Mówi: | Ewa Rutczyńska-Jamróz |
Funkcja: | Menedżer |
Firma: | Deloitte |
Energooszczędne firmy mogą starać się o pieniądze na inwestycje
Ponad 170 mln złotych trafi do przedsiębiorców, którzy będą chcieli zainwestować w energooszczędność swojej firmy. Środki finansowe będą przyznawane w ramach programu „Efektywne wykorzystanie energii” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Przedsiębiorcy będą mogli uzyskać dofinansowanie na poziomie 70 proc. kosztów audytów energetycznych oraz pożyczkę w wysokości 2/3 kosztów inwestycji, które pozwolą na większą oszczędność energii w firmach.
Ewa Rutczyńska-Jamróz z firmy Deloitte jest przekonana, że program ten to doskonała okazja do przeprowadzenia koniecznych inwestycji w systemy energetyczne firmy.
– Przedsiębiorcy coraz większą uwagę zwracają na dążenie do zwiększenia efektywności energetycznej, co jest też związane ze strategią Europa 2020. Coraz bardziej myśli się proekologicznie. W niektórych branżach już teraz przedsiębiorcy przewidują audyty energetyczne i inwestycje służące wdrożeniu ich wyników – mówi Ewa Rutczyńska-Jamróz. – Myślę więc, że jest to doskonała okazja, żeby zoptymalizować koszty, które i tak przedsiębiorcy ponoszą.
Wnioski można już składać do NFOŚiGW. Nabór wniosków o dofinansowania potrwa do 31 października tego roku, natomiast w przypadku pożyczek na inwestycje – do 28 września.
Beneficjentami konkursu mogą być przedsiębiorcy, których przeciętne zużycie energii końcowej w ubiegłym roku wyniosło co najmniej 20 tysięcy megawatogodzin.
– W poprzedniej edycji konkursu poziom wejścia do tego programu ustalony był na wysokości 50 tysięcy megawatogodzin. Teraz zostało to obniżone do 20 tysięcy, natomiast wciąż jest to dosyć duża wielkość – mówi Agencji Informacyjnej Newseria menedżer w Deloitte.
To jedyne kryterium w konkursie. Dostęp do programu mają zarówno małe, jak i duże firmy z każdego sektora.
– Myślę, że szczególnie będzie się to cieszyć popularnością w takich branżach jak chemiczna, hutnicza czy papiernicza, gdzie zużycie energii jest bardzo wysokie – prognozuje Rutczyńska-Jamróz.
Jak podkreśla ekspertka, efektywność energetyczna przedsiębiorstw w Polsce jest trzy razy niższa niż w najbardziej rozwiniętych krajach i dwa razy niższa niż średnia w UE.
Czytaj także
- 2025-02-27: Komisja Europejska podtrzymuje dążenie do pełnej dekarbonizacji. Polityka klimatyczna zakładać będzie wsparcie przemysłu
- 2025-02-27: Biodegradowalne materiały mogą rozwiązać problem zanieczyszczenia plastikiem. Na razie to jednak kosztowna alternatywa
- 2025-02-25: Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
- 2025-02-11: Nowe inicjatywy KE będą odpowiedzią na kryzys konkurencyjności. Pomóc ma przemysł zielonych technologii
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-02-10: Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
- 2025-02-13: Opieka środowiskowa to najpilniejsza potrzeba polskiej psychiatrii. Reforma zachodzi zbyt wolno
- 2025-02-18: Pogłębia się brak wojskowych kadr medycznych. System ich kształcenia wymaga pilnej reformy
- 2025-01-10: Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.