Newsy

Europosłowie próbują utargować jak najwięcej swobody w wykorzystaniu środków przez poszczególne kraje

2013-09-06  |  06:55

– Zgoda polityczna już jest – mówi Janusz Lewandowski, unijny komisarz ds. budżetowych o planach przyjęcia jeszcze w tym miesiącu nowej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Nowy budżet ma być na tyle elastyczny, by większość decyzji o wydawanych środkach zapadała na szczeblu lokalnym. Trwa procedura uzgadniania wydatków na przyszły rok.

Walka o unijny budżet trwała od wielu miesięcy. W lipcu Parlament Europejski przyjął rezolucję, która poparła zawarty wcześniej w tej sprawie kompromis z krajami unijnymi. Wiążące dla finalnego kształtu siedmioletniej perspektywy budżetowej będzie ostateczne głosowanie, do którego dojdzie być może jeszcze w tym miesiącu.

 – Teraz czeka nas formalizowanie, które będzie typowym przetargiem między instytucjami – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Janusz Lewandowski, komisarz UE ds. budżetowych. – Tak jak w każdym parlamencie narodowym, weszliśmy w procedurę uzgadniania pieniędzy na rok 2014, który rozpoczyna nową siedmiolatkę.

Jak dodaje, będzie to trudny rok „rozbiegowy”. Zdaniem komisarza, Parlament Europejski targuje się teraz o przyjęcie konkretnych regulacji, związanych z wydatkowaniem środków w nowej perspektywie.

 – Chodzi o to, żeby nie było nadmiernych rygorów, na co można dawać pieniądze, żeby Bruksela nie działała wedle zasady „Brussels knows best”, czyli "Bruksela wie najlepiej", co jest dobre dla Słowacji, co dla Węgier, a co dla Polski – tłumaczy unijny komisarz.

Według Janusza Lewandowskiego, nie wszystkie kraje "starej" Unii znają i rozumieją potrzeby nowych członków z Europy Środkowo-Wschodniej. Przykładem mogą być inwestycje związane z z infrastrukturą drogową, kolejową, szpitalną czy uczelnianą.

 – Ta mądrość lokalna powinna górować nad mądrością w Brukseli i w tym kierunku idą te przetargi między rządami a Parlamentem Europejskim. Mnie one jednak nie martwią – dodaje polityk.

Zgodnie z przyjętymi ustaleniami w latach 2014-2020 Polska dostanie z Brukseli 106 miliardów euro, czyli ponad 440 miliardów złotych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić

65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.

Transport

Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów

Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.

Polityka

M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne

Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.