Newsy

Energooszczędność w Polsce na razie mało popularna

2013-10-25  |  06:10
Mówi:Agnieszka Tomaszewska
Funkcja:ekspert ds. efektywności energetycznej
Firma:Instytut na rzecz Ekorozwoju
  • MP4
  • Polacy rzadko myślą o korzyściach, jakie mogą uzyskać dzięki oszczędzaniu energii w domach. Jednak sytuacja ta powoli się zmienia. To może oznaczać rozwój perspektywicznego sektora dla polskich firm – w zakresie budownictwa energooszczędnego lub termomodernizacji już istniejących budynków.

     – To bardzo duży sektor rynku, który można zagospodarować w zakresie tworzenia nowych, małych firm, nie tylko w dużych miastach, ale szczególnie w regionach w Polsce, bo tam rzeczywiście jest bardzo dużo domów budowanych w latach 70-80., które absolutnie nie spełniają standardów i warto byłoby to zmienić, przeprowadzając głęboką termomodernizację – mówi Agnieszka Tomaszewska, ekspert ds. efektywności energetycznej w Instytucie na rzecz Ekorozwoju.

    Dla firm działających na tym rynku i nowych, które próbują na nim zaistnieć, koniecznością będzie podnoszenie kwalifikacji. Wprawdzie Polacy, kupując mieszkanie czy budując dom, wciąż rzadko zwracają uwagę na koszty jego utrzymania w przyszłości, ale świadomość w tym zakresie rośnie. Problemem może być to, że koszty energooszczędnego budownictwa są wyższe niż w przypadku tradycyjnej budowy. Jednak eksperci podkreślają, że zwrot poniesionych na ten cel nakładów to tylko kwestia czasu.

     – Mało kto u nas myśli o tym, ile będzie płacić za ogrzewanie domu czy mieszkania – mówi Tomaszewska. – Zależy nam na tym, by mieć własne lokum. Szkoda, bo w perspektywie 10-20 lat, dzięki posiadaniu energooszczędnej nieruchomości, można oszczędzić naprawdę znaczące kwoty.

    W polskim prawie budowlanym nie ma definicji budynku energooszczędnego. Zdaniem ekspertki, przepisy pozwalają na to, by nieegzekwować najwyższych standardów w tym zakresie. Pod tym względem jesteśmy w tyle za państwami europejskimi.

     – Budynki, które w Polsce powstały kilkadziesiąt lat temu, ale też te, które powstają teraz, są znacznie bardziej nieefektywne energetycznie niż te budowane w innych krajach o podobnym klimacie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agnieszka Tomaszewska.

    Za granicą popyt na związane z efektywnością energetyczną usługi jest na razie znacznie większy niż w Polsce, dlatego zagraniczne rynki są szansą dla polskich firm. To kolejny powód, by podnosiły swoje kwalifikacje w tym zakresie.

     – Trzeba pamiętać, że standardy w zakresie budownictwa są za granicą znacznie wyższe – mówi Tomaszewska. – Jeśli firma chce uczestniczyć w tym rynku, musi się odpowiednio przygotować.

    Dodatkowo, w perspektywie kolejnych lat będą rosły – regulowane prawem – standardy wobec nowego budownictwa. Zgodnie z unijną dyrektywą w sprawie charakterystyki energetycznej budynków, od 31 grudnia 2020 roku wszystkie nowe budynki powinny posiadać niemal zeroenergetyczny standard.

     – Szykowane są zmiany, które będą wymagać, by budynki spełniały jak najwyższe normy. Wprowadzane będą m.in. klasy energetyczne. Wszystko to doprowadzi do tego, że wartość rynkowa budynków energooszczędnych za kilka lat będzie wyższa – dodaje ekspertka InE. 

    Polacy, którzy chcą kupić dom lub mieszkanie energooszczędne, mogą liczyć na dofinansowanie do kredytu. Umożliwia to realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej program. Na dopłaty przeznaczono 300 mln zł. Szacuje się, że skorzysta z nich ok. 12 tysięcy nabywców domów i mieszkań.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

    Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

    Polityka

    Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

    – ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

    Handel

    Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

    Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.