Newsy

Elbląg emituje obligacje, by sfinansować inwestycje i długi

2012-06-29  |  06:05
Mówi:Grzegorz Nowaczyk
Funkcja:Prezydent Elbląga
  • MP4

    Elbląg 12. miastem na rynku obligacji Catalyst. Gminy coraz częściej w ten sposób ratują się przed deficytem budżetowym i szukają pieniędzy na inwestycje, także te dotowane z budżetu Unii Europejskiej.

    Dzięki emisji obligacji Elbląg pozyska 107 mln zł. Ma za to zostać sfinansowany planowany deficyt. Za ich pomocą mają również zostać spłacone wcześniej zaciągnięte kredyty.

     – Od pierwszej do ostatniej złotówki pieniądze te zostaną ulokowane w miejskich inwestycjach, przede wszystkim tych finansowanych z UE – zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Grzegorz Nowaczyk, prezydent Elbląga.

    Środki pozyskane z obligacji posłużą jako wkład własny wymagany przy realizacji unijnych projektów. UE zwraca pieniądze dopiero po zakończeniu inwestycji, stąd ten sposób na ich sfinansowanie.

     – Najważniejsze inwestycje to te drogowe, poprawiające komunikację wewnętrzną miasta i połączenie Elbląga z terenami inwestycyjnymi, które leżą na obrzeżach naszego samorządu. Ponadto, inwestujemy w budownictwo mieszkaniowe, komunalne, bo tak jak wszędzie, mieszkań komunalnych również u nas brakuje – informuje prezydent Elbląga.

    W planach władz miasta jest wybudowanie 55 nowych mieszkań komunalnych z pozyskanych funduszy.

    Środki z emisji obligacji zostaną przeznaczone również na oświatę oraz na zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław.

     – Na to elblążanie czekają od wielu lat, szczególnie ci, którzy mieszkają na Zatorzu. Inwestujemy również w sport i rekreację. Pieniądze z obligacji pójdą także na cztery Orliki, które w tym roku wylądują w naszym mieście oraz na rozpoczęcie budowy miejskiego stadionu – wyjaśnia Grzegorz Nowaczyk.

    Obligacje o wartości nominalnej wynoszącej 100 zł lub 1 tys. zł za sztukę od wczoraj mogą nabywać m.in. inwestorzy indywidualni. Co oznacza, że sami elblążanie mogą sfinansować przedsięwzięcia miasta i zarobić na odsetkach. Wykup papierów wartościowych z ostatniej serii nastąpi do końca 2026 r.

     – Obligacja jest bardziej elastycznym instrumentem finansowania inwestycji niż kredyt bankowy. Daje nam możliwość pokazania swoich autów, wypromowania miasta – wyjaśnia prezydent. – Przy otwartej kurtynie pokazujemy swoje możliwości finansowe, zadłużenie, przychody. Aby każdy, kto pomyśli tylko o tym, aby zainwestować w Elblągu, miał pełen obraz naszego miasta przed oczyma.

    Na Catalyst swoje obligacje wyemitowały już takie miasta, jak Rybnik, Zamość czy Warszawa.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.