Newsy

KGHM: w najbliższej przyszłości nie będzie nowych przejęć. Spółka przeznaczy 6 mld zł na inwestycje rzeczowe

2013-03-13  |  06:40

KGHM przeznaczy w ciągu najbliższych dwóch lat 6 miliardów złotych na inwestycje rzeczowe w Polsce. Budżet ten nie uwzględnia projektów zagranicznych. Największy z nich to prace nad uruchomieniem bogatego w miedź i inne surowce złoża Sierra Gorda w Chile. Wiceprezes koncernu zapowiada, że na razie KGHM nie planuje kolejnych przejęć.

6 mld zł zostanie przeznaczonych przede wszystkim na duże projekty, które już są w trakcie realizacji. Główne zadanie to udostępnienie nowego złoża Głogów Głęboki Przemysłowy.

– To jest też realizacja dużych projektów w hucie, czyli skończenie remontu i modernizacji w Głogowie II, oraz przede wszystkim budowa właściwie nowej huty w Głogowie I, czyli budowa pieca zawiesinowego – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dorota Włoch, wiceprezes KGHM Polska Miedź S.A.

Inwestycja, warta ponad 2 mld zł, ma się zakończyć w ciągu najbliższych dwóch lat.

KGHM Polska Miedź realizuje wiele inwestycji odtworzeniowych, rozwojowych oraz dostosowawczych zapewniających zdolności produkcyjne na stałym poziomie.

– To jest cały pakiet potężnych inwestycji. W roku 2012 zrealizowaliśmy 650 projektów. Wszystkie przedsięwzięcia dotyczyły ciągu technologicznego – wyjaśnia Dorota Włoch. – Oczywiście myślimy i przygotowujemy projekt, dotyczący gazu z łupków oraz inne, które są na wczesnym etapie rozważania.

Prace nad tzw. sojuszem łupkowym, zawartym w lipcu ub.r. przez KGHM, PGNiG, PGE, Tauron i Eneę, wciąż trwają. Spółki porozumiały się w sprawie kolejnego przedłużenia terminu na ustalenie szczegółów współpracy przy poszukiwaniu i wydobyciu gazu z łupków. Mają na to czas do 4 maja 2013 roku.

Osobny budżet na projekty zagraniczne

Inwestycje zagraniczne KGHM finansowane są z osobnych budżetów. Największą z nich jest projekt wydobycia miedzi w chilijskim Sierra Gorda, w którym KGHM – na skutek przejęcia kanadyjskiej Quadry – ma 55 proc. udziałów. Zgodnie z planem powinien ruszyć w połowie przyszłego roku.

Jak podkreśla Dorota Włoch, w najbliższym czasie koncern nie planuje kolejnych przejęć, choć uważnie przygląda się okazjom, które pojawiają się na rynku.

– Następnym projektem, który w najbliższym czasie rozpocznie się to Afton Ajax, potem projekt Victoria [Kanada] – mówi wiceprezes spółki. – Dzisiaj natomiast nie pracujemy nad żadnym dużym przejęciem. Cały czas realizujemy strategię patrząc na ten rynek i analizujemy wszystkie projekty, które nas interesują, czyli te które spełniają przyjęte przez nas strategiczne kryteria – wyjaśnia.

Uruchomienie dwóch nowych projektów zaplanowane jest na 2016 rok. To 2018 roku KGHM International przeznaczy na inwestycje zagraniczne 20 mld zł.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.