Newsy

Pracodawcy zatrudniają głównie absolwentów z doświadczeniem. Ciężko o pracę bez stażu i praktyki.

2013-09-03  |  06:15

Uczelnie coraz bardziej zacieśniają współpracę z pracodawcami. Mają świadomość tego, że rynek pracy oczekuje dziś absolwentów, którzy już na studiach zdobywali doświadczenie, np. odbyli praktyki w dużej firmie.  – Zatrudnianie młodych, ale już doświadczonych pracowników oznacza dla pracodawcy mniejsze koszty wdrożenia ich do zawodu – przekonuje Joanna Nowocień z firmy doradczej Capgemini Polska. 

 – Za granicą istnieje duża współpraca ze środowiska akademickiego. Uczelnie współpracują ze sobą, tworzą wspólne programy dla studentów, w ramach których często powstają prężnie działające na rynku przedsiębiorstwa – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Joanna Nowocień z firmy doradczej Capgemini Polska.

Podkreśla, że nasze uczelnie również dostrzegają korzyści ze współpracy z biznesem, dlatego zabiegają o jej zacieśnianie. Zdaniem Joanny Nowocień, polscy studenci są przedsiębiorczy i do realizacji swoich pomysłów potrzebują jedynie biznesowych mentorów.

 – Jeżeli mówimy o rynku polskim, na pewno sukcesem jest to, że coraz częściej i uczelnie, i biznes widzą korzyści ze współpracy. Korzyścią jest to, że od dwóch lat przedstawiciele pracodawców mogą zasiadać w radach programowych uczelni, mogą oficjalnie omawiać programy dydaktyczne pod kątem potrzeb rynku – mówi Nowocień.

Współpraca ze studentami nabiera tempa m.in. wśród firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Dzisiejsi studenci to nie tylko przyszli pracownicy, ale i pracodawcy. Uczelnie powinny się starać jak najlepiej przygotować ich także do tej roli.

 – Uczelnie powinny przede wszystkim nauczać samodzielnego myślenia, rozwijać chęć doskonalenia, rozwoju i uczyć przedsiębiorczości. Dopóki wszystkie strony będą o tym pamiętać, problem komercjalizacji będzie drugorzędny – twierdzi ekspertka.

Zdobyta na studiach praktyka znacząco ułatwia wdrażanie absolwenta do zawodu.

 – Dla każdego pracodawcy to oznacza mniejsze koszty wprowadzenia takiego pracownika do firmy, a dla pracownika to oczywiście mniejszy stres, większa satysfakcja z pracy  tłumaczy przedstawicielka firmy.

Z kolei dla uczelni współpraca z biznesem jest ważna również dlatego, że poprawia ich wizerunek.

 – Każda uczelnia jest zainteresowana tym, żeby jej absolwenci szybko znajdowali pracę i żeby kształtowali pozytywną opinię o uczelni, bo przecież pracodawcy patrzą na uczelnie przez pryzmat jej absolwentów – wyjaśnia Joanna Nowocień.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.