Mówi: | Michał Kurtyka |
Funkcja: | minister klimatu i środowiska |
Edukacja ekologiczna wkracza do szkół. Ruszają prace nad przygotowaniem zielonych lekcji
Pogłębianie wiedzy dzieci i młodzieży na temat środowiska i ochrony klimatu – to główny cel wprowadzenia do szkół edukacji ekologicznej. Ruszają właśnie prace nad przygotowaniem takich lekcji. – Jako Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawimy propozycje merytoryczne, które następnie Ministerstwo Edukacji i Nauki przeniesie na nauczycieli, oddając do ich dyspozycji schematy pedagogiczne, które będą do wykorzystania w trakcie godzin wychowawczych – mówi Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska. Jak podkreśla, dziś świadomość ekologiczna Polaków rośnie, ale trzeba z tą wiedzą dotrzeć do wszystkich.
– Mamy do czynienia z czymś, co nazywamy sztafetą pokoleń. Mamy świadomość, że przesterowanie naszej cywilizacji na bardziej ekologiczne tory to jest pewien proces pokoleniowy. I dzisiaj odpowiedzialność, która nad nami ciąży, to zainicjowanie tego procesu i przekazanie młodym pokoleniom takiej wiedzy, która umożliwi im podejmowanie mądrych decyzji za 20 lat, kiedy dojrzeją i przejmą stery w gospodarce i polityce – mówi agencji Newseria Biznes Michał Kurtyka.
Temu właśnie ma służyć zapoczątkowana wczoraj – podpisaniem listu intencyjnego – współpraca na rzecz edukacji ekologicznej i klimatycznej. Wprowadzenie do podstawy programowej wiedzy z tego zakresu było postulatem zgłaszanym przez samych zainteresowanych, czyli uczniów, w trakcie trwających konsultacji rządowej strategii na rzecz młodego pokolenia. To dla niego kwestie ochrony środowiska mają szczególne znaczenie, jednak świadomość problemu i wiedza na ten temat rośnie w całym społeczeństwie.
– Szukamy rozwiązań, które są dostępne na poziomie każdego z nas: czy to na poziomie rodziny, jak np. segregacja śmieci i oszczędzanie wody, czy to na poziomie dzielnicy i miasta, np. w postaci zielonych budżetów partycypacyjnych, albo też na poziomie województw i regionów, bo jako Ministerstwo Klimatu i Środowiska oddajemy im coraz więcej środków właśnie na przeciwdziałanie zmianom klimatu. Natomiast jest też duże oczekiwanie co do tego, żeby edukacja ekologiczna i klimatyczna docierała do wszystkich, bo koniec końców, nawet jeśli w danej miejscowości pozostaje tylko jeden kopciuch, to i tak trują się wszyscy – podkreśla minister klimatu i środowiska.
Badanie przeprowadzone dla MKiŚ w październiku ub.r. pokazało, że w ocenie 52 proc. Polaków ochrona środowiska to obszar, w którym do rozwiązania jest wiele problemów. Zdaniem respondentów największe z nich to zanieczyszczenie powietrza (59 proc.), odpady (50 proc) oraz zanieczyszczenie wód (34 proc.). Blisko 3/4 Polaków wskazało też, że środowisko trzeba chronić z uwagi na przyszłe pokolenia. To najwyższy wynik uzyskany na przestrzeni wszystkich edycji badania.
Istotne jest również to, że zdaniem 69 proc. Polaków stan środowiska w największym stopniu zależy od aktywności każdego z nas. Stąd też gospodarstwa domowe podejmują coraz więcej działań proekologicznych. Ponad 96 proc. deklaruje, że regularnie segreguje odpady, ok. 3/4 jest skłonnych wydać więcej na „czystą” energię, a blisko 6 na 10 planuje zmienić swój piec na bardziej ekologiczne źródło energii.
– Z pewnością bardzo wzrasta wrażliwość środowiskowa, świadomość, że coś musimy zrobić. Wszyscy widzimy z jednej strony ogromne korzyści, jakie wiążą się z rozwojem gospodarczym, natomiast mamy świadomość, że to ma to również efekty uboczne właśnie w postaci zanieczyszczenia, braku czystej wody czy też rosnących problemów, jeśli chodzi np. o adaptację systemów miejskich. Niestety coraz bardziej powszechnym zjawiskiem są ulewne deszcze albo powodzie miejskie, a z drugiej strony – fale upałów w świecie, który jest zabetonowany – wymienia Michał Kurtyka.
Rosnącą świadomość ekologiczną Polaków potwierdza też cały szereg innych badań i raportów. Według grudniowego raportu CBOS („Świadomość ekologiczna Polaków”) 53 proc. ma obawy o stan środowiska w Polsce, a ogromna większość (81 proc.) uważa, że ich własne zachowania i styl życia istotnie przekładają się na jego stan. Badania przeprowadzone na początku tego roku przez innogy Polska („Zielone miasta i gminy”) pokazały, że 42 proc. Polaków jest gotowych podejmować działania proekologiczne, nawet jeśli wiąże się to dla nich dodatkowymi kosztami. Tego samego wymagają jednak również od instytucji publicznych i firm. 64 proc. Polaków zwraca uwagę na to, czy prowadzą one działalność z poszanowaniem środowiska.
Podobne wnioski płyną też zresztą z ubiegłorocznego „Barometru ekologicznego Polaków” BOŚ Banku. Zdaniem 91 proc. badanych działania ekologiczne podejmowane indywidualnie (np. segregowanie odpadów, oszczędzanie wody) wpływają na ograniczanie negatywnych zmian klimatycznych. 2/3 deklaruje, że podczas codziennych czynności – takich jak sprzątanie czy zakupy - bierze pod uwagę kwestie ekologiczne. Natomiast 80 proc. Polaków jest też zdania, że walka z zanieczyszczeniem powietrza i środowiska należy do najważniejszych wyzwań dla państwa.
Czytaj także
- 2025-06-26: Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-27: Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-16: Dostępność antykoncepcji awaryjnej wzrosła, ale wiedza o niej nadal jest niewystarczająca. To w Polsce wciąż temat tabu
- 2025-06-17: Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-06-09: Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.