Mówi: | Artur Grocholski |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych |
Drożej za wycieczki. Touroperatorzy zarabiają już mniej niż na lokacie
Ceny wczasów i wycieczek zagranicznych mogą pójść w górę. – Genialnie niskich cen w last minute już nie będzie – mówi Artur Grocholski, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych. To efekt m.in. niestabilnej sytuacji w branży turystycznej, naznaczonej falą kolejnych bankructw biur podróży. Uczestnicy rynku podkreślają, że ten rok nie należy do najłatwiejszych. – Początek roku wydawał się dobry, środek fatalny. Teraz jest trochę ruchu, ale agenci narzekają na brak klientów – podkreśla prezes OSAT.
Zdaniem przedstawicieli branży turystycznej, klienci nie powinni liczyć na obniżki cen zagranicznych wyjazdów.
– Z powodu kryzysu ilość miejsc w samolotach jest mniejsza, w związku z tym cen genialnie niskich już nie będzie – przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Artur Grocholski, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych. – Brakuje miejsc i nie ma last minute.
Według przedstawiciela branży nie można mówić o zjawisku zawyżania cen przez touroperatorów. Rosną koszty funkcjonowania, a zyski wciąż pozostają na niewysokim poziomie.
– Zyskowność u touroperatorów wynosi 1,33-3,5 procent – zauważa Artur Grocholski. – Nikt w to nie wierzy, skoro lokaty są nawet na poziomie 6-7 procent.
Przedstawiciele branży podkreślają, że z takim poziomem rentowności działalność jest bardzo trudna. Tym bardziej, że wiele zależy od czynników zewnętrznych.
– W przypadku stabilnego rynku i sytuacji w świecie, kiedy nie ma wybuchów wulkanów, nie ma wojen, to jest zyskowność – mówi szef Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Agentów Turystycznych. – W przypadku komplikacji, touroperator musi przełożyć pieniądze, by zagwarantować turystom powrót do kraju. Wydaje się, że ceny powinny pójść w górę, żeby ta zyskowność przynajmniej o 1 proc. była wyższa.
Jak wyjaśnia, lepsza rentowność biur podróży to również większe bezpieczeństwa turystów. Tym bardziej, że sytuacja na rynku jest niestabilna, co pokazał mijający sezon letni.
– First minute dobrze się sprzedawały, a potem był zastój. Początek sezonu wydawał się dobry, środek jest fatalny, teraz trochę ruchu, ale generalnie agenci narzekają na brak klientów – podkreśla szef OSAT. – Trudno jednak porównywać tę sytuację do poprzedniego roku. Koniec roku pokaże, ile pieniędzy jest, a ile zabrakło.
Tegoroczny sezon letni był wyjątkowo ciężki dla wielu biur podróży. Od początku wakacji dziewięć z nich ogłosiło niewypłacalność, narażając turystów przebywających za granicą na poważne problemy. Głośno mówi się o tym, że to nie koniec fali bankructw i kolejni touroperatorzy, zmagający się z problemami finansowymi, mogą pójść tą samą drogą.
Czytaj także
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-11-13: Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
- 2024-10-01: Pozytywne doświadczenia w podróży mogą poprawić kondycję fizyczną i psychiczną. Naukowcy zbadali to za pomocą teorii fizyki
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-09-10: Daria Ładocha: Wyjeżdżając na wakacje, trzeba się liczyć z tym, że jest drogo. Już same bilety lotnicze są paragonami grozy
- 2024-08-06: Justyna Szyc-Nagłowska: Mam odłożone pieniądze na czarną godzinę. Teraz muszę też myśleć o emeryturze i zabezpieczyć sobie moje życie
- 2024-07-12: Coraz wyższy poziom imigracji w Polsce nie zrównoważy mniejszej liczby urodzeń. Najszybciej będą się wyludniać wsie i mniej atrakcyjne miasta
- 2024-06-25: Polacy wśród narodów najczęściej odwiedzających Czechy. Południowy sąsiad chce przyciągnąć więcej polskich turystów, nie tylko do Pragi
- 2024-06-05: WiseEuropa: reforma unijnego rynku energii ma chronić odbiorców przed skokami cen. Dla Polski nie będzie rewolucyjną zmianą [DEPESZA]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.