Newsy

PGNiG gotowe na liberalizację rynku

2013-08-26  |  06:55
Mówi:Jerzy Kurella
Funkcja:wiceprezes zarządu, wykonujący obowiązki prezesa zarządu PGNiG
Firma:Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo
  • MP4
  • Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zapewnia, że jest gotowe na otwarcie rynku gazowego, choć najbliższe miesiące będą dla spółki wyzwaniem. – Tzw. mały trójpak jest bardzo trudną ustawą dla PGNiG – przyznaje Jerzy Kurella, wiceprezes zarządu, wykonujący obowiązki prezesa zarządu Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa. O klientów gazowy koncern walczyć zamierza oferując im stabilność dostaw, sprzedaż gazu w pakiecie z prądem oraz zapewniając elastyczność cenową.

      Nie oddamy żadnego klienta za darmo – zapowiada w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jerzy Kurella. – Klient jest naszym bezcennym dobrem, naszą przewagą konkurencyjną.

    Po wejściu w życie nowelizacji Prawa energetycznego (dokument został już podpisany przez prezydenta), dotychczasowy gazowy monopolista będzie musiał zacząć działać na wolnym rynku. Główne zmiany dotyczą obliga gazowego, czyli obowiązku sprzedaży przez firmy obracające gazem określonej części surowca za pośrednictwem giełdy. Po długiej dyskusji ostatecznie uzgodniono, że wyniesie ono maksymalnie 55 proc. i będzie obowiązywało od 1 stycznia 2015 r. Natomiast do końca tego roku obligo ma wynieść 30 proc,. a przez cały 2014 r. – 40 proc. To oznacza, że na rynek zostaną dopuszczeni nowi gracze, a obrót gazem na Towarowej Giełdzie Energii ruszy pełną parą. Natomiast PGNiG musi wypracować dla siebie nowy model działania na rynku.

     – Gwarantujemy jako PGNiG stabilność dostaw i wolumenów oraz doświadczenie w zakresie dostarczania gazu. Jednocześnie wystąpimy z nową ofertą produktową – chcemy dostarczać również prąd. Mamy takie możliwości, jeśli chodzi o dostarczanie ciepła, przynajmniej na terenie Warszawy – mówi Jerzy Kurella.

    PGNiG Termika jest największym w Polsce producentem ciepła i energii elektrycznej wytwarzanych metodą kogeneracji. Należą do niej: Ciepłownia Kawęczyn, Elektrociepłownia Siekierki, Elektrociepłownia Żerań, Ciepłownia Wola oraz Elektrociepłownia Pruszków.

     – To nasze bardzo ważne aktywo w tym zakresie. PGNiG Termika ma doświadczenie i można to bardzo dobrze połączyć z dostarczaniem gazu i z naszą ofertą dla klientów. Z drugiej strony kilkudziesięcioletnie doświadczenie, które posiada PGNiG jest bezcenne dla naszych odbiorców.  Znamy ich potrzeby i będziemy starali się tę przewagę wykorzystać – podkreśla wiceprezes zarządu, wykonujący obowiązki prezesa zarządu PGNiG

    Deklaruje także walkę o klientów poprzez cenę i możliwość dostosowania jej do zmian na rynku. 

     – Stawki będziemy dostosowywać do poszczególnych warunków i potrzeb naszych klientów. Już zostały zmienione formuły cenowe związane z naszymi kontraktami długoterminowymi tak, żebyśmy mogli elastycznie reagować na zapotrzebowanie naszych klientów, których mamy ponad 6,7 mln podmiotów – podkreśla Jerzy Kurella.

    Przyznaje, że nowelizacja Prawa energetycznego, czyli tzw. mały trójpak niesie ze sobą zapisy, które przebudują rynek gazowy. I tym samym zmuszają PGNiG do zmiany strategii działania.

     – W zdecydowanej mierze jej zapisy dotykają PGNiG, tak naprawdę to była ustawa „lex pegnigus”. Ale nie mamy wątpliwości, że była konieczna, bo żeby móc stworzyć w Polsce wolny rynek, można było to zrobić wyłącznie poprzez zmiany ustawodawcze. W obecnym kształcie tzw. mały trójpak jest dla nas satysfakcjonujący. A zadaniem PGNiG będzie w sposób maksymalnie korzystny dla klientów, ale i dla spółki, konkurować na tym rynku –mówi Jerzy Kurella.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

    Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

    Bankowość

    Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

    Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

    Ochrona środowiska

    Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

    Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.