Mówi: | Bożena Lublińska-Kasprzak |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości |
E-dotacje wciąż do wzięcia. Nabór wniosków trwa do połowy miesiąca
Wciąż są pieniądze na wsparcie biznesu rozwijanego w sieci. Trwa trzeci, ostatni w tym roku nabór wniosków na e-biznes, w którym do podziału są 134 mln zł. Wnioski na środki z działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka można składać do 14 grudnia.
– Pieniądze jeszcze się nie skończyły – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. I podkreśla: – Na pewno te projekty, które będą dobrze przygotowane i będą również projektami innowacyjnymi, bo takie jest kryterium udzielania tego wsparcia, będą mogły uzyskać dofinansowania.
O dofinansowanie ubiegać się mogą m.in. firmy zainteresowane informatyzacją, w tym przede wszystkim e-usługami. Wielkość wsparcia wynosi do 70 proc. wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem i 80 proc. w przypadku mikro- lub małego przedsiębiorcy, który w roku złożenia wniosku nie ukończył 27 lat. Wartość wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem nie może przekroczyć 700 tysięcy złotych.
Podczas poprzednich dwóch naborów z działania 8.1 PO IG pula dofinansowania wynosiła odpowiednio blisko 134,5 mln zł (wnioski przyjmowane były do 20 kwietnia) i 140 mln zł (do 17 sierpnia). Przy czym pierwszy konkurs był skierowany do przedsiębiorców prowadzących działalność krócej niż rok. W kolejnych szanse na pozyskanie pieniędzy zyskały firmy działające do dwóch lat.
– Dla tych nowo rozpoczynających firm, nawet jeszcze nie firm, tylko potencjalnych przedsiębiorców, którzy mają pomysły na projekty, chcą założyć firmę, mają pomysł, jakieś innowacyjne rozwiązanie, to ich z kolei zachęcamy do kierowania się do naszych inkubatorów finansowych, które oferują wsparcie finansowe i doradcze – doradza prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Uwzględniając wyniki pierwszego tegorocznego naboru rozdzielono do tej pory 1,1 mld zł, czyli 63,7 proc. budżetu tych dotacji na lata 2007-2013. Pozostało jeszcze około 600 mln zł. Kwota ta powinna zostać rozdzielona w czasi przyszłorocznych konkursów.
Czytaj także
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-16: Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje
- 2025-06-17: Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.