Newsy

PKN Orlen: ceny paliw powinny stanąć w miejscu

2013-01-24  |  06:55
Mówi:Sławomir Jędrzejczyk
Funkcja:wiceprezes
Firma:PKN Orlen
  • MP4

    PKN Orlen zakłada, że pierwsze trzy miesiące roku będą bardzo trudne, ale na poprawę sytuacji płocki koncern liczy już w drugim i trzecim kwartale. Prognozowanie zysków utrudnia duża zmienność marż rafineryjnych i mniejszy popyt na paliwa. Z szacunków PKN Orlen wynika, że sprzedaż oleju napędowego zmniejszyła się w 2012 roku o 7 proc., za co w pewnej części odpowiedzialna jest szara strefa.

    Pytanie, jak szara strefa w Polsce dalej się będzie rozwijała. Chcielibyśmy wierzyć, że w 2013 roku ten obszar zostanie zaadresowany przez odpowiednie regulacje – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes PKN Orlen.

    Podkreśla, że obecna sytuacja na rynkach surowcowych nie daje podstaw, by kierowcy musieli obawiać się ponownego wzrostu cen paliw.

     – Widzimy, że ceny paliw spadły, zarówno oleju napędowego, jak i benzyny, w porównaniu do tych szczytowych okresów, kiedy ceny podchodziły pod 6 zł/l. W tej chwili nie widzimy żadnych przesłanek do dynamicznych ruchów, jeśli chodzi o ropę. Złoty też zachowuje się stabilnie, także wydaje się, że najbardziej prawdopodobny scenariusz to jest pewna stabilizacja cen paliw – mówi wiceprezes PKN Orlen.

    Sławomir Jędrzejczyk zapewnia, że koncern będzie rozwijał sieć stacji paliw. Szczególnie mocno stawia na obiekty przy autostradach i drogach ekspresowych, uczestnicząc w większości przetargów ogłaszanych przez GDDKiA.

    W najbliższych pięciu latach PKN Orlen chce przeznaczyć na inwestycje 22,5 mld zł. W tym roku największymi projektami będą budowa elektrowni gazowej we Włocławku i projekty związane z wydobyciem gazu łupkowego. PKN Orlen wykonał już cztery odwierty, w 2013 planuje kolejnych siedem.

     – Optymizm nasz wynika z tego, że pierwsze badania pokazują, że te złoża są bardzo podobne do niektórych basenów w Ameryce Północnej, gdzie projekt gazu łupkowego bardzo dynamicznie się rozwija, ale czekamy cały czas na proces szczelinowania, żebyśmy mogli ocenić, ile tego gazu jest i na ile ekonomicznie jesteśmy stanie go wydobywać – mówi Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes PKN Orlen. – Ten projekt postępuje zgodnie z planem, podchodzimy bardzo realistycznie i wierzymy bardzo głęboko, że na koniec dnia zakończy się to sukcesem.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie

    Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego na świecie wymaga znaczących zmian w systemie rolniczym – ocenia think tank Żywność dla Przyszłości. Tym bardziej że niedługo liczba ludności globalnie się zwiększy do 10 mld. Zdaniem ekspertów warunkiem jest odejście od rolnictwa przemysłowego na model rolnictwa regeneratywnego, opartego na równowadze przyrodniczej. To obejmuje także znaczące ograniczenie konsumpcji mięsa na rzecz żywności roślinnej.

    Ochrona środowiska

    Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje

    W trakcie procedowania jest obecnie rządowy projekt tzw. ustawy odległościowej, który ostatecznie zrywa z zasadą 10H/700m i wyznacza minimalną odległość wiatraków od zabudowań na 500 m. Kolejna liberalizacja przepisów ma zapewnić impuls dla sektora, przyspieszyć transformację energetyczną i przynieść korzyści lokalnym społecznościom. Branża liczy także na usprawnienie i skrócenie procedur planistycznych i środowiskowych, które dziś są barierą znacznie wydłużającą czas inwestycji w elektrownie wiatrowe na lądzie.

    Transport

    Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora

    Mimo jasno sprecyzowanych przepisów linie lotnicze niechętnie wypłacają odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty, często powołując się na zdarzenia nadzwyczajne lub problemy z przepustowością ruchu lotniczego. Wielu konsumentów odstępuje od dalszego postępowania, bo obawiają się żmudnych formalności. Zdaniem eksperta z kancelarii DelayFix, specjalizującej się w egzekwowaniu należnych odszkodowań, warto się ubiegać o należne rekompensaty. Ostatecznym – i skutecznym – środkiem po wyczerpaniu drogi polubownej i sądowej jest zajęcie samolotu przez windykatora.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.