Mówi: | Bożena Lublińska-Kasprzak |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości |
E-dotacje wciąż do wzięcia. Nabór wniosków trwa do połowy miesiąca
Wciąż są pieniądze na wsparcie biznesu rozwijanego w sieci. Trwa trzeci, ostatni w tym roku nabór wniosków na e-biznes, w którym do podziału są 134 mln zł. Wnioski na środki z działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka można składać do 14 grudnia.
– Pieniądze jeszcze się nie skończyły – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. I podkreśla: – Na pewno te projekty, które będą dobrze przygotowane i będą również projektami innowacyjnymi, bo takie jest kryterium udzielania tego wsparcia, będą mogły uzyskać dofinansowania.
O dofinansowanie ubiegać się mogą m.in. firmy zainteresowane informatyzacją, w tym przede wszystkim e-usługami. Wielkość wsparcia wynosi do 70 proc. wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem i 80 proc. w przypadku mikro- lub małego przedsiębiorcy, który w roku złożenia wniosku nie ukończył 27 lat. Wartość wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem nie może przekroczyć 700 tysięcy złotych.
Podczas poprzednich dwóch naborów z działania 8.1 PO IG pula dofinansowania wynosiła odpowiednio blisko 134,5 mln zł (wnioski przyjmowane były do 20 kwietnia) i 140 mln zł (do 17 sierpnia). Przy czym pierwszy konkurs był skierowany do przedsiębiorców prowadzących działalność krócej niż rok. W kolejnych szanse na pozyskanie pieniędzy zyskały firmy działające do dwóch lat.
– Dla tych nowo rozpoczynających firm, nawet jeszcze nie firm, tylko potencjalnych przedsiębiorców, którzy mają pomysły na projekty, chcą założyć firmę, mają pomysł, jakieś innowacyjne rozwiązanie, to ich z kolei zachęcamy do kierowania się do naszych inkubatorów finansowych, które oferują wsparcie finansowe i doradcze – doradza prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Uwzględniając wyniki pierwszego tegorocznego naboru rozdzielono do tej pory 1,1 mld zł, czyli 63,7 proc. budżetu tych dotacji na lata 2007-2013. Pozostało jeszcze około 600 mln zł. Kwota ta powinna zostać rozdzielona w czasi przyszłorocznych konkursów.
Czytaj także
- 2024-06-24: Polscy mali i średni przedsiębiorcy wciąż ostrożnie podchodzą do ekspansji zagranicznej. Potrzebują więcej wsparcia finansowego i doradczego
- 2024-07-05: Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
- 2024-06-07: Polski sektor kosmiczny na fali wznoszącej. Trwa rewizja najważniejszych dla branży dokumentów strategicznych
- 2024-06-26: Polski sektor kosmiczny rośnie w siłę. Niszą dla krajowych firm może być diagnoza, naprawa czy tankowanie satelitów na orbicie
- 2024-05-31: W strefach objętych konfliktem żyje 400 mln dzieci. Najtrudniejsza sytuacja jest w Strefie Gazy, gdzie w ciągu kilku miesięcy zginęło ponad 12 tys. dzieci
- 2024-06-19: Wysokie temperatury zagrażają zwierzętom domowym. Narażone są na udary cieplne i poparzenia
- 2024-06-10: Zespoły zajmujące się wdrażaniem celów zrównoważonego rozwoju to wciąż rzadkość w polskich firmach. Ich pracę może wspomóc cyfryzacja
- 2024-05-20: Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
- 2024-05-17: Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Finanse
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pracownicy-1,w_274,_small.jpg)
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wrembel-esg-foto,w_133,_small.jpg)
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdm-oswietlenie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.