Newsy

PGNiG rozwija innowacje i współpracę ze start-upami. Grupa szuka nowych technologii we wszystkich obszarach działalności

2017-07-07  |  06:55

Nowe produkty i usługi dla klientów oparte o internet rzeczy, nowe technologie wydobycia gazu ziemnego, ochrona środowiska i alternatywne źródła energii to dziedziny, w których Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo stawia na innowacje. Ma się do tego przyczynić współpraca ze start-upami i budżet na działalność badawczo-rozwojową, który zakłada, że co roku spółka będzie przeznaczać na B+R+I około 100 mln zł. Zapotrzebowanie na nowe technologie dotyczy każdego z obszarów działalności energetycznego giganta. 

– Jedna ze spółek z grupy PGNiG, Polska Spółka Gazownictwa, ma największą w Europie sieć rurociągów, liczącą 180 tysięcy kilometrów. Taka infrastruktura wymaga stałego nadzoru, co nie jest łatwe. Do tego można wykorzystać technologie satelitarne i drony. Jeśli chodzi o ciepłownictwo, to szukamy projektów związanych z efektywnością energetyczną. Z kolei dla centrali PGNiG potrzebujemy projektów dotyczących m.in. HR, szeroko rozumianych kadr, kwestii dotyczących zarządzania w grupie, zwiększania efektywności oraz optymalizacji procesów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Kroplewski, wiceprezes zarządu PGNiG ds. rozwoju.

W każdym z tych obszarów PGNiG zamierza tworzyć i wprowadzać innowacyjne rozwiązania. W polu zainteresowań spółki są zwłaszcza nowe technologie wydobywcze gazu ziemnego, które umożliwią zwiększenie produkcji surowca. Grupę interesują w tym obszarze rozwiązania dotyczące przede wszystkim przedeksploatacyjnego odmetanowania pokładów węgla i stosowanie poziomych wierceń na złożach gazu.

Na przełomie maja i czerwca PGNiG poinformowało o odkryciu dwóch nowych złóż gazu ziemnego w okolicach Środy Wielkopolskiej. Prezes spółki Piotr Woźniak skomentował, że to właśnie jeden z efektów postępu technologicznego – dzięki połączeniu doświadczenia z innowacjami energetyczna grupa usprawnia techniki poszukiwawcze, dokonuje nowych odkryć i zwiększa możliwości wydobycia.

Do pozyskania gazu ziemnego z nowo odkrytego złoża geolodzy z PGNiG po raz pierwszy w zachodniej Polsce zastosowali nowatorską technologię wierceń horyzontalnych. Długość poziomego odcinka wyniosła 400 metrów przy całkowitej długości odwiertu równej 4255 metrów.

Kolejne obszary, w których PGNiG chce rozwijać nowe technologie, to między innymi innowacje w wykorzystaniu gazu ziemnego, nowe źródła energii (wykorzystanie wodoru i paliw alternatywnych), ochrona środowiska w sektorze energetycznym (m.in. wykorzystanie ciepła odpadowego i zwiększanie efektywności energetycznej) oraz innowacje cyfrowe (zwłaszcza inteligentne systemy pomiarowe).

Zapotrzebowanie na nowe technologie i pomysły dotyczy również obszaru konsumenckiego. W tym przypadku PGNiG liczy na stworzenie na bazie innowacji nowych usług i produktów dla klientów końcowych na przykład opartych o internet rzeczy (IoT).

– Obrót detaliczny to blisko siedem milionów klientów. Jest tu dużo miejsca na pomysły związane z customizacją, wykorzystaniem big data, dotarciem do klientów, smart meteringiem, odczytami zużycia prądu i gazu w czasie rzeczywistym – wylicza Łukasz Kroplewski.

Nieszablonowe pomysły w tych dziedzinach ma przynieść współpraca ze start-upami. Razem z młodymi, innowacyjnymi mikroprzedsiębiorstwami gazowy koncern chce kreować nowe rozwiązania, które mogą zwiększyć jego konkurencyjność. Stąd pomysł na InnVento, pierwszy w Polsce inkubator dla start-upów pracujących nad rozwiązaniami dla sektora naftowego i energetycznego. PGNiG zainaugurowało działalność InnVento w połowie czerwca. Spółka współtworzy też program akceleracji MIT Enterprise Forum, który ma na celu wdrożenie na rynek najlepszych start-upowych projektów.

Rozwój innowacyjności i współpraca PGNiG ze start-upami wpisują się w plany Ministerstwa Rozwoju, które chce wspierać innowacyjne mikroprzedsiębiorstwa i zachęca do tego państwowe spółki. Obecnie w obszarze badawczo-rozwojowym PGNiG będzie się skupiać na projekcie Geo-Metan (rozwój technologii wydobycia metanu z pokładów węgla) oraz programie INGA, w ramach którego wspólnie z NCBiR będzie wspierać badania naukowe w obszarze gazownictwa. 

Do 2022 roku spółka PGNiG planuje przeznaczyć około 680 mln zł na działalność badawczą, rozwijanie innowacji i start-upów.  

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję

Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.

Prawo

Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym

Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.

Firma

Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie

Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.