Mówi: | Paweł Bednarek |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Columbus Elite |
Rośnie zainteresowanie dotacjami do produktów OZE. Firmy z branży zielonej energii znów notują wzrosty klientów
Dotacje rządowe ponownie zachęcają Polaków do inwestowania we własne źródła energii. Ogromną popularnością cieszy się zwłaszcza program Czyste Powietrze, który pozwala na dofinansowanie wymiany źródła ciepła oraz termomodernizację budynku. Beneficjenci mogą w nim pozyskać nawet do 135 tys. zł. – Ci, którzy mieli wątpliwości o zabezpieczenie źródeł finansowania, od kwietnia br. śmiało składają wnioski. Teraz jest bardzo dobry czas na podjęcie decyzji – mówi Paweł Bednarek, prezes zarządu Columbus Elite.
Ogólnopolski program Czyste Powietrze umożliwia Polakom dopłaty do wymiany starych pieców oraz docieplenia domów jednorodzinnych. Obecna edycja programu pozwala uzyskać nawet 135 tys. zł bezzwrotnej dotacji na termomodernizację i nowe źródło ciepła. Ogłoszenie przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska w kwietniu 2024 roku nowych źródeł finansowania z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS – 6,4 mld zł) zapewnia bezpieczeństwo finansowe realizacji programu Czyste Powietrze na lata 2024–2029. Daje to jednocześnie szansę ponad 145 tys. gospodarstw domowych na dotacje do wymiany ok. 111 tys. źródeł ciepła i modernizację ok. 100 tys. budynków.
– Teraz jest dobry czas na podjęcie decyzji – mówi agencji Newseria Biznes Paweł Bednarek. – Zainteresowanie programem jest bardzo duże, zwłaszcza w ostatnich tygodniach, a lipiec br. był pod tym względem rekordowy. W samym lipcu nasza spółka podpisała 1468 nowych umów z klientami, w tym w ramach programu Czyste Powietrze. To najwyższy wynik w tym roku. Szacujemy, że łączna wartość tej kontraktacji za lipiec br. przekracza 120 mln zł. Oczywiście wpływa na to atrakcyjność samej dotacji, ale też wiedza i kompetencje, skalowanie naszych zespołów sprzedażowych, umiejętność dotarcia do klientów i system pracy, który wypracowaliśmy w Columbus Elite przez pięć ostatnich lat.
Według danych NFOŚiGW Czyste Powietrze niezmiennie cieszy się dużą popularnością. Od momentu jego uruchomienia do początku sierpnia br. w ramach programu złożono ponad 930,1 tys. wniosków i podpisano 754,8 tys. umów z beneficjentami.
– Dotacje w ramach programu Czyste Powietrze trafiają do najuboższych, wspierają gospodarstwa domowe wymagające usług termomodernizacji, zwiększenia efektywności energetycznej – mówi prezes Columbus Elite. – Dofinansowanie wynosi tu nawet 80 bądź 100 proc. kwoty netto inwestycji, co bardzo pozytywnie zaskakuje klientów i zachęca do skorzystania z dotacji.
W Polsce jest w sumie ok. 14,2 mln budynków, z czego prawie 40 proc. (czyli 5,6 mln) to budynki mieszkalne jednorodzinne. Wiele z nich – zwłaszcza oddawanych do użytku kilkadziesiąt lat temu, dla których podstawowym źródłem ciepła wciąż są kotły na paliwa stałe – cechuje się bardzo wysokim zapotrzebowaniem na energię i wymaga pilnej termomodernizacji, ponieważ słaba izolacja cieplna budynku i dachu czy stare, nieenergooszczędne okna powodują bardzo duże straty ciepła. Taka modernizacja przyczynia się jednak nie tylko do zmniejszenia kosztów eksploatacji budynku, ale i ograniczenia niskiej emisji i zjawiska smogu oraz poprawy stanu zdrowia mieszkańców.
Dotacja z programu Czyste Powietrze to pieniądze, które gospodarstwa domowe mogą przeznaczyć m.in. na wymianę nieefektywnego źródło ciepła na nowe, bardziej efektywne i ekologiczne, modernizację instalacji grzewczej, ocieplenie budynku, wymianę okien i drzwi, zakup wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła czy montaż instalacji fotowoltaicznej.
