Mówi: | Jacek Santorski |
Funkcja: | współwłaściciel Grupy Firm Doradczych VALUES |
Zmiany w zarządzaniu pracownikami w firmach
Szkolenia, coachingi i programy dla najbardziej utalentowanych – nadchodzą nowe czasy w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Specjaliści od HR korzystają z coraz prostszych narzędzi, a to obniża koszty. Dzięki temu przybywa przedsiębiorców, którzy korzystają z takich rozwiązań.
Kryzys gospodarczy na świecie postawił przed działami human resources nowe wyzwania. Wielu przedsiębiorców zaczęło wykorzystywać ich działania, żeby podnieść efektywność w swoich firmach.
– Do niedawna zarządzanie zasobami ludzkimi musiało udowodnić światu biznesu, że to jest właśnie zarządzanie, i HR zbudował narzędzia – mówi Jacek Santorski z Grupy Firm Doradczych "VALUES". – Na Zachodzie HR stał się zbyt skostniały.
Human resources to zarządzanie ludźmi w organizacji. Specjaliści, którzy się tym zajmują, odpowiadają za prowadzenie rekrutacji, szkoleń i działania motywacyjne.
Zdaniem Jacka Santorskiego, jesteśmy świadkami rodzenia się nowego trendu. Specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi coraz częściej sięgają po proste narzędzia.
– Świat HR pracuje nad uproszczeniem, nad sprowadzeniem do kilku podstawowych pytań, jak dbać o rozwój pracowników, o ich zaangażowanie, lojalność, motywację. Raczej wspierając liderów, aniżeli zastępując ich w ich roli – wyjaśnia psycholog biznesu w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.
Według raportu firmy Deloitte o nowych trendach HRM w Polsce, specjaliści wybierają dziś tzw. miękkie narzędzia. Te opierają się na dialogu i wrażliwości społecznej, mają budzić zaufanie.
Zdaniem Santorskiego polska branża jest bardzo elastyczna i otwarta na nowości. Dlatego wdrożenie nowych rozwiązań nie powinno wiązać się z większymi kłopotami.
– Dzięki temu, że nasz HR jest bardziej spontaniczny, bardziej naturalny, bardziej oparty na niezadekretowanych relacjach między liderami, pracownikami HR a top menadżerami, można więcej stworzyć, przetworzyć i uzyskać, aniżeli w korporacjach światowych – twierdzi psycholog.
Nowe wyzwania przed działami HR w polskich firmach to m.in. radzenie sobie z problemami na tle kulturowym i pokoleniowym.
Czytaj także
- 2024-05-06: Wojciech „Łozo” Łozowski: Ruszam z moim solowym projektem, ale nie mam już potrzeby bycia gwiazdorem jak kiedyś. Nowe utwory tworzyłem w różnych stanach emocjonalnych
- 2024-04-09: Polska w czołówce krajów UE pod względem odsetka kobiet badaczek. Ich udział spada jednak na wyższych szczeblach kariery naukowej
- 2024-04-10: Miliardowe wydatki operatorów na infrastrukturę telekomunikacyjną. Barierą inwestycyjną wciąż pozostają formalności
- 2024-02-23: Jerzy Stuhr: Kończę swoją karierę teatralną i pedagogiczną. Już nie wyjdę na scenę, ale jeszcze mam ciągotki filmowe
- 2024-02-14: Kwestie klimatyczne coraz bardziej obecne w strategiach firm. Część z nich wyprzedza nawet unijne regulacje
- 2024-02-05: Rekordowe wyniki lotniska w Gdańsku. Rozbudowa siatki połączeń pozwoli na obsłużenie w tym roku ponad 6 mln pasażerów
- 2024-01-29: Wymierzanie klapsów zaburza rozwój psychologiczny i społeczny dziecka. Nawet rzadkie stosowanie kar fizycznych może zostawić trwały ślad
- 2024-01-29: Dobre prognozy dla polskiej branży turystycznej na 2024 rok. Dużym problemem jest jednak brak pracowników
- 2024-01-29: Aneta Glam-Kurp: Liczę na to, że Krzysztof Stanowski zdecyduje się na zdemaskowanie Caroline Derpienski. Bardzo by mi to pomogło, bo ona oszukuje ludzi i nie daje mi spokoju
- 2024-01-31: Ewel0na: Myślę, że sprawdziłabym się jako prowadząca jakiś ciekawy format. Mogłabym też zagrać w filmie lub serialu jakiś czarny charakter albo wredną osobę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Teatr
Paweł Małaszyński: Pierwszy raz gram w spektaklu ewidentnie przeznaczonym dla dorosłych. Ale w teatrze właściwie nie ma tematów tabu
– Spektakl „Barabuum!” to nie tylko rozrywka na najwyższym poziomie, ale także sztuka z drugim dnem i ukrytym przesłaniem – mówi Paweł Małaszyński. Aktor nie boi się tematów kontrowersyjnych i uważa, że dobrze jest pokazywać na scenie uniwersalne problemy, z którymi może się borykać wiele osób, ale nie każdy ma odwagę się do tego przyznać. Jego zdaniem przedstawienie wyreżyserowane przez Artura Barcisia powinno zachęcić widzów do szczerej rozmowy o potrzebach seksualnych, skrytych pragnieniach i fantazjach łóżkowych.
Konsument
Tanie dekoracje do domu coraz poważniejszym problemem dla środowiska. Eksperci ostrzegają przed skutkami fast homeware
Sztuczne dekoracje kwiatowe, wiosenne wianki, puchate króliki, kurczaczki wielkanocne czy plastikowe świecidełka bożonarodzeniowe – ostatnie lata to prawdziwy boom na sezonowe dekoracje do domu. Trend ten znacząco zyskał na popularności w czasie pandemii, kiedy w domach pracowaliśmy i spędzaliśmy większość wolnego czasu, a podchwyciły go sklepowe marki, które wprowadziły do oferty taki asortyment i kuszą sezonowymi promocjami na niego. Eksperci podkreślają, że o ile w dekorowaniu domu nie ma nic złego, o tyle wybieranie tanich dekoracji i zmienianie ich co kilka tygodni czy miesięcy to trend szkodliwy i dla naszych portfeli, i dla środowiska. I porównują fast homeware do szkodliwości fast fashion, czyli taniej mody w naszych szafach.
Psychologia
Beata Pawlikowska: To wszystko, czego doświadczyłam w dżungli amazońskiej, wstrząsnęło mną i pokazało mi prawdę o sobie samej. To właśnie był początek zmian w moim życiu
Pisarka preferuje podróżowanie w pojedynkę. Lubi wyjeżdżać w trudne, niedostępne rejony świata, bo takie wyprawy są także podróżą w głąb siebie. Chociażby w dżungli amazońskiej przekonała się, że decyzje, jakie podejmujemy na różnych etapach naszego życia, wynikają właśnie z naszego postrzegania samych siebie i świata. A z kolei to postrzeganie zależy od podświadomych przekonań, które są naszym wewnętrznym programem wgranym w dzieciństwie. W swojej książce zatytułowanej „Kody podświadomości” podróżniczka tłumaczy, że jeśli ktoś podświadomie wierzy na przykład w to, że nie ma prawa do szczęścia i jest gorszy od innych, to jego życiowa droga będzie właśnie wiernym odbiciem tych przekonań.