Newsy

Energooszczędne firmy mogą starać się o pieniądze na inwestycje

2012-07-16  |  06:50

Ponad 170 mln złotych trafi do przedsiębiorców, którzy będą chcieli zainwestować w energooszczędność swojej firmy. Środki finansowe będą przyznawane w ramach programu „Efektywne wykorzystanie energii” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przedsiębiorcy będą mogli uzyskać dofinansowanie na poziomie 70 proc. kosztów audytów energetycznych oraz pożyczkę w wysokości 2/3 kosztów inwestycji, które pozwolą na większą oszczędność energii w firmach.

Ewa Rutczyńska-Jamróz z firmy Deloitte jest przekonana, że program ten to doskonała okazja do przeprowadzenia koniecznych inwestycji w systemy energetyczne firmy. 

  Przedsiębiorcy coraz większą uwagę zwracają na dążenie do zwiększenia efektywności energetycznej, co jest też związane ze strategią Europa 2020. Coraz bardziej myśli się proekologicznie. W niektórych branżach już teraz przedsiębiorcy przewidują audyty energetyczne i inwestycje służące wdrożeniu ich wyników  mówi Ewa Rutczyńska-Jamróz. Myślę więc, że jest to doskonała okazja, żeby zoptymalizować koszty, które i tak przedsiębiorcy ponoszą.

Wnioski można już składać do NFOŚiGW. Nabór wniosków o dofinansowania potrwa do 31 października tego roku, natomiast w przypadku pożyczek na inwestycje do 28 września.

Beneficjentami konkursu mogą być przedsiębiorcy, których przeciętne zużycie energii końcowej w ubiegłym roku wyniosło co najmniej 20 tysięcy megawatogodzin.

  W poprzedniej edycji konkursu poziom wejścia do tego programu ustalony był na wysokości 50 tysięcy megawatogodzin. Teraz zostało to obniżone do 20 tysięcy, natomiast wciąż jest to dosyć duża wielkość – mówi Agencji Informacyjnej Newseria menedżer w Deloitte.

To jedyne kryterium w konkursie. Dostęp do programu mają zarówno małe, jak i duże firmy z każdego sektora.

 – Myślę, że szczególnie będzie się to cieszyć popularnością w takich branżach jak chemiczna, hutnicza czy papiernicza, gdzie zużycie energii jest bardzo wysokie – prognozuje Rutczyńska-Jamróz.

Jak podkreśla ekspertka, efektywność energetyczna przedsiębiorstw w Polsce jest trzy razy niższa niż w najbardziej rozwiniętych krajach i dwa razy niższa niż średnia w UE.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.