– Program Czyste Powietrze jest wymagający. To już nie jest ten etap, gdzie wystarczyło zainstalować samą fotowoltaikę czy pompę ciepła, potrzebne są kompetencje i spore grono ekspertów. Dzisiaj w Columbus Elite mamy 500 osób na pokładzie. Gdy rozpoczynaliśmy działalność, cały rynek był oparty głównie na instalacjach PV. Dość szybko zorientowaliśmy się, że dojdzie do pewnych zmian i tak zwanej multiproduktowości – mówi Paweł Bednarek. – Mamy jakość, sprzęt, ale również kapitał, dzięki czemu jest nam łatwiej, ponieważ specyfika programu Czyste Powietrze wymaga od spółek zaangażowania kapitałowego. Z kolei kompetencje sprzedażowe, które posiadamy, pozwalają nam dynamicznie rozwijać sieć dystrybucji i w krótkim czasie docierać do rzeszy potencjalnych klientów. Rozwijamy również nowoczesne technologie, jak magazynowanie energii, produkty HEMS, czyli zarządzanie energią w gospodarstwach domowych. Więc tych produktów i usług jest dużo więcej. One również stanowią pewną barierę wejścia do biznesu, wymagają odpowiedniego zaplecza, często własnych rozwiązań technologicznych.
Prezes Columbus Elite szacuje, że doradcy energetyczni firmy docierają do ponad miliona potencjalnych klientów, których również edukują w zakresie transformacji energetycznej.
– Edukujemy też rynek, pokazując, że teraz jest dobry czas na podjęcie decyzji, ponieważ pula środków w ramach dotacji będzie topnieć i część osób może po prostu nie zdążyć z tej dotacji skorzystać – mówi ekspert.
Czytaj także
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
- 2024-09-17: Barbara Kurdej-Szatan: Przez pięć lat nie prowadziłam żadnych programów w telewizji. Tęskniłam za tym i uważam, że „Cudowne lata” będą hitem TVP
- 2024-09-17: Klienci dużych spółek energetycznych mogą już przejść na dynamiczne taryfy za prąd. Nie dla wszystkich to opłacalne rozwiązanie
- 2024-09-03: Jessica Mercedes: Mój brat został potrącony na pasach, mimo że miał zielone światło. Była to dla nas strasznie stresująca sytuacja
- 2024-09-11: Jessica Mercedes i Justin Kirschner: Ludzie w Azji są bardzo szczęśliwi i doceniają to, co mają. A w Polsce wciąż na coś narzekamy i jesteśmy niezadowoleni
- 2024-09-09: Gabi Drzewiecka: Wysiłek fizyczny podczas realizacji zdjęć do „Azja Express” był straszny. Całe moje jestestwo czuło ten ból wyjazdu
- 2024-09-19: Gabi Drzewiecka i Jagna Niedzielska: Filipińczycy są ludźmi otwartymi i im mniej mają, tym więcej chcą ci dać. To jest wzruszające i na pewno dające do myślenia
- 2024-09-16: Katarzyna Cichopek: Wróciłam do Polsatu jak do domu, gdzie wszystkich doskonale znam. Te 14 lat mojej nieobecności minęło jak 5 minut
- 2024-09-04: Katarzyna Cichopek: Jestem bardzo empatyczną osobą i chłonę emocje innych jak gąbka. Bardzo przeżywam historie bohaterów mojego programu
- 2024-09-02: Firmy produkcyjne w Polsce przechodzą zieloną transformację. Działania te są kluczowe dla ograniczenia śladu środowiskowego i rozwoju biznesu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Wejście Ukrainy do UE może zająć jeszcze długie lata. Miałoby ono duży wpływ na polskie rolnictwo i rynek pracy
Akcesja Ukrainy do UE będzie oznaczać duże zmiany dla polskiego rolnictwa i potencjalne problemy na rynku pracy. Z drugiej strony to też szansa dla polskich przedsiębiorców, którzy mogą wziąć udział w powojennej odbudowie tego kraju. Jednak polski rząd powinien wykazać w tym celu aktywniejszą postawę i poprawić relacje z Ukrainą, które w ostatnim czasie uległy pogorszeniu – ocenia Marek Budzisz, ekspert ds. Rosji i obszarów postsowieckich w Strategy and Future.
Media i PR
Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.
Nauka
Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.