Mówi: | Krešimir Dulić |
Funkcja: | menedżer ds. rozwoju na rynkach DACH |
Firma: | DJI |
Drony znajdują coraz więcej zastosowań. Wykorzystują do tego nierzadko sztuczną inteligencję
Rośnie zapotrzebowanie na drony dla przedsiębiorstw i do profesjonalnych zastosowań, m.in. w fotowoltaice czy geodezji. Za tym idzie ciągłe usprawnianie ich możliwości operacyjnych. Również drony do użytku konsumenckiego – przy niedużej wadze – są coraz bardziej zaawansowane technologicznie. Zdaniem ekspertów z branży w najbliższej przyszłości urządzenia te będą nie tylko nośnikiem dla kamer o wysokiej rozdzielczości, ale zaadaptują też rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji, jak chociażby widzenie komputerowe. Oczekuje się, że będą współpracowały również z drukarkami 3D i robotami.
– Popyt zdecydowanie rośnie. Jest coraz większe zapotrzebowanie na drony dla przedsiębiorstw i do profesjonalnych zastosowań. Coraz częściej korzysta z nich sektor przemysłowy, na przykład w inspekcji przemysłowej, do fotowoltaiki, turbin wiatrowych i w geodezji, wszędzie tam, gdzie można stosować dron. Rynek więc zdecydowanie rośnie – mówi Krešimir Dulić, menedżer ds. rozwoju na rynkach DACH w DJI, w wywiadzie dla agencji Newseria podczas tegorocznych targów elektroniki użytkowej IFA w Berlinie.
Na targach firma – która wróciła na berlińską imprezę po raz pierwszy od 2019 roku – zaprezentowała m.in. drona dla początkujących Mini 3 Pro, ważącego mniej niż 249 g, a także pierwszego na świecie drona z trzema kamerami optycznymi Mavic 3 Pro. Coraz większe możliwości obrazowania, jakimi cechują się współczesne drony, sprawiają, że ich gama zastosowań również stale się poszerza, zarówno jeśli chodzi o wykorzystanie indywidualne, komercyjne, jak i militarne.
– Prezentujemy tutaj cztery nasze główne produkty. Znajdują one zastosowanie w wielu rozwiązaniach, na przykład w straży pożarnej, policji czy w misjach ratowniczych. Stosowane są także w geodezji, gdzie niezbędna jest duża precyzja przy filmowaniu i modelowaniu obszarów. Jest wiele opcji. Drony można wyposażyć w duże kamery, jak M350, albo mniejsze, jak te z serii M3 – informuje Krešimir Dulić.
Przewidywania analityków rynkowych wskazują, że rynek dronów w najbliższych latach czeka dynamiczny rozwój, zarówno segmentu konsumenckiego, jak i profesjonalnego. Według Grand View Research w 2022 roku ten pierwszy segment wypracował 4,1 mld dol. przychodów i do końca dekady będzie wzrastał w średniorocznym tempie 13,3 proc., co oznacza, że w 2030 roku obroty wyniosą ponad 11 mld dol. Z kolei rynek dronów komercyjnych szacowany jest na blisko 20 mld dol. i będzie rósł nawet w nieco szybszym tempie – o 13,9 proc. rocznie do 2030 roku.
– Trudno dziś przewidzieć przyszłość, ale widzimy duże innowacje. Często wprowadzamy nowe drony, co roku tworzymy coś nowego. Nasze produkty ewoluują i jesteśmy cały czas jeszcze na początku drogi, na której będziemy dostosowywać się do potrzeb klientów, oferując coraz nowsze urządzenia. Mamy różnego rodzaju drony – małe i duże, wyposażone w różne sensory – termalne, RGB, wszystko, co niezbędne do realizacji różnych zadań, i będziemy rozwijać te zastosowania wspólnie z naszymi klientami – wymienia ekspert z DJI.
