Newsy

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

2024-08-23  |  06:30

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

W usłudze ePłatności użytkownik widzi wszystkie zobowiązania finansowe, jakie wystawił mu urząd. Może więc przeglądać listę płatności oczekujących i zrealizowanych oraz pobrać ich potwierdzenie. Dostanie też na telefon powiadomienie o nowym zobowiązaniu, które użytkownik może opłacić bezpośrednio, szybko i bez prowizji oraz zbędnych komplikacji.

– Od początku naszego projektu zależało nam na tym, żeby usługa była szybka i łatwa w obsłudze. W związku z tym w pilotażu wykorzystujemy proces, gdzie zobowiązanie powstaje po stronie urzędu i to urząd nam dostarcza potrzebne informacje do realizacji płatności. Dzięki temu użytkownik może w kilku krokach dokonać transakcji i szybko zapomnieć o problemie. Dziś mamy podatek od nieruchomości, opłatę za śmieci, inne podatki: rolny, leśny. Natomiast w kolejnych etapach każde zobowiązanie, które urząd życzyłby sobie udostępnić w naszej aplikacji, jest możliwe do wdrożenia – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Karolina Matysiak dyrektorka ds. rozwoju usług płatniczych w Centralnym Ośrodku Informatyki, który jest dostawcą platformy.

Możliwość łatwego i bezpiecznego płacenia z poziomu aplikacji za sprawy urzędowe to nie tylko ułatwienie dla mieszkańców, ale przede wszystkim duże usprawnienie dla samorządów. 

ePłatności dostępne są w mObywatelu od 2023 roku. Mamy 52 urzędy, które korzystają z tej usługi, i 82 tys. zrealizowanych transakcji. To tak naprawdę świadczy o bardzo dużym zainteresowaniu mieszkańców w poszczególnych gminach. To się bezpośrednio przekłada na ściągalność podatków i innych zobowiązań, które udostępniamy w tej usłudze, i to też nam potwierdzają gminy i przedstawiciele urzędów – mówi Karolina Matysiak. – Urzędy bardzo chętnie przystępują do naszej usługi, szczególnie są zadowolone z tego, że udostępniamy możliwość opłat w aplikacji. To nie zawsze dla każdej gminy jest możliwe, szczególnie dla tych małych. Jednocześnie te duże urzędy, miasta widzą kolejny kanał, który pozwala mieszkańcom mieć wybór i dokonać tej płatności w bardzo szybki sposób.

Do końca 2024 roku ePłatności w mObywatelu zostaną udostępnione w kolejnych gminach. Poza rozwojem terytorialnym stale prowadzone są prace nad rozbudową usługi. COI pracuje nad tym, by zwiększyć katalog zobowiązań, których uiszczenie będzie możliwe przez mObywatela. Niektóre zmiany pojawią się jeszcze w tym roku.

– Chcemy wprowadzić takie płatności, które powstają z inicjatywy użytkownika. Gminy, które z nami współpracują, sugerują, że to najczęściej są opłaty skarbowe, dlatego też od nich zaczniemy i sukcesywnie będziemy powiększać katalog opłat, które są ponoszone z inicjatywy użytkownika. Dodatkowo chcielibyśmy, aby ePłatności były częścią usług, które sukcesywnie cyfryzuje Ministerstwo Cyfryzacji, i tam, gdzie trzeba dokonać płatności, użytkownicy będą mogli skorzystać z ePłatności – mówi dyrektorka ds. rozwoju usług płatniczych w COI.

Trwają prace również nad poszerzeniem katalogu metod płatności. Na początku przyszłego roku dostępne będą płatności za pomocą portfeli cyfrowych, czyli Apple Pay i Google Pay. Początkowo pilotaż startował tylko z BLIK-iem, teraz dodano do niego również karty płatnicze. Zobowiązania wobec urzędów można już opłacić kartą w aplikacji, a wkrótce będzie to również możliwe w portalu mObywatel.gov.pl.

