Mówi: | Olivier Michalon |
Funkcja: | Wiceprezes zarządu ds. sprzedaży na Europę i Azję |
Firma: | Eurocopter |
Eurocopter walczy o polskie niebo. Obiecuje nowe miejsca pracy i inwestycje na kilkadziesiąt lat.
Francusko-niemiecki Eurocopter deklaruje długoterminową współpracę z polskim przemysłem w razie wygrania przetargu na śmigłowce dla wojska. Zapowiada uruchomienie dwóch linii montażu, ale też transfer technologii i długofalowe działania nawet na 50 lat. W przetargu na helikoptery wojskowe Eurocopter konkuruje z brytyjsko-włoską firmą AgustaWestland i amerykańską - Sikorsky Aircraft.
– Naszą strategią jest nawiązanie stałych relacji z polskim przemysłem. Jeżeli wygramy ten przetarg, śmigłowiec EC725 Caracal będzie produkowany w Polsce – zapewnia Olivier Michalon, wiceprezes Eurocoptera ds. sprzedaży na Europę i Azję.
W razie zwycięstwa Eurocopter chce wspólnie z firmą produkującą silniki – Turbomeca – zbudować dwie linie montażowe w Polsce.
– Powstaną kompletne linie montażu końcowego śmigłowca w wojskowych zakładach lotniczych WZL nr 1 w Łodzi, a filia tych zakładów w Dęblinie będzie odpowiedzialna za montaż silników tych maszyn – zapowiedział Michalon w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Jak zapewnia wiceprezes, jego firma nie ograniczy się tylko do montażu helikopterów w Polsce. Przywołuje przykład Francji, gdzie fabryka śmigłowca EC725 Caracal wytwarza też części do innych tego typu maszyn.
– Taką samą fabrykę postawimy w Polsce. Praca w niej będzie się opierać na transferze technologii i procesów. Nie będzie to tylko montaż komponentów, ale to będzie montaż całych śmigłowców w kraju. Oznacza to też, że stworzymy kilkaset miejsc pracy i to będą miejsca pracy dla specjalistów i fachowców w tym regionie, w którym będziemy działać, czyli w łódzkim – mówił Michalon.
Uruchomienie produkcji Caracala w Łodzi miałoby być jedynie początkiem działalności Eurocoptera w Polsce, która następnie miałaby się rozwijać – według zapewnień firmy – przez wiele lat.
– Mówimy o współpracy, która będzie trwała 40-50 lat, przy serwisowaniu, modernizowaniu tych maszyn w przyszłości, a to jest tylko początek – zapewnia Michalon.
Przetarg na 70 śmigłowców MON chce rozstrzygnąć do końca tego roku. Mają być to maszyny w kilku wersjach: do zwalczania okrętów podwodnych, transportu i ratownicze. Pierwsze dostawy miałyby być zrealizowane na początku 2015 r., a całość zamówienia – do 2022 r.
Czytaj także
- 2022-02-17: Marta Tomczak (uczestniczka „Projektu Lady”): W każdej chwili spodziewam się wiadomości, że mam się stawić w jakiejś jednostce wojskowej. Jestem gotowa, by założyć kamasze i pójść bronić naszej ojczyzny
- 2021-11-12: Nowoczesne materiały chronią żołnierzy i inne służby przed pociskami najnowszych generacji. Ochronne kamizelki i hełmy dostarcza polski przemysł
- 2021-09-07: Patrioty trafią do Polski w przyszłym roku. Polskie spółki włączą się w globalny łańcuch dostaw amerykańskiego koncernu zbrojeniowego
- 2021-08-06: Prof. Soroka: Polska zbrojeniówka stawia na zagraniczne technologie, zamiast rozwijać własne. Szansą są systemy dronowe
- 2021-05-12: Ekspresowy przetarg na fregaty dla Marynarki Wojennej. Eksperci wskazują, że zwycięzca może być już znany
- 2021-03-30: Niejasny wybór dostawcy fregat dla Marynarki Wojennej. Posłowie wzywają MON do zapewnienia transparentnego przetargu
- 2020-11-09: Powstaje hybrydowy robot bojowy z adaptacyjnymi kołami. W przyszłości może znaleźć zastosowanie m.in. w kosmosie czy rolnictwie [DEPESZA]
- 2020-09-22: Robotyzacja i autonomizacja armii postępuje. Przyszłe wojny mogą odbywać się bez strat w ludziach [DEPESZA]
- 2020-07-01: Autonomiczne i uzbrojone pojazdy wkraczają na pola walki. Będą patrolować granice na lądzie, morzu i w powietrzu
- 2019-11-28: Polski przemysł stoczniowy czeka na zlecenia. Zamówienia z MON mogą jednak trafić do szwedzkiej stoczni
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.