Newsy

Eurocopter walczy o polskie niebo. Obiecuje nowe miejsca pracy i inwestycje na kilkadziesiąt lat.

2013-09-12  |  06:30
Mówi:Olivier Michalon
Funkcja:Wiceprezes zarządu ds. sprzedaży na Europę i Azję
Firma:Eurocopter
  • MP4
  • Francusko-niemiecki Eurocopter deklaruje długoterminową współpracę z polskim przemysłem w razie wygrania przetargu na śmigłowce dla wojska. Zapowiada uruchomienie dwóch linii montażu, ale też transfer technologii i długofalowe działania nawet na 50 lat. W przetargu na helikoptery wojskowe Eurocopter konkuruje z brytyjsko-włoską firmą AgustaWestland i amerykańską - Sikorsky Aircraft.

     – Naszą strategią jest nawiązanie stałych relacji z polskim przemysłem. Jeżeli wygramy ten przetarg, śmigłowiec EC725 Caracal będzie produkowany w Polsce – zapewnia Olivier Michalon, wiceprezes Eurocoptera ds. sprzedaży na Europę i Azję.

    W razie zwycięstwa Eurocopter chce wspólnie z firmą produkującą silniki – Turbomeca – zbudować dwie linie montażowe w Polsce.

     – Powstaną kompletne linie montażu końcowego śmigłowca w wojskowych zakładach lotniczych WZL nr 1 w Łodzi, a filia tych zakładów w Dęblinie będzie odpowiedzialna za montaż silników tych maszyn – zapowiedział Michalon w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

    Jak zapewnia wiceprezes, jego firma nie ograniczy się tylko do montażu helikopterów w Polsce. Przywołuje przykład Francji, gdzie fabryka śmigłowca EC725 Caracal wytwarza też części do innych tego typu maszyn.

     – Taką samą fabrykę postawimy w Polsce. Praca w niej będzie się opierać na transferze technologii i procesów. Nie będzie to tylko montaż komponentów, ale to będzie montaż całych śmigłowców w kraju. Oznacza to też, że stworzymy kilkaset miejsc pracy i to będą miejsca pracy dla specjalistów i fachowców w tym regionie, w którym będziemy działać, czyli w łódzkim – mówił Michalon.

    Uruchomienie produkcji Caracala w Łodzi miałoby być jedynie początkiem działalności Eurocoptera w Polsce, która następnie miałaby się rozwijać według zapewnień firmy przez wiele lat. 

     – Mówimy o współpracy, która będzie trwała 40-50 lat, przy serwisowaniu, modernizowaniu tych maszyn w przyszłości, a to jest tylko początek – zapewnia Michalon.

    Przetarg na 70 śmigłowców MON chce rozstrzygnąć do końca tego roku. Mają być to maszyny w kilku wersjach: do zwalczania okrętów podwodnych, transportu i ratownicze. Pierwsze dostawy miałyby być zrealizowane na początku 2015 r., a całość zamówienia – do 2022 r.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Polscy producenci czereśni chcą połączyć siły. Tylko w ten sposób mogą walczyć z importem owoców niskiej jakości

    Import czereśni niskiej jakości w polskim sezonie jest wyzwaniem dla krajowych producentów tych owoców. To antyreklama dla polskiej czereśni – podkreślają sadownicy. Konsumenci oczekują ładnych, dużych i słodkich owoców i są gotowi zapłacić za nie więcej, ale często brakuje ich w dużych sieciach sklepów. Pozycja pojedynczych sadowników względem sieci jest jednak zbyt słaba. – Jako producenci widzimy potrzebę zrzeszenia się. Moglibyśmy wówczas sprzedawać sieciom duże partie jednolitego towaru. Dobrym rozwiązaniem byłoby też centrum dystrybucji czereśni – przekonuje Krzysztof Czarnecki, producent czereśni, wiceprezes Związku Sadowników RP.

    Handel

    Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia

    Branża logistyczna, wciąż mierząca się ze skutkami wysokiej inflacji i gwałtownego wzrostu kosztów prowadzenia działalności, wykazuje coraz więcej oznak ożywienia. Wpływają na to m.in. stopniowy wzrost w e-commerce i duże zainteresowanie inwestorów lokalizowaniem hubów logistycznych w Polsce. Branża liczy także na to, że wkrótce zacznie pozytywnie odczuwać wpływ rosnącej w Polsce konsumpcji. – W perspektywie kilku lat na pewno pojawią się wzrosty, spodziewamy się bardzo dużo reorganizacji, jeżeli chodzi o logistykę paneuropejską. Ponadto konsumpcja ciągle będzie rosła, bo jednak odbiegamy pod tym względem od Europy Zachodniej – ocenia Sławomir Rodak, dyrektor komercyjny w ID Logistics Polska.

    Problemy społeczne

    Kryzysy humanitarne nabierają na sile. Organizacje pomocowe potrzebują coraz więcej pracowników

    Nowe i przedłużające się konflikty zbrojne oraz coraz częstsze katastrofy naturalne powodują, że na całym świecie już ponad 300 mln ludzi potrzebuje pomocy humanitarnej. To pociąga za sobą gwałtowny wzrost zapotrzebowania na pracowników humanitarnych. Organizacje na całym świecie poszukują do pracy osób zajmujących się nie tylko projektami pomocowymi, lecz również inżynierów, księgowych, psychologów, ekspertów od fundraisingu czy logistyków. – Ta praca naprawdę jest wymagająca, ale też satysfakcjonująca, właśnie dlatego warto odróżnić ją od wolontariatu – przypomina Magdalena Irzycka z Polskiej Akcji Humanitarnej z okazji przypadającego 19 sierpnia Światowego Dnia Pomocy Humanitarnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.