Newsy

PGNiG gotowe na liberalizację rynku

2013-08-26  |  06:55
Mówi:Jerzy Kurella
Funkcja:wiceprezes zarządu, wykonujący obowiązki prezesa zarządu PGNiG
Firma:Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo
  • MP4
  • Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zapewnia, że jest gotowe na otwarcie rynku gazowego, choć najbliższe miesiące będą dla spółki wyzwaniem. – Tzw. mały trójpak jest bardzo trudną ustawą dla PGNiG – przyznaje Jerzy Kurella, wiceprezes zarządu, wykonujący obowiązki prezesa zarządu Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa. O klientów gazowy koncern walczyć zamierza oferując im stabilność dostaw, sprzedaż gazu w pakiecie z prądem oraz zapewniając elastyczność cenową.

      Nie oddamy żadnego klienta za darmo – zapowiada w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jerzy Kurella. – Klient jest naszym bezcennym dobrem, naszą przewagą konkurencyjną.

    Po wejściu w życie nowelizacji Prawa energetycznego (dokument został już podpisany przez prezydenta), dotychczasowy gazowy monopolista będzie musiał zacząć działać na wolnym rynku. Główne zmiany dotyczą obliga gazowego, czyli obowiązku sprzedaży przez firmy obracające gazem określonej części surowca za pośrednictwem giełdy. Po długiej dyskusji ostatecznie uzgodniono, że wyniesie ono maksymalnie 55 proc. i będzie obowiązywało od 1 stycznia 2015 r. Natomiast do końca tego roku obligo ma wynieść 30 proc,. a przez cały 2014 r. – 40 proc. To oznacza, że na rynek zostaną dopuszczeni nowi gracze, a obrót gazem na Towarowej Giełdzie Energii ruszy pełną parą. Natomiast PGNiG musi wypracować dla siebie nowy model działania na rynku.

     – Gwarantujemy jako PGNiG stabilność dostaw i wolumenów oraz doświadczenie w zakresie dostarczania gazu. Jednocześnie wystąpimy z nową ofertą produktową – chcemy dostarczać również prąd. Mamy takie możliwości, jeśli chodzi o dostarczanie ciepła, przynajmniej na terenie Warszawy – mówi Jerzy Kurella.

    PGNiG Termika jest największym w Polsce producentem ciepła i energii elektrycznej wytwarzanych metodą kogeneracji. Należą do niej: Ciepłownia Kawęczyn, Elektrociepłownia Siekierki, Elektrociepłownia Żerań, Ciepłownia Wola oraz Elektrociepłownia Pruszków.

     – To nasze bardzo ważne aktywo w tym zakresie. PGNiG Termika ma doświadczenie i można to bardzo dobrze połączyć z dostarczaniem gazu i z naszą ofertą dla klientów. Z drugiej strony kilkudziesięcioletnie doświadczenie, które posiada PGNiG jest bezcenne dla naszych odbiorców.  Znamy ich potrzeby i będziemy starali się tę przewagę wykorzystać – podkreśla wiceprezes zarządu, wykonujący obowiązki prezesa zarządu PGNiG

    Deklaruje także walkę o klientów poprzez cenę i możliwość dostosowania jej do zmian na rynku. 

     – Stawki będziemy dostosowywać do poszczególnych warunków i potrzeb naszych klientów. Już zostały zmienione formuły cenowe związane z naszymi kontraktami długoterminowymi tak, żebyśmy mogli elastycznie reagować na zapotrzebowanie naszych klientów, których mamy ponad 6,7 mln podmiotów – podkreśla Jerzy Kurella.

    Przyznaje, że nowelizacja Prawa energetycznego, czyli tzw. mały trójpak niesie ze sobą zapisy, które przebudują rynek gazowy. I tym samym zmuszają PGNiG do zmiany strategii działania.

     – W zdecydowanej mierze jej zapisy dotykają PGNiG, tak naprawdę to była ustawa „lex pegnigus”. Ale nie mamy wątpliwości, że była konieczna, bo żeby móc stworzyć w Polsce wolny rynek, można było to zrobić wyłącznie poprzez zmiany ustawodawcze. W obecnym kształcie tzw. mały trójpak jest dla nas satysfakcjonujący. A zadaniem PGNiG będzie w sposób maksymalnie korzystny dla klientów, ale i dla spółki, konkurować na tym rynku –mówi Jerzy Kurella.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Mija rok obowiązywania ustawy o opiece geriatrycznej. W systemie opieki nad seniorami zmieniło się niewiele

    Rok obowiązywania ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej nie przyniósł znaczących zmian w systemie opieki nad seniorami, ale zdaniem lekarzy dzięki niej więcej rozmawia się o problemach tego sektora i szuka się odpowiednich rozwiązań, bardziej dopasowanych do krajowych realiów. Problemem pozostaje brak geriatrów oraz brak odpowiedniej liczby oddziałów geriatrycznych. Eksperci postulują możliwość przygotowania lekarzy innych specjalizacji do opieki nad seniorami, przede wszystkim POZ, a także położenie większego nacisku na wielodyscyplinarne podejście do tej opieki.

    Konsument

    Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline

    Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów konsumenckich. Okazuje się, że kontakt z fałszywymi treściami stał się już powszechny, przez co większość ludzi ostrożnie podchodzi do tego, co czyta w internecie. Dla marek, które docierają do odbiorców głównie poprzez media społecznościowe, dużym wyzwaniem będzie więc odbudowa zaufania klientów. Ci jednak, a zwłaszcza reprezentanci młodszych pokoleń, coraz częściej szukają możliwości bycia offline.

    Konsument

    Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału

    Pandemia, wojna w Ukrainie i najwyższa od kilkudziesięciu lat inflacja – wszystkie te kryzysy, które wydarzyły się w ciągu niespełna pięciu lat, nadszarpnęły oszczędności Polaków i wielu z nich skłoniły do zastanowienia się nad swoją przyszłością finansową i jej zabezpieczeniem. Wciąż jednak na tle innych krajów UE poduszka finansowa Polaków jest skromna. Według Doroty Sierakowskiej, analityczki rynków surowcowych, przedsiębiorczyni i inwestorki, przełom roku to dobry moment na podjęcie planów finansowych, a najważniejszą zasadą inwestycji, chroniącą przed kryzysami, powinno być zróżnicowanie portfela.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.