Newsy

Mimo problemów ze złożem Yme, Lotos nie rezygnuje z inwestycji

2012-08-24  |  06:40
Mówi:Paweł Olechnowicz
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Lotos S.A.
  • MP4

    Lotos zanotował dużą stratę w I półroczu spowodowaną problemami ze złożem Yme. Mimo to wciąż chce inwestować w Norwegii i na Litwie. Nie porzuca też planów związanych z wydobywaniem gazu łupkowego w Polsce. Przymierza się do przetargu na koncesje na Litwie i szuka partnera biznesowego do wydobywania błękitnego paliwa w kraju.

      Odkładamy na bok kwestię Yme szukając rozwiązania, żeby te pieniądze, które już zostały zainwestowane, zwróciły się – tłumaczy Paweł Olechnowicz, prezes Lotosu.

    Chodzi o odpis (operacja księgowa wpływająca na wyniki finansowe firmy) na norweskie złoże na Morzu Północnym. Lotos podał, że w II kwartale br. Grupa poniosła ponad pół mld zł straty netto, z czego 285 mln zł to właśnie wpływ odpisu na Yme. Problemy z partnerem – Talisman Energy – sprawiły, że strata odnotowana przez Lotos jest znacznie wyższa niż się spodziewano.

    Co więcej, prezes Grupy przyznaje, że termin wydobycia ropy z Yme, nadal jest nieznany. Lotos liczy, że nafta popłynie stąd w 2015 roku, ale Talisman Energy już kilkukrotnie przesuwał ten termin.

     – Operator nie podaje w harmonogramie terminu uruchomienia produkcji. W związku z tym w uzgodnieniu z audytorem dokonaliśmy odpisu. Oczyszczając w bilansie naszą pozycję w tym zakresie, mamy zdrową sytuację do dalszego rozwoju w biznesie poszukiwawczo-wydobywczym – uważa Paweł Olechnowicz.

    Mimo tych trudności, w ocenie prezesa Lotosu, nie ma potrzeby, żeby zmienić strategię spółki. Zamierza więc prowadzić dalsze prace na Morzu Norweskim i Bałtyckim, zwiększać też zaangażowanie na rynku litewskim.

    Spółka zapowiada, że wystartuje w rundzie koncesyjnej, która ma zostać ogłoszona przez litewski rząd do końca tego roku. Jeśli plany się powiodą, Lotos zostanie operatorem na obszarach ze stwierdzonym potencjałem węglowodorów konwencjonalnych i niekonwencjonalnych.

    Nie rezygnuje też z poszukiwania możliwości wydobywania gazu łupkowego w Polsce. Na razie posiada licencje na jego wydobycie tylko na Morzu Bałtyckim.

     – Jeżeli pojawi się partner biznesowy i będziemy mogli wejść w posiadanie koncesji, całej lub w części, na lądzie i realizować projekt biznesowy, to tak będzie. To są długoterminowe działania, w rachubę wchodzi okres 2-3 lat – zapowiada Paweł Olechnowicz.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie

    Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego na świecie wymaga znaczących zmian w systemie rolniczym – ocenia think tank Żywność dla Przyszłości. Tym bardziej że niedługo liczba ludności globalnie się zwiększy do 10 mld. Zdaniem ekspertów warunkiem jest odejście od rolnictwa przemysłowego na model rolnictwa regeneratywnego, opartego na równowadze przyrodniczej. To obejmuje także znaczące ograniczenie konsumpcji mięsa na rzecz żywności roślinnej.

    Ochrona środowiska

    Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje

    W trakcie procedowania jest obecnie rządowy projekt tzw. ustawy odległościowej, który ostatecznie zrywa z zasadą 10H/700m i wyznacza minimalną odległość wiatraków od zabudowań na 500 m. Kolejna liberalizacja przepisów ma zapewnić impuls dla sektora, przyspieszyć transformację energetyczną i przynieść korzyści lokalnym społecznościom. Branża liczy także na usprawnienie i skrócenie procedur planistycznych i środowiskowych, które dziś są barierą znacznie wydłużającą czas inwestycji w elektrownie wiatrowe na lądzie.

    Transport

    Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora

    Mimo jasno sprecyzowanych przepisów linie lotnicze niechętnie wypłacają odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty, często powołując się na zdarzenia nadzwyczajne lub problemy z przepustowością ruchu lotniczego. Wielu konsumentów odstępuje od dalszego postępowania, bo obawiają się żmudnych formalności. Zdaniem eksperta z kancelarii DelayFix, specjalizującej się w egzekwowaniu należnych odszkodowań, warto się ubiegać o należne rekompensaty. Ostatecznym – i skutecznym – środkiem po wyczerpaniu drogi polubownej i sądowej jest zajęcie samolotu przez windykatora.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.