Mówi: | Sławomir Jędrzejczyk |
Funkcja: | wiceprezes |
Firma: | PKN Orlen |
PKN Orlen: ceny paliw powinny stanąć w miejscu
PKN Orlen zakłada, że pierwsze trzy miesiące roku będą bardzo trudne, ale na poprawę sytuacji płocki koncern liczy już w drugim i trzecim kwartale. Prognozowanie zysków utrudnia duża zmienność marż rafineryjnych i mniejszy popyt na paliwa. Z szacunków PKN Orlen wynika, że sprzedaż oleju napędowego zmniejszyła się w 2012 roku o 7 proc., za co w pewnej części odpowiedzialna jest szara strefa.
– Pytanie, jak szara strefa w Polsce dalej się będzie rozwijała. Chcielibyśmy wierzyć, że w 2013 roku ten obszar zostanie zaadresowany przez odpowiednie regulacje – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes PKN Orlen.
Podkreśla, że obecna sytuacja na rynkach surowcowych nie daje podstaw, by kierowcy musieli obawiać się ponownego wzrostu cen paliw.
– Widzimy, że ceny paliw spadły, zarówno oleju napędowego, jak i benzyny, w porównaniu do tych szczytowych okresów, kiedy ceny podchodziły pod 6 zł/l. W tej chwili nie widzimy żadnych przesłanek do dynamicznych ruchów, jeśli chodzi o ropę. Złoty też zachowuje się stabilnie, także wydaje się, że najbardziej prawdopodobny scenariusz to jest pewna stabilizacja cen paliw – mówi wiceprezes PKN Orlen.
Sławomir Jędrzejczyk zapewnia, że koncern będzie rozwijał sieć stacji paliw. Szczególnie mocno stawia na obiekty przy autostradach i drogach ekspresowych, uczestnicząc w większości przetargów ogłaszanych przez GDDKiA.
W najbliższych pięciu latach PKN Orlen chce przeznaczyć na inwestycje 22,5 mld zł. W tym roku największymi projektami będą budowa elektrowni gazowej we Włocławku i projekty związane z wydobyciem gazu łupkowego. PKN Orlen wykonał już cztery odwierty, w 2013 planuje kolejnych siedem.
– Optymizm nasz wynika z tego, że pierwsze badania pokazują, że te złoża są bardzo podobne do niektórych basenów w Ameryce Północnej, gdzie projekt gazu łupkowego bardzo dynamicznie się rozwija, ale czekamy cały czas na proces szczelinowania, żebyśmy mogli ocenić, ile tego gazu jest i na ile ekonomicznie jesteśmy stanie go wydobywać – mówi Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes PKN Orlen. – Ten projekt postępuje zgodnie z planem, podchodzimy bardzo realistycznie i wierzymy bardzo głęboko, że na koniec dnia zakończy się to sukcesem.
Czytaj także
- 2024-05-13: Po majówkowych promocjach ceny paliw na stacjach nie rosną drastycznie. Cenniki hurtowe idą w dół
- 2024-05-21: Jedynie 20 proc. zużywanych w kraju surowców mineralnych pochodzi z Polski. Rozwiązaniem może być recykling części metali
- 2024-05-10: Komisarz UE ds. energii: Możemy i powinniśmy ograniczyć Rosji dostęp do finansowania i technologii w obszarze LNG
- 2024-05-23: Rozwój zielonego transportu wciąż zablokowany. Główna przyczyna to brak odpowiedniej infrastruktury energetycznej
- 2024-04-29: Trwają prace nad kolejnym pakietem sankcji UE wobec Rosji. Od determinacji Zachodu zależy uszczelnienie dotychczasowych restrykcji
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
- 2024-04-02: Wiedza Polaków o wodorze zatrzymała się na etapie podstawówki. Większość nie zna zastosowań tego pierwiastka w energetyce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Rozwój zielonego transportu wciąż zablokowany. Główna przyczyna to brak odpowiedniej infrastruktury energetycznej
Ponad połowa sieci napowietrznych i stacji elektroenergetycznych ma powyżej 40 lat. Brak modernizacji infrastruktury energetycznej przekłada się na słabe moce przesyłowe i blokuje rozwój zielonego transportu. Tymczasem według nowych przepisów w 2034 roku 90 proc. wszystkich nowych pojazdów ciężkich rejestrowanych w UE miałyby stanowić te bezemisyjne. – Bez odpowiedniej infrastruktury, zwłaszcza przy transporcie na duże odległości, zielona transformacja w transporcie będzie utrudniona – ocenia Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.
Handel
Producenci owoców i warzyw: Zielony Ład to bardziej ideologia niż idea. Dotknie nie tylko rolników, ale też inne grupy społeczne
Rolnicy obawiają się, że unijne regulacje, mające w założeniu chronić klimat, uderzą nie tylko w ich biznes, ale z czasem także w inne grupy społeczne, a entuzjazm związany z ekologicznym podejściem do produkcji rolnej zostanie przygaszony. – Zielony Ład to bardziej ideologia niż idea – uważa Witold Boguta, prezes zarządu Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Jak podkreśla, część Zielonego Ładu to nic nowego, bo pewne jego elementy są wdrażane w Polsce od ponad dwóch dekad.
Infrastruktura
Prezydent Łodzi: Wbrew danym GUS Łódź się zaludnia. Szczególnie przybywa nam młodych osób
Lepsza infrastruktura i mieszkania na wynajem to kluczowe zagadnienia, które znajdują się wśród priorytetów na najbliższe lata. Prezydent Łodzi zapowiada inwestycje i wchodzi w polemikę z danymi GUS, które wskazują, że położone w centrum Polski miasto dramatycznie się wyludnia. Hanna Zdanowska powołuje się na liczby, które sugerują odwrotny trend.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.