Newsy

Polskie uczelnie mogą skorzystać na wielkich projektach morskich farm wiatrowych. Spółki z branży angażują się w kształcenie przyszłych kadr

2022-09-13  |  06:25
Mówi:prof. dr hab. inż. Krzysztof Wilde, rektor Politechniki Gdańskiej
Dariusz Lociński, prezes zarządu, PGE Baltica
  • MP4
  • Zgodnie z rządowymi szacunkami do 2030 roku moc zainstalowana w morskich farmach wiatrowych na Bałtyku ma sięgnąć blisko 6 GW, a 10 lat później – nawet 11 GW. Offshore może być dla Polski szansą na zbudowanie zeroemisyjnego systemu energetyki. Aby móc sprawnie realizować projekty w tym zakresie, potrzebne są jednak dobrze wykwalifikowane kadry. Spółki, które przygotowują się do budowy morskich farm, chętnie angażują się w kształcenie specjalistów. Współpraca z uczelniami ma na celu nie tylko edukację kadr, lecz także opracowanie rozwiązań technologicznych. Przykładem jest rozszerzana stale współpraca PGE Baltica i Politechniki Gdańskiej. 

    – W aktualnej sytuacji, kiedy proces inwestycyjny morskiej energetyki wiatrowej startuje, a będzie wymagał znacznych kadr, spółki różnego rodzaju bardzo chętnie angażują się we współpracę z uczelniami, także Politechniką Gdańską. We współpracy z takimi firmami jak PGE Baltica istotne jest nie tylko kształcenie kadr. Ważne jest, aby wspólnie wypracować rozwiązania technologiczne, które dają przewagę konkurencyjną nad firmami światowymi i europejskimi – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje prof. dr hab. inż. Krzysztof Wilde, rektor Politechniki Gdańskiej.

    PGE Baltica została partnerem strategicznym VI edycji studiów podyplomowych na kierunku morska energetyka wiatrowa na Politechnice Gdańskiej. Studenci uczestniczą w zajęciach i będą zdobywać wiedzę, która przyda im się w pracy przy projektach dotyczących morskiej energetyki wiatrowej. Politechnika Gdańska była pierwszą w kraju uczelnią, która uruchomiła takie studia. Ze studiów skorzystało do tej pory ponad 200 osób, a ich szósta edycja rozpoczyna się w październiku. Podpisany z uczelnią list intencyjny ma otworzyć drogę do kolejnych form współpracy, z których skorzysta tworzone przez PGE Centrum Kompetencji Morskiej Energetyki Wiatrowej.

     My jako Grupa PGE, przedstawiciel biznesu, wspieramy finansowo studia podyplomowe, ustalamy zasady współpracy i oczekiwany przez  nas zakres merytoryczny. To jest element wzajemnej współpracy, ułożenia potrzeb i możliwości zrozumienia się w aspekcie biznesowo-ekonomicznym – wskazuje Dariusz Lociński, prezes zarządu PGE Baltica.

    PGE Baltica staje się partnerem strategicznym naszych studiów podyplomowych. Chcemy robić takie zajęcia i przekazywać taką wiedzę, która jest najbardziej potrzebna absolwentom, którzy w przyszłości będą pracować np. w firmie PGE Baltica – mówi prof. Krzysztof Wilde.

    Spółka współpracuje z gdańską uczelnią także przy projektach badawczo-naukowych i przy realizacji programów studiów magisterskich z oceanotechniki (specjalizacja dotycząca projektowania i budowy morskich systemów energetycznych). Trwają także rozmowy, które mają doprowadzić do stworzenia nowego, bardziej sprofilowanego kierunku studiów podyplomowych z zakresu offshore, a także o współpracy m.in. przy studiach inżynierskich, szkoleniach, warsztatach czy wspólnie organizowanych wizytach studyjnych dla uczniów szkół średnich.

     Z naszej strony jest to wielka korzyść polegająca na tym, że w konsekwencji dostajemy wykształconą kadrę, która może potencjalnie w przyszłości zasilać nasze szeregi, bo przy tak dynamicznym rozwoju tej branży jest to niezmiernie ważne – podkreśla prezes PGE Baltica.

    PGE Polska Grupa Energetyczna wspólnie z duńskim Ørsted zamierza wybudować największą farmę wiatrową na Bałtyku – Morską Farmę Wiatrową Baltica. Uruchomienie pierwszego etapu (Baltica 3) jest zaplanowane na 2026 rok, a drugiego (Baltica 2) – na rok później. Pod koniec sierpnia spółki wybrały wykonawcę projektu budowlanego dla obu etapów. W skład konsorcjum wchodzi polskie biuro projektowe Projmors. W portfelu Grupy PGE znajduje się również projekt Baltica 1 o mocy około 0,9 GW, realizowany niezależnie od Baltiki 2 i Baltiki 3. Jak podkreśla prezes PGE Baltica, spółka chce do prowadzonych przez siebie projektów włączać jak najwięcej lokalnych dostawców.

     Zapraszamy wszystkich potencjalnych dostawców do współpracy z nami przy realizowanych postępowaniach. Gdańskie biuro projektowe dostało w ramach konsorcjum zamówienie na opracowanie projektu budowlanego. Mamy duże postępowanie na wybór generalnego wykonawcy, gdzie też jest zainteresowanie polskich firm. Toczy się postępowanie na inżyniera kontraktu, więc dla polskich firm istnieje tutaj bardzo szerokie pole możliwości udziału. Naszą współpracę z krajowymi podmiotami realizujemy na dwóch płaszczyznach: biznesowej bezpośrednio poprzez postępowania zakupowe, jak również w obszarze naukowym poprzez współpracę z uczelniami i innymi instytucjami, które swoimi pomysłami mogą się włączyć w budowę naszej przyszłości offshore’owej – podkreśla Dariusz Lociński.

    PGE Baltica współpracuje już m.in. z Uniwersytetem Morskim w Gdyni, Uczelnią Łazarskiego w Warszawie, Polską Akademią Nauk – Instytutem Maszyn Przepływowych i Instytutem Budownictwa Wodnego, Państwowym Instytutem Geologicznym, a także szkołami średnimi w Ustce i Malborku.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

    Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Infrastruktura

    W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

    Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.