Mówi: | Paweł Olechnowicz |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | Lotos |
Lotos wciąż planuje duże inwestycje w wydobycie i poszukiwanie ropy i gazu
Mimo spowolnienia gospodarczego, Paweł Olechnowicz, prezes Lotosu zapowiada, że spółkę w najbliższych miesiącach czeka szereg inwestycji. Miniony rok grupa zamyka m.in. przejęciem litewskiej spółki wydobywającej ropę naftową. W najbliższym czasie skoncentruje się głównie na projektach związanych z poszukiwaniem i wydobywaniem węglowodorów ze złóż konwencjonalnych i niekonwencjonalnych, na które chce pozyskać wsparcie z Inwestycji Polskich. Tu głównym partnerem będzie Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo.
Pod koniec ubiegłego roku Lotos Geonafta przejęła litewski Manifoldas, spółkę, która z powodzeniem działa na tamtejszym rynku poszukiwań i wydobycia węglowodorów. Lotos zamierza zwiększyć wydobycie na Litwie do poziomu 100-120 tysięcy ton ropy rocznie, do tej pory sam Manifoldas wydobywał rocznie ok. 30 tys. ton. To ma zagwarantować spółce dobrą pozycję na litewskim rynku na wiele lat.
– Kończymy proces konsolidacji aktywów poszukiwawczo-wydobywczych na Litwie. Mamy dobrą pozycję rynkową – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Paweł Olechnowicz, prezes Lotosu.
Ta akwizycja wpisuje się w strategię grupy, która zakłada wzrost ilości wydobywanych węglowodorów do poziomu 1,2 mln ton w 2015 roku, a w roku 2020 – do 5 mln ton ropy. do roku 2015 na inwestycje związane z poszukiwaniem i wydobyciem węglowodorów zamierza przeznaczyć 3,9 mld zł.
Kontrahentem przy tej współpracy w Polsce będzie m.in. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo.
– O projektach z PGNiG będziemy konkretnie mówić w pierwszym lub drugim kwartale, bo w tej chwili trwają analizy atrakcyjności. Zdecydujemy wówczas o tym, na których projektach i w jaki sposób z PGNiG, czy z innym partnerem, będziemy uruchamiać prace rozpoznawcze, testowe i potem, mam nadzieję, zagospodarowania złoża i wydobycia – zapowiada Paweł Olechnowicz.
I dodaje, że w pierwszej kolejności Lotos analizuje projekty głównie na Pomorzu: – PGNiG ma dużo licencji. Chcemy je w dużej ilości przeanalizować, jeśli będziemy wspólnie zgadzać się co do tego, że możemy je prowadzić.
PGNiG i grupa Lotos jesienią ub.r. zdecydowały, że będą współpracować na najbardziej perspektywicznych koncesjach zlokalizowanych w województwach pomorskim i zachodniopomorskim. Porozumienie zakłada możliwość pozyskania przez Lotos udziałów w każdej z koncesji, jednak to koncern gazowy zastrzegł sobie prawo do sprawowania funkcji operatora na każdej z nich.
Część pieniędzy na projekty związane z węglowodorami miałaby pochodzić z Inwestycji Polskich, programu, który zgodnie z zapowiedziami ministra skarbu państwa ma ruszyć w drugim półroczu. Ale to nie jedyna inwestycja, na którą Lotos chciałby pozyskać pieniądze.
– Również bardzo liczymy na wspólny projekt z Zakładami Azotowymi w Tarnowie, na dużą inwestycje petrochemiczną – mówi Olechnowicz.
To nowy pomysł, którego – jak podkreśla prezes Lotosu – nie uwzględniała strategia firmy na najbliższe trzy lata. Konkrety, włącznie z kwotą, na jaką będzie opiewała inwestycja w Gdańsku, będą znane po wykonaniu studium opłacalności projektu i wyborze rozwiązań technologicznych, które zostaną zastosowane. Wstępnie szacuje się, że będzie to rząd co najmniej 6 mld zł.
Zmiany czekają Lotos Kolej, spółkę należącą do grupy Lotos. W ciągu najbliższych lat może zmienić właściciela.
– To jest firma, która nie mieści się w naszym układzie strategii biznesowej. Natomiast jest to jeden z najlepiej funkcjonujących przewoźników kolejowych. Chcemy, żeby dalej i jeszcze ciekawiej się rozwijał, żeby również usługi przewozowe dla Lotosu były na takim samym albo lepszym poziomie. Zatem jakakolwiek zmiana, która by tutaj nastąpiła, musi być bezpieczna na długie lata dla funkcjonowania Grupy Lotos i dawać szansę dynamicznego rozwoju firmy Lotos Kolej – uważa Paweł Olechnowicz.
