Mówi: | Małgorzata Cieloch |
Funkcja: | Rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów |
Firma: | Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów |
Dziś w większości sklepów internetowych zakupy z darmową dostawą
Dziś Dzień Darmowej Dostawy – produkty zakupione w poniedziałek przez internet w 2,5 tysiąca sklepów zostaną dostarczone za darmo. A już niedługo klienci e-sklepów będą lepiej chronieni dzięki unijnym regulacjom.
Dzień Darmowej Dostawy organizowany od 2009 roku ma spopularyzować zakupy na odległość. W tym roku udział w akcji bierze prawie 2,5 tys. sklepów internetowych. Do kupowania w sieci zachęcić może też to, że e-klienci mają więcej praw niż przy zakupach tradycyjnych. Wkrótce prawa te będą jeszcze poszerzone po przyjęciu przepisów wdrażających dyrektywę Unii Europejskiej 2011/83 w sprawie praw konsumentów.
– Ten i najbliższy rok to implementacja dyrektywy, tzw. ustawy konsumenckiej – pakietu praw zmieniających zarówno kodeks cywilny w Polsce, jak i ustawę o sprzedaży konsumenckiej, czyli dotyczącej zakupów tradycyjnych, ale również zakupów na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa – komentuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Małgorzata Cieloch, rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Zmiany mają służyć lepszej ochronie konsumentów. Nie będzie już budzić wątpliwości np. kwestia tego, że to sprzedawca ma płacić za przesyłkę zwrotną, kiedy konsument uzna, że zakupiony towar mu nie odpowiada.
– Nie będzie trzeba już powoływać się na wyrok trybunału europejskiego: będziemy mieć jasny przepis, który mam nadzieję, znajdzie się w przyszłym roku w obowiązującym prawie – tłumaczy Małgorzata Cieloch.
Nowe prawo dotyczące zakupów przez internet spowoduje także wydłużenie czasu przysługującego na zwrot produktu. Teraz każdy klient kupujący na odległość może w ciągu 10 dni oddać towar bez żadnych wyjaśnień. Wdrażana dyrektywa wydłuża ten termin do 14 dni.
– Zapis sprzyja konsumentom kupującym transgranicznie, zapewniając więcej czasu na odstąpienie od umowy – informuje rzeczniczka UOKiK.
Nowe przepisy wprowadzą kilka innych zmian przewidzianych przez unijną dyrektywę. Przy zakupie usług sprzedawca będzie musiał jasno podać wszelkie informacje o usługach dodatkowych związanych z zakupem. Typowy przykład to kupno biletów tanich linii lotniczych, gdzie do ceny biletu dolicza się kilka opłat dodatkowych, np. za bagaż czy opłaty lotniskowe.
W praktyce przepis wyeliminuje narzucanie klientom dodatkowych usług: kupujący sam będzie zaznaczał dodatkowe rzeczy, które chciałby kupić przy okazji, na przykład, zakupu biletu, wynajmu samochodu czy jakiejś innej usługi.
– Dyrektywa wprowadza wiele zmian prokonsumenckich i miejmy nadzieję, że w przyszłym roku nowy akt prawny będzie obowiązywał w Polsce – podsumowuje rzeczniczka UOKiK.
Czytaj także
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-04-23: Eksperci apelują do Ministerstwa Zdrowia o zmianę w polityce nikotynowej. Powinna lepiej chronić dzieci i młodzież
- 2025-04-25: Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje
- 2025-04-18: Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem
- 2025-04-09: Sejmowa Komisja Zdrowia ciągle czeka na projekt ustawy o reformie szpitali. Po raz trzeci nie został zatwierdzony przez rząd
- 2025-03-31: Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy
- 2025-02-11: Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców chciałby zyskać nowe kompetencje. Wśród nich mediacje między przedsiębiorcami
- 2025-01-22: Ślepe pozwy pomogą walczyć z hejtem w internecie. Spodziewana lawina wniosków może sparaliżować sądy
- 2025-01-15: Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą
- 2025-01-02: Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej wchodzi w życie. Najważniejszym zadaniem przygotowanie społeczeństwa na zagrożenia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.
Polityka
Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.
Transport
Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.