Newsy

EY: pracownicy mogą być głównym zagrożeniem dla bezpieczeństwa informacji w firmach

2013-09-10  |  06:30
Mówi:Michał Kurek
Funkcja:Starszy menedżer w dziale Zarządzania Ryzykiem Informatycznym
Firma:EY
  • MP4
  • Pracownicy mogą być większym niż hakerzy zagrożeniem dla bezpieczeństwa informacji w firmach i instytucjach publicznych wynika ze Światowego Badania Bezpieczeństwa Informacji przeprowadzonego przez EY. Głównym problemem jest niska świadomość dotycząca zagrożeń płynących m.in. z korzystania z portali społecznościowych w godzinach pracy.

    Przeciętny internauta spędza na portalach społeczniościowych półtorej godziny dziennie. Część osób rejestruje się tam pod prawdziwym nazwiskiem, inni używają fikcyjnych kont. W obu przypadkach bezpieczeństwo danych w firmie jest zagrożone.

     – Zdradza nas wiele innych informacji, które często bezwiednie generujemy, korzystając z takich usług. Chodzi tu np. o adres IP, zdradzający poniekąd naszą lokalizację, czy o informacje na temat publikowanych plików i wiele innych rzeczy, z których często nie zdajemy sobie sprawy – przestrzega w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Michał Kurek, starszy menedżer w dziale Zarządzania Ryzykiem Informatycznym firmy EY.

    To właśnie za pomocą portali społecznościowych oszuści w internecie uzyskują dane od pracowników. Jak podkreśla ekspert, wykorzystują oni fakt, że ludzie darzą większym zaufaniem osoby poznane w sieci niż w świecie rzeczywistym.

     – Dotyczy to szczególnie młodego pokolenia, które często korzysta z serwisów społecznościowych i jest bardzo otwarte w dzieleniu się wiedzą. Młodzi ludzie są dziś podatni na wszelkiego rodzaju manipulacje czy ataki socjotechniczne, mające na celu wzbudzenie zaufania – twierdzi Michał Kurek.

    Świadomość tych zagrożeń jest nadal niewielka: 38 proc. przedsiębiorstw nie podejmuje żadnych skoordynowanych czynności mających na celu walkę z zagrożeniami dla bezpieczeństwa danych. Jeśli zaś takie działania są już podejmowane, to najczęściej przybierają formę zakazu korzystania z serwisów społecznościowych – popieranego przez 45 proc. badanych przez EY dyrektorów IT. Jednak tego typu środki są niewystarczające.

     – Jedyną metodą skutecznej obrony przed nieświadomymi działaniami pracowników, którzy mogą upublicznić wrażliwe dla firmy informacje, jest edukacja i programy podnoszenia świadomości dla osób zatrudnionych – przekonuje ekspert EY.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

    Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

    Handel

    Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

    Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.