Newsy

Ekogroszek najpopularniejszym paliwem do ogrzewania. Wybiera większość osób zaopatrujących się w opał

2015-12-08  |  06:35

83 proc. Polaków kupujących opał nie zamierza w ciągu najbliższych pięciu lat zmieniać wybieranego paliwa – wynika z danych Oferteo.pl. Najpopularniejszym wśród nich produktem jest ekogroszek, który wybiera 54 proc. ankietowanych. O wyborze dostawcy opału najczęściej decyduje cena.

Tylko 17 proc. badanych bierze pod uwagę możliwość zmiany sposobu ogrzewania w ciągu najbliższych pięciu lat.

Pomimo zmian prawnych, które uprawniają sejmiki wojewódzkie do uchwalania ustaw antysmogowych, Polacy w najbliższych latach nie zamierzają zmieniać rodzaju stosowanego ogrzewania – informuje agencję Newseria Biznes Adam Wawrzyniak, kierownik projektów biznesowych w serwisie Oferteo.pl. – Źródłem ogrzewania, które wybiera najwięcej ankietowanych, bo aż 54 proc., jest węgiel, tzw. ekogroszek.

Często wykorzystywany bywa również pellet, czyli paliwo z biomasy (17 proc. ankietowanych), olej opałowy (10 proc.) oraz węgiel kamienny (9 proc.).

Decydującym czynnikiem przy wyborze dostawcy jest cena (wskazuje tak 68 proc. badanych). Za tonę opału ankietowani płacą przeciętnie około 740 zł, co daje wydatki w wysokości około 3,7 tys. zł rocznie. Klienci zwracają uwagę także na pochodzenie surowca. Najchętniej wybierają opał rodzimego pochodzenia (aż trzy czwarte badanych). Wśród preferowanych dostawców znalazły się jedynie krajowe kopalnie. Najczęściej wymieniano Wesołą, Piast i Mysłowice.

Polski węgiel uważany jest za produkt dobry jakościowo i wydajny energetycznie – tłumaczy Adam Wawrzyniak. – Z analizy, którą przeprowadziliśmy, wynika, że Polacy są coraz bardziej zainteresowani ekologicznymi aspektami opału.

Stąd bierze się rosnące zainteresowanie ekogorszkiem, który jest bardziej przyjazny środowisku. Jego popularność względem ubiegłego roku wzrosła o 15 proc. Spadła natomiast liczba zapytań dotyczących tradycyjnych form węgla kamiennego.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.