Mówi: | Herbert Wirth |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | KGHM Polska Miedź |
Co roku KGHM zatrudnia ponad 600 nowych pracowników. H. Wirth: czujemy się odpowiedzialni za region
KGHM zostało laureatem „Filarów Polskiej Gospodarki”. To nagrody Pulsu Biznesu dla wskazanych przez samorządowców firm szczególnie ważnych dla danego regionu. Jak podkreśla prezes spółki Herbert Wirth, to nie finanse mają tu największe znaczenie, ale wsparcie lokalnej społeczności i rynku pracy.
– Ta nagroda jest ważna, bo to oznacza, że najbliższe otoczenie, ten ważny interesariusz, jakim jest społeczeństwo lokalne docenia to, że KGHM jest odpowiedzialny i jest lokomotywą rozwoju gospodarczego i cywilizacyjnego – podkreśla Herbert Wirth w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria po rozdaniu nagród we Wrocławiu.
KGHM Polska Miedź jest największym pracodawcą w regionie. Co roku zatrudnienie w firmie znajduje ok. 600-650 nowych osób.
– Oczywiście, liczą się finanse, a więc system podatkowy. KGHM dzięki temu, że ma stabilne, silne przychody jako firma regionalna i globalna, jest tym, kto zaspokaja potrzeby społeczne w wymiarze finansowym – mówi Herbert Wirth.
Jego zdaniem, ważniejszy jednak jest udział spółki w inicjatywach społecznych, m.in. wsparcia szkół, szpitali, promocji zdrowia i sportu, wydarzeń kulturalnych. Ze strony KGHM finansowaniem taki programów zajmuje się Fundacja Polskiej Miedzi.
– To jest więc połączenie tych dwóch elementów, czyli z jednej strony bezpośrednie wpływy do kas poszczególnych poziomów administracyjnych, a z drugiej strony to jest partycypacja w programach społecznych. KGHM ma to wpisane w kod genetyczny, ponieważ dzięki temu, że tu eksploatujemy, wrośliśmy w ten region, czujemy się za niego odpowiedzialni – zapewnia prezes spółki.
Podkreśla jednocześnie, że duża w tym zasługa władz samorządowych, które rozumieją potrzeby rozwoju spółki i nie mnożą administracyjnych przeszkód.
– W subregionie legnickim nie spotykamy się, może poza nieznacznymi wyjątkami, z jakąś wyjątkową niechęcią, by w plany zagospodarowania przestrzennego, które leżą w gestii samorządów, wpisywać nasze inwestycje. Bo KGHM musi się rozwijać, musi podążać za tym, by być konkurencyjnym, stąd też nasze oczekiwanie, by samorządy wspomagały nas w tym procesie decyzyjnym, lokalizacyjnym – mówi Herbert Wirth.
Ranking „Pulsu Biznesu” wyróżnia firmy, które w największej mierze wpływają na rozwój regionów, są ważnymi pracodawcami i angażują się we wspieranie rozwoju społeczności lokalnych. Zwycięzców wskazują lokalne samorządy. W tym roku wśród nagrodzonych firm w innych regionach znalazły się m.in. Zakłady Azotowe w Tarnowie-Mościciach (woj. małopolskie), Jastrzębska Spółka Węglowa (woj. śląskie), PKN Orlen (Mazowsze), LW Bogdanka (Lubelskie), WSK PZL-Rzeszów (woj. podkarpackie) czy Kolporter SA (woj. świętokrzyskie).
Czytaj także
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-11: Wiceprzewodniczący PE: Polska prezydencja zapewniła UE stabilność w niepewnych czasach. Wiele inicjatyw dotyczyło obronności
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-15: Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.