Newsy

Projekt "SAMOspłacający się dom", czyli domy ekologiczne zarabiające na raty kredytu

2013-06-10  |  06:35
Mówi:Andrzej Malinowski
Funkcja:Prezydent
Firma:Pracodawcy RP
  • MP4
  • Przedstawiciele polskich firm, Banku Ochrony Środowiska oraz Pracodawcy RP przedstawili innowacyjny projekt domu, na który może pozwolić sobie przeciętna polska rodzina. Dzięki panelom fotowoltaicznym będzie mogła ograniczyć rachunki za prąd, a jego nadwyżki sprzedać do sieci i z tych pieniędzy spłacać raty kredytu. Pod warunkiem, że wejdzie w życie długo oczekiwana ustawa o odnawialnych źródłach energii. Autorzy projektu zawiązali Koalicję Eko-Polska i są zdeterminowani, by ustawa zaczęła obowiązywać jeszcze w tym roku. 

      Od ponad trzech lat trwa dyskusja na temat ustawy o OZE [odnawialnych źródłach energii] i nie została jeszcze sfinalizowana w postaci decyzji parlamentu i podpisu prezydenta. W związku z tym zawiązaliśmy Koalicję Eko-Polska. Będziemy tworzyli platformę nacisku na rząd, na parlament, żeby te przepisy ukazały się jak najszybciej – zapowiada w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Andrzej Malinowski, prezydent Pracodawców RP.

    Koalicja zamierza zorganizować spotkanie w parlamencie w ciągu najbliższych tygodni, aby wpłynąć na posłów i przedstawicieli rządu.

     – Z tego, co nam wiadomo, ta ustawa jest blokowana przede wszystkim przez ministra finansów, który nie zgadza się na określone dopłaty, dofinansowanie, które powinno zostać uruchomione z budżetu państwa, czyli właściwie z naszych pieniędzy. Chcemy spotkać się z parlamentarzystami i pokazać im nasz projekt [„SAMOspłacający się dom”]. Wyjaśnić, że nie można patrzeć na pewne zjawiska w Polsce tylko i wyłącznie z punktu widzenia księgowego – podkreśla prezydent Pracodawców RP.

    Projekt „SAMOspłacający się dom” jest oparty na pomyśle wykorzystania m.in. mikroelektrowni słonecznej o mocy 40 kW usytuowanej na działce przynależnej do domu. Ma ona dostarczać darmowy prąd mieszkającej w nim rodzinie, a także zwiększać jej dochody dzięki sprzedaży nadwyżek energii do sieci.

     – „SAMOspłacający się dom” pozwoli rodzinom, które nie mają zdolności kredytowej, stworzyć warunki do uzyskania pożyczki i spłacać ją dzięki oszczędnościom uzyskanym za pomocą fotowoltaiki – tłumaczy Andrzej Malinowski.

    Program przygotowany przez ekspertów BOŚ Banku, jest rozwiązaniem obejmującym budowę, finansowanie i wyposażenie tysięcy domów. Biorą w nim udział także polskie firmy: Murator, Amica, Barlinek, Black Red White, Opoczno, Cersanit. Wraz z ogłoszeniem programu, jego autorzy powołali pod patronatem Pracodawców RP, Koalicję Eko-Polska. Będzie ona dążyć do szybkiego przyjęcia i wdrożenia odpowiednich rozwiązań prawnych.

     – Aby ten projekt się powiódł, brakuje nam jednej rzeczy: tzw. trójpaku energetycznego, który pozwoli stworzyć ramy dla rynku fotowoltaiki. Mamy już w Polsce kilkanaście przedsiębiorstw, które mogą produkować na potrzeby takiego budownictwa. Tylko niestety nie ma ustawy, więc koncentrują się one głównie na eksporcie – mówi Andrzej Malinowski.

    Projekt ustawy o OZE przewiduje odbiór nadwyżek zielonej energii wyprodukowanych w mikroinstalacji. A także stałą cenę obligatoryjnego odkupu wytworzonego w ten sposób prądu w okresie 15 lat. Do minimum sprowadza też formalności związane z podłączeniem do istniejącej sieci takich źródeł energii.  To więc szansa na stworzenie w Polsce nowego rynku prosumentów – czyli osób wytwarzających prąd zarówno na własne potrzeby, jak i zarabiających na jego odsprzedaży. 

     – Mamy wrażenie, że blokujący te wszystkie zmiany minister Rostowski, który patrzy na to tylko i wyłącznie jako główny księgowy kraju, a nie jako człowiek, który powinien ponosić odpowiedzialność za gospodarkę, te rzeczy blokuje. Już czas żeby skończyć z tym – uważa Andrzej Malinowski. – Ta ustawa w pełnym kształcie musi być uchwalona przez parlament do końca tego roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

    Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

    Polityka

    Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

    – ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

    Handel

    Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

    Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.