Newsy

Dziś spotkanie związkowców z PKP w sprawie ulg na przejazdy dla kolejarzy

2013-02-22  |  06:55
Mówi:Leszek Miętek
Funkcja:Przewodniczący
Firma:Konfederacja Kolejowych Związków Zawodowych
  • MP4
  • Dziś kolejowi związkowcy spotkają się z władzami PKP, aby rozmawiać o ulgach na przejazdy kolejowe dla emerytowanych kolejarzy. Związkowcy zapowiadają, że jeśli PKP przestanie dopłacać do ich ulg w takim zakresie, jak dotychczas, ogłoszą strajk generalny. Na porozumienie dali PKP czas do końca lutego.

     – Jeśli będzie konieczność ogłoszenia strajku generalnego, to zgodnie choćby z ustaleniami, które zapadły na forum OPZZ, ale i w innych centralach związkowych, strajk generalny na kolei i paraliż komunikacyjny może spowodować skonsolidowanie różnego rodzaju protestów innych branż – przestrzega Leszek Miętek, przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych.

    Podkreśla jednak, że związkowcom zależy na osiągnięciu porozumienia.

    Utrzymana ma zostać zniżka na poziomie 99 proc. dla pracujących kolejarzy. Spór zbiorowy toczy się jednak o ulgi przejazdowe dla emerytowanych kolejarzy. Po wprowadzeniu proponowanych przez władze PKP zmian, kolejarze-emeryci mogliby uzyskać zniżkę na poziomie 80 proc. po uiszczeniu opłaty w wysokości 140 zł rocznie. Obecnie opłatę uprawniającą do zniżki dla emerytowanych kolejarzy pokrywa Grupa PKP. Na takie zmiany nie zgadzają się związkowcy, którzy domagają się miesięcznej rekompensaty dla pracowników lub utrzymania obecnych ulg.

    Według przewodniczącego Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych ulgi przejazdowe to jednak nie największy problem PKP. Liczy na to, że do końca lutego uda się osiągnąć porozumienie w sprawie zniżek, by można było przystąpić do rozwiązywania innych spraw, takich jak na przykład kwestie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

     – Mamy problemy, jeśli chodzi o kwestie funkcjonowania przewozów regionalnych, całego procesu usamorządowienia, którego efektem jest choćby chaos na Śląsku, z czym do dzisiaj pasażerowie mają do czynienia – wylicza dalej Miętek. – Inną kwestią zapalną są zapowiedzi likwidacji linii kolejowych, prywatyzacji spółek kolejowych, tylko po to, by spłacić długi PKP, a nie po to, by dostarczyć tym spółkom pieniądze na rozwój.

    Gdyby nie udało się wypracować porozumienia w sprawie ulg przejazdowych, kolejowi związkowcy nie ukrywają, że możliwy jest strajk generalny. Prawo do jego ogłoszenia da im spisanie protokołu rozbieżności. To nastąpi, jeśli zgody pomiędzy władzami spółki i kolejarzami nie będzie do końca lutego. Miętek mówi, że już w grudniu ostrzegał ministra, że strajk generalny na kolei może mieć znacznie poważniejsze konsekwencje.

     – Strajk generalny na kolei może się przerodzić w dużo poważniejszy protest. Jest wiele grup odrzuconych, np. młodzież, która pracuje na umowach śmieciowych, zwalniani ludzie, choćby na Śląsku jest dramatyczna sytuacja ze zwolnieniami, służba zdrowia i wiele innych branż – tłumaczy przewodniczący kolejowych związkowców.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji

    Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.

    Transport

    Na półmetku wakacji ceny paliw na stacjach nie powinny się wyraźnie zmienić. Znaczące różnice między regionami i stacjami

    W sierpniu ceny benzyny, oleju napędowego i autogazu powinny pozostać na poziomach z lipca – uważa ekspertka rynku z firmy Reflex. Wyższe będą zawsze na stacjach premium, tych, które oferują bogatszą ofertę dodatkową, promocje dla uczestników programu lojalnościowego, oraz w regionach, w których tradycyjnie paliwa są droższe ze względu np. na wyższą siłę nabywczą mieszkańców. Różnice mogą sięgać kilkudziesięciu groszy na litrze. Obszary, wokół których te wartości oscylują, zależą z kolei od sytuacji globalnej. Warto patrzeć na sytuację na Bliskim Wschodzie i w Ukrainie.

    Polityka

    A. Mularczyk (PiS): Nawiązanie poważnego dialogu z Niemcami jest konieczne nie tylko w kontekście reparacji. Powinien być podpisany traktat polsko-niemiecki

    – Nie wystarczy jednorazowy gest czy inicjatywa. To musi być podjęcie dialogu, być może też przygotowanie nowej umowy bilateralnej, nowego traktatu polsko-niemieckiego, który regulowałby wszystkie obszary, które wynikały ze skutków II wojny światowej – mówi Arkadiusz Mularczyk, poseł do Parlamentu Europejskiego z PiS-u. Podkreśla, że proces ten nie będzie łatwy, bo wymaga konsekwencji i stanowczości, ale widzi szansę w prezydenturze Karola Nawrockiego, który już zadeklarował kontynuację starań w tym zakresie. Zdaniem europosła wsparciem w polsko-niemieckim dialogu może być administracja Donalda Trumpa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.