Mówi: | Grzegorz Wrzosek |
Funkcja: | Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej |
Paliwo coraz droższe, ale coraz lepszej jakości
Jakość paliw na mazowieckich stacjach benzynowych i w hurtowniach jest coraz lepsza. W 2011 roku mazowiecka Inspekcja Handlowa zastrzeżenia miała do 3,4 proc. kontrolowanych próbek. 9 lat temu, kiedy przeprowadzono pierwsze badanie, odsetek zakwestionowanych próbek wynosił 15 proc.
Mazowiecka Inspekcja Handlowa przeprowadziła ponad 150 kontroli na stacjach benzynowych, w hurtowniach, magazynach i u producentów. Zastrzeżenia wzbudziło 3,4 proc. próbek benzyny i oleju napędowego. Jakość badanego gazu LPG nie budziła wątpliwości.
- Zakwestionowaliśmy 3 próbki oleju napędowego i 1 próbkę benzyny. W próbce benzyny stwierdziliśmy podwyższoną temperaturę końca destylacji, a w oleju niewłaściwy skład frakcyjny – jak to bywało w poprzednich latach – jak również podwyższoną zawartość siarki i obniżoną temperaturę zapłonu - mówi Grzegorz Wrzosek, Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej.
Kontrole prowadzone są regularnie od 2003 roku.
- Wątpliwość próbek, ich procent skierowany do badania na przestrzeni tych lat kształtuje się w sposób optymistyczny dla konsumenta. W 2003 roku kwestionowaliśmy aż 15 proc. próbek, w następnych latach: 9 proc., 11 proc., 3 proc., 5,5 proc., 7 proc., w 2009 był dobry rok – tylko 1,9 proc., w 2010 – 5,5 proc., a w 2011 – 3,4 proc. Cały czas widać więc tendencję ciągłej, systematycznej poprawy - podkreśla Grzegorz Wrzosek.
Jeśli paliwo nie spełnia standardów, Inspekcja zawiadamia organa ścigania o popełnieniu przestępstwa. Za wytworzenie, magazynowanie i sprzedaż paliw niewłaściwej jakości grożą sankcje: grzywna w wysokości od 50 tys. do 500 tys. zł, utrata licencji na obrót paliwami, a nawet kara pozbawienia wolności do 3 lat.
Klienci mają prawo do reklamacji paliwa na tych samych zasadach, co inne towary. Powinni to zrobić niezwłocznie, ale nie później niż pół roku, po wykryciu wady. Do reklamacji potrzebny jest również dowód zakupu. Przedsiębiorca przez dwa lata odpowiada za sprzedane paliwo.
Czytaj także
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-16: Rekordowe notowania złota. Ryzyko eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie będzie napędzać dalsze wzrosty
- 2024-04-12: Kakao podrożało w ekspresowym tempie. Czekolada może się stać towarem luksusowym
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-10: Producenci owoców i warzyw pełni obaw po przywróceniu 5-proc. VAT-u na żywność. Spodziewają się większej presji sieci handlowych na obniżkę cen
- 2024-04-09: Inflacja spadła do najniższego od pięciu lat poziomu. Spowolnić może także wzrost płac
- 2024-03-20: Coraz więcej samorządów chce zakładać spółdzielnie energetyczne. Na ten cel trafi 2 mld zł z funduszy europejskich
- 2024-03-11: Lokalne spółdzielnie energetyczne mogą być rozwiązaniem problemu ubóstwa energetycznego. Mają szansę poprawić także sytuację kobiet na rynku pracy
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.