– Trzeba pamiętać, że ePłatności są dostępne w aplikacji mObywatel, ale również w wersji webowej, i to są dwa kanały, które są dostępne dla większości obywateli naszego kraju – podkreśla Karolina Matysiak. – Sam proces płatności jest bardzo istotny w cyfryzacji procesów administracyjnych. Do tej pory nie był wspierany centralnie, dlatego naturalnym krokiem w cyfryzacji procesów administracyjnych było udostępnienie możliwości płatności – dostarczenie narzędzi, ale również uproszczenie tego procesu i tym samym zwiększenie ściągalności pewnych zobowiązań ze strony urzędów. W związku z tym te płatności, ta usługa musi się rozwijać.

Jak podkreśla, często rzecznikami usługi ePłatności są sami mieszkańcy, którzy zachęcają urzędy do wdrażania tej opcji w swoich procesach.

Cały czas pracujemy nad tym, aby ePłatności były w każdej gminie. Rozmawiamy z urzędami i widzimy to zainteresowanie. Każdy urząd ma swoją mapę drogową wdrożeń i cyfryzacji swoich procesów, więc wiemy, że też potrzebuje chwili czasu na to, aby zintegrować się z naszą usługą – mówi ekspertka COI.

Projekt ePłatności realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji i Centralny Ośrodek Informatyki przy współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, Polskim Standardem Płatności, operatorem systemu BLIK, oraz Fundacją Polska Bezgotówkowa.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Green Industry Summit 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Wstrzymanie dopłat do leasingu aut elektrycznych może zahamować na nie popyt. Większość firm odłoży zakup na przyszły rok

Wstrzymanie dopłat do leasingu w programie „Mój elektryk” może czasowo obniżyć popyt na samochody elektryczne, zwłaszcza wśród przedsiębiorców. Dla dalszego rozwoju elektromobilności potrzebny jest nie tylko stabilny system wsparcia, lecz również ujednolicenie systemów płatności, ładowania i zarządzania flotą w kontekście dalszego rozwoju elektromobilności – podkreślali eksperci podczas Kongresu Nowej Mobilności. Na koniec lipca 2024 roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie ponad 70,5 tys. samochodów w pełni elektrycznych.

Prawo

Zapowiadane oskładkowanie wszystkich umów-zleceń i o dzieło to wyzwanie dla ZUS. Zakład będzie potrzebował 3–6 miesięcy na przygotowanie się do zmian

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że przygotowało już projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Nowe przepisy przewidują objęcie obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi wszystkich umów cywilnoprawnych, w tym umów-zleceń i o dzieło. Z danych GUS wynika, że na koniec I kwartału 2024 roku pracę na podstawie umów-zleceń i pokrewnych wykonywało w Polsce niemal 2,3 mln osób. Nie ma jeszcze decyzji w sprawie terminu wdrożenia reformy. – Potrzebny czas na wdrożenie tej zmiany szacuję na trzy–sześć miesięcy – zapowiada Sławomir Wasielewski, członek zarządu odpowiedzialny za Pion IT w ZUS.

DlaWas.info

Problemy społeczne

Seniorzy oczekują od miast oferty dla siebie. To mogłoby przeciwdziałać ich izolacji społecznej

70 proc. mieszkańców miast wskazuje, że samotność to jedna z głównych przyczyn złego stanu psychicznego – wynika z badania Kantar Polska przeprowadzonego dla Grupy LUX MED. Z takim stwierdzeniem zgodziło się ponad 80 proc. osób w najstarszej grupie wiekowej, co może oznaczać, że to one najczęściej zmagają się z takim problemem. Eksperci widzą tutaj dużą rolę dla miast – oferta różnych inicjatyw czy darmowa pomoc psychologiczna dla seniorów mogłyby pomóc w poprawie ich dobrostanu psychicznego.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.