Analitycy zwracają uwagę na to, że jednym z czynników wpływających na zwiększenie funkcjonalności tych urządzeń jest integracja sztucznej inteligencji. Umożliwia to dostawcom dronów gromadzenie i wykorzystywanie danych wizualnych i środowiskowych poprzez wykorzystanie informacji z czujników podłączonych do drona. Komputerowe widzenie jest kluczowym elementem dronów napędzanych sztuczną inteligencją. Dzięki tej technologii drony mogą identyfikować obiekty w powietrzu oraz analizować i rejestrować dane na ziemi. Dalsze kierunki rozwoju tej gałęzi przemysłu to rozwiązania z zakresu tworzenia sieci dronów, a także dążenie do kompatybilności z drukarkami 3D czy robotami.
– Mamy rozwiązania poprawiające rozdzielczość termowizyjną naszych dronów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, która ulepsza obraz. Posiadamy też szereg innych sensorów, a ponadto otwieramy nasze SDK – zestaw narzędzi dla programistów – dla zewnętrznych dostawców. Oznacza to, że jeśli chcesz zbudować własne rozwiązanie, masz bardzo specjalistyczne zastosowanie, to pomożemy ci w tym. Możesz skorzystać z naszego SDK, pobrać je z naszej strony dla programistów. Oferujemy tzw. Payload SDK, który bardzo ułatwia konfigurację przy budowaniu własnych rozwiązań sprzętowych – wskazuje Krešimir Dulić.
W ubiegłym roku Microsoft uruchomił symulator do szkolenia systemów sztucznej inteligencji w dronach. Symulator ma pomóc w opracowywaniu oprogramowania i szkoleniu, a także przeanalizować, jak wiatr może wpływać na żywotność baterii i jak umożliwić optymalne działanie dronów w trudnych warunkach, na przykład w deszczu.
Czytaj także
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-15: Klaudia Carlos: Nie myślę o konkurowaniu z innymi formatami. „Pytanie na śniadanie” jest programem interdyscyplinarnym i wielopokoleniowym
- 2024-11-04: Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
- 2024-10-18: Katarzyna Dowbor: Po rewolucji telewizja publiczna już staje na wszystkie nogi. Dobrze sobie teraz radzimy i wierzymy, że część osób wróci do nas
- 2024-10-28: Beata Tadla: Nowe studio „Pytania na śniadanie” jest bardzo uniwersalne. Wszystko mi w nim pasuje i nie ma kakofonii kolorystycznej
- 2024-10-22: Robert El Gendy: Zauważam inne programy śniadaniowe i dobrze, że one są. Konkurencja nakręca nas do walki o widzów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
Zgodnie z nową strategią Grupa PZU chce w ciągu kolejnych trzech lat skupić się na swoim głównym biznesie, czyli ubezpieczeniach, i jego cyfrowym ekosystemie, m.in. platformie mojePZU. Wśród priorytetów inwestycyjnych wymienia sektor zdrowotny, na który do 2027 roku przeznaczy 1 mld zł. Grupa zapowiada także większe zaangażowanie w transformację energetyczną kraju. Wszystko to w nowej, uproszczonej strukturze organizacyjnej.
Ochrona środowiska
Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
Do lutego 2025 roku państwa ONZ powinny przedstawić swoje nowe deklaracje działań klimatycznych na okres po 2030 roku. Eksperci podkreślają, że powinny one zakładać ambitne cele, w tym również w zakresie redukcji emisji, żeby sprostać założeniom porozumienia paryskiego. Problem w tym, że nawet dotychczasowe zobowiązania na kolejnych kilka lat są wdrażane w zbyt wolnym tempie, o czym najlepiej świadczy fakt, że globalne emisje CO2 wciąż rosną.
Transport
W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
Niewielki, ale pojemny dwubryłowy samochód z segmentu małych aut miejskich – Hyundai Inster – to najnowsza propozycja koreańskiego producenta. Samochód przedstawiany jest jako najtańszy elektryk w ofercie Hyundaia, który ma przekonać do elektromobilności kolejną grupę kierowców. Tym bardziej że dotąd na rynku brakowało aut elektrycznych z segmentu A. W nowym modelu producent zastosował zaawansowane technologie, m.in. system pompy ciepła, która ogrzewa akumulator, by zminimalizować utratę energii.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.