Newsy

PKO BP chce pomagać małym i średnim firmom w wychodzeniu na zagraniczne rynki. Uruchomi dla nich platformę wspierającą eksport

2017-11-29  |  06:25

Małe i średnie firmy coraz śmielej wychodzą na zagraniczne rynki, ale liczą przy tym na pomoc banków. Temu służyć ma Platforma Wsparcia Eksportu, nad którą PKO Bank Polski kończy prace. Przedsiębiorcy planujący ekspansję zagraniczną będą mogli znaleźć na niej raporty gospodarcze o poszczególnych rynkach, wizytówki poszczególnych krajów, informacje o tym, jak rozpocząć biznes w danym kraju i na co uważać. Bank zapowiada także dalszy rozwój w państwach, które są szczególnie atrakcyjne dla polskich eksporterów.

– PKO Bank Polski ma świadomość tego, że małe i średnie firmy są niezwykle ważne z punktu widzenia jakości polskiej gospodarki – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Maks Kraczkowski, wiceprezes PKO Banku Polskiego. – Polscy przedsiębiorcy oczekują od nas nie tylko przedstawienia możliwości i form współpracy z samym bankiem, lecz także wsparcia ich dążenia do rozwoju biznesu na rynkach międzynarodowych. Oczekują tego, żebyśmy rośli razem z nimi, uruchamiali kolejne oddziały w tych miejscach, które z punktu widzenia polskiego eksportera zasługują na uwagę, pomagali w realizacji ich codziennych zadań biznesowych, wszędzie tam jesteśmy obecni.

Małe i średnie firmy odpowiadają za ponad połowę polskiego PKB i tworzą ok. 70 proc. miejsc pracy w Polsce. Samych mikroprzedsiębiorstw o liczbie zatrudnionych do dziewięciu osób było na koniec 2016 roku ponad dwa miliony, a ich łączne przychody sięgnęły niemal 1,046 bln zł, o 7,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Pracowało w nich niemal cztery miliony osób.

Szybki wzrost PKB oraz konsumpcji, poprawa sytuacji gospodarczej krajów Unii Europejskiej, będących głównymi partnerami handlowymi Polski, powodują, że także małe firmy coraz chętniej wychodzą ze swoją ofertą poza granice Polski. Nie zawsze jednak dysponują wiedzą niezbędną do odniesienia sukcesu za granicą. PKO Bank Polski zapowiada uruchomienie platformy, która ma im w tym pomóc.

 Owocem pracy analityków naszego banku jest doskonałe narzędzie, działające w sposób prosty i intuicyjny, ale dające szerokie możliwości rozpoznania wielu rynków, potencjalnie ciekawych dla polskiego eksportera – sto trzydzieści wizytówek ekonomicznych krajów, dziesiątki analiz i różnego typu materiałów pomagających w sposób precyzyjny skierować uwagę polskiego biznesu na poszczególne branże – mówi Kraczkowski. – Jesteśmy w stanie przedstawić szereg ciekawych analiz branżowych, analiz gospodarczych związanych z aktywnością biznesu na wybranych rynkach, poinformować, w jaki sposób realizujemy płatności i pomagamy strukturyzować zagraniczny biznes.

Tylko w I półroczu 2017 roku eksport w złotych zwiększył się w porównaniu z okresem styczeń–czerwiec ubiegłego roku o 7,3 proc. i wyniósł 426,3 mld zł, a import wzrósł o 9,8 proc. do 422,1 mld zł. Największym partnerem handlowym Polski niezmiennie pozostają Niemcy: wartość obrotów z tym krajem wzrosła w eksporcie o 6,9 proc. do niemal 116 mld zł. Oznacza to ponad 27-proc. udział Niemiec w polskich eksporcie. Następne w kolejności są Czechy i Wielka Brytania, które odbierają po 6,4 proc. wartości polskich wyrobów wysyłanych za granicę. Tworzona właśnie platforma ma wesprzeć przedsiębiorców w poszukiwaniu także innych rynków zbytu.

 Trzydzieści cztery profesjonalnie przygotowane raporty ekonomiczne dla poszczególnych rynków, często zawierają również konkretne wskazania ostrożnościowe, pomocne dla polskiego biznesu w czasie, gdy podejmowane są decyzje, gdzie zwiększyć swoje zaangażowanie lub w którym kierunku zwrócić uwagę partnerów biznesowych – informuje wiceprezes PKO Banku Polskiego. – Monitorujemy, kiedy i gdzie odbędą się ważne wydarzenia handlowe, gdzie najlepiej znaleźć potencjalnych partnerów biznesowych. Staramy się również edukować naszych klientów.

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w gronie firm średniej wielkości, zatrudniających od 10 do 49 osób (jest ich w kraju około 30 tys.), sprzedażą na eksport w I półroczu 2017 roku zajmowała się niemal co czwarta firma (24,8 proc.). To o 0,5 pkt proc. więcej niż rok temu. Natomiast wartość sprzedaży eksportowej tej grupy firm wzrosła aż o 13,7 proc. do 24,7 mld zł.

 Intuicyjne, proste rozwiązania, oferowane przez Platformę Wsparcia Eksportu będą doskonałym narzędziem umożliwiającym podjęcie decyzji gdzie, z jaką ofertą i z jakimi partnerami rozpocząć pierwsze kroki w eksporcie – zapewnia Maks Kraczkowski. – Doświadczone firmy i korporacje będą mogły korzystać z zaawansowanych materiałów analitycznych, analiz makroekonomicznych i wizytówek gospodarczych krajów praktycznie z całego świata. Jestem przekonany, że ta forma komunikacji banku z naszymi partnerami biznesowymi zyska ich uznanie.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem

Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.

Ochrona środowiska

KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.

Handel

Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.