Mówi: | Józef Wolski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Grupa Kopex |
Kopex szuka bardziej perspektywicznych rynków niż Polska. Utworzy dwie nowe spółki w Chinach i Rosji
Kopex zapowiada powołanie nowych spółek na rynkach rosyjskim i chińskim, które uważa za najbardziej perspektywiczne dla rozwoju grupy. Nowe podmioty mają ułatwić udział w przetargach na dostawę specjalistycznych maszyn i urządzeń w Państwie Środka oraz zapewnić sprawny serwis w Rosji. Polski rynek nie gwarantuje już zbytu z powodu prognozowanych spadków wydobycia surowca.
– Zagraniczna ekspansja firmy Kopex jest związana nie tylko z produktami hitowymi, jakimi obecnie są kompleks Mikrus czy ściana automatyczna, którą prowadzimy od ponad dwóch lat w kopalni Pniówek, lecz także z samą strategią grupy i z sytuacją w polskim górnictwie węgla kamiennego – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Józef Wolski, prezes Grupy Kopex.
Prognozy dla branży mówią o tym, że wydobycie polskiego węgla będzie spadać, co przełoży się na zmniejszone zapotrzebowanie na maszyny i urządzenia dla górnictwa podziemnego. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej zużycie węgla będzie maleć nie tylko w Polsce, lecz także w całej Unii Europejskiej w związku z polityką klimatyczną, której głównym celem jest redukcja emisji CO2. W całej UE będzie to spadek o 2,5 proc. rocznie, który w 2035 roku osiągnie 200 mln ton. Jednocześnie konsumpcja tego surowca na świecie rośnie, przede wszystkim w Chinach.
– W najbliższym czasie zostanie powołana do życia kolejna spółka – Kopex Taian w prowincji Shandong. Zwiększyliśmy nasze zaangażowanie w naszej spółce joint venture w Tagao i dzięki temu będziemy mogli startować w przetargach na dostawy maszyn i urządzeń dla całego chińskiego górnictwa. Chiny odpowiadają za ponad 50 proc. światowej produkcji węgla – w roku ubiegłym wydobyły ponad 3,6 mld ton – podkreśla Józef Wolski.
Oprócz Chin, głównym kierunkiem ekspansji pozostaje Rosja, gdzie Kopex także jest już obecny. Żeby utrzymać dotychczasowy poziom sprzedaży, grupa inwestuje w budowę centrów serwisowych, które mają zapewnić odpowiednią obsługę maszyn.
– W roku 2012 sprzedaliśmy tam maszyn i urządzeń za prawie 250 mln złotych – mówi Józef Wolski. – Stworzymy na rynku rosyjskim w najbliższym czasie nową spółkę, będzie to związane z Zagłębiem Peczorskim. Rozbudowujemy też naszą bazę w Zagłębiu Kuźnieckim, którą powinniśmy zakończyć w pierwszym kwartale 2015 roku. Koszt tej inwestycji to kilkadziesiąt milionów złotych.
Grupa Kopex jest producentem maszyn i urządzeń dla górnictwa węgla kamiennego. Zajmuje się specjalistycznymi usługami dla górnictwa i dostarcza maszyny i urządzenia. Obsługuje inwestycje w przemyśle wydobywczym w Polsce i Europie oraz na największych rynkach górniczych świata: Australii, Chinach, RPA.
Czytaj także
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-08: Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
- 2024-09-24: Józef Gąsienica-Gładczan: Lepiej jest jechać na koniec świata i jest dużo taniej niż w Polsce. Można się pobawić w krajach Trzeciego Świata z pięknymi plażami za ułamek ceny
- 2024-10-02: Jan Błachowicz: Podczas wyprawy do Azji czasami byliśmy głodni. Próbowaliśmy jajka z płodem rozwiniętym w środku
- 2024-10-11: Józef Gąsienica-Gładczan i Jan Błachowicz: Poznaliśmy Filipiny od strony slumsów. Teraz inaczej patrzymy na nasze życie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.