Ten rok będzie trudniejszy dla polskiej gospodarki ze względu na spowolnienie w sektorze transportowym i budowlanym. Jednak sytuacja w tych sektorach nie przełoży się w istotny sposób na wyniki spółki.
– To będzie ciekawy i dobry rok. Gospodarki zauważą potrzebę inwestowania i w związku z tym wskazania kierunków rozwojowych. To zauważa się w Polsce, a my w Lotosie od dawna zmierzamy tym kierunku, ciągle się rozwijamy. Rozwój będzie napędzany przez rozwój, a to będzie przynosiło tylko dodatkowe pozytywne efekty – podsumowuje prezes.
W strategicznej „mapie drogowej” Lotosu do roku 2020, grupa zakłada, że będzie dysponować własnymi zasobami, stanowiącymi ekwiwalent 330 mln baryłek ropy naftowej oraz zwiększy wydobycie do 100 tys. baryłek dziennie (5 mln ton rocznie). Program rosnącego wydobycia obejmuje bliskie geograficznie regiony o niskim poziomie ryzyka.
Czytaj także
- 2024-08-01: Polska marnuje potencjał bycia europejskim liderem w produkcji biometanu. Jak dotąd nie działa żadna taka instalacja
- 2024-05-10: Komisarz UE ds. energii: Możemy i powinniśmy ograniczyć Rosji dostęp do finansowania i technologii w obszarze LNG
- 2024-05-28: Paweł Małaszyński: Nigdy nie miałem na pieńku z sąsiadami. Zresztą jak mieszkamy w jednym bloku, to fajnie trzymać się razem i wspierać
- 2024-04-29: Paweł Małaszyński: Po odejściu z Teatru Kwadrat musiałem wziąć w garść, zostawić przeszłość za sobą i iść dalej. Teraz od początku wytaczam sobie ścieżkę kariery
- 2024-05-07: Paweł Małaszyński: Pierwszy raz gram w spektaklu ewidentnie przeznaczonym dla dorosłych. Ale w teatrze właściwie nie ma tematów tabu
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
- 2024-02-13: Sprzedaż surowców energetycznych wciąż finansuje rosyjską machinę wojenną. Eksport trafia głównie do Chin, Indii i Turcji
- 2023-11-27: Zuzanna Grabowska: Podczas zdjęć do serialu „Rafi” musiałam przez pół roku chodzić w różowych włosach. Dało mi to pewien rodzaj pewności siebie i zachęciło do kolejnych zmian
- 2023-10-19: Zuzanna Grabowska: Serial „Rafi” powstał z inicjatywy mojej i mojego męża Pawła Domagały. Dzięki temu mogliśmy pisać i produkować, a nie tylko grać w cudzych pomysłach
- 2024-01-05: Zuzanna Grabowska: Punktami zwrotnymi w moim życiu było urodzenie dzieci. Stałam się za kogoś odpowiedzialna i to całkowicie zmieniło moje postrzeganie świata
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie
Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego na świecie wymaga znaczących zmian w systemie rolniczym – ocenia think tank Żywność dla Przyszłości. Tym bardziej że niedługo liczba ludności globalnie się zwiększy do 10 mld. Zdaniem ekspertów warunkiem jest odejście od rolnictwa przemysłowego na model rolnictwa regeneratywnego, opartego na równowadze przyrodniczej. To obejmuje także znaczące ograniczenie konsumpcji mięsa na rzecz żywności roślinnej.
Ochrona środowiska
Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje
W trakcie procedowania jest obecnie rządowy projekt tzw. ustawy odległościowej, który ostatecznie zrywa z zasadą 10H/700m i wyznacza minimalną odległość wiatraków od zabudowań na 500 m. Kolejna liberalizacja przepisów ma zapewnić impuls dla sektora, przyspieszyć transformację energetyczną i przynieść korzyści lokalnym społecznościom. Branża liczy także na usprawnienie i skrócenie procedur planistycznych i środowiskowych, które dziś są barierą znacznie wydłużającą czas inwestycji w elektrownie wiatrowe na lądzie.
Transport
Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
Mimo jasno sprecyzowanych przepisów linie lotnicze niechętnie wypłacają odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty, często powołując się na zdarzenia nadzwyczajne lub problemy z przepustowością ruchu lotniczego. Wielu konsumentów odstępuje od dalszego postępowania, bo obawiają się żmudnych formalności. Zdaniem eksperta z kancelarii DelayFix, specjalizującej się w egzekwowaniu należnych odszkodowań, warto się ubiegać o należne rekompensaty. Ostatecznym – i skutecznym – środkiem po wyczerpaniu drogi polubownej i sądowej jest zajęcie samolotu przez windykatora.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.