Newsy

Bolt rozpoczyna szkolenia z bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Będzie wprowadzać także nowe funkcje bezpieczeństwa

2025-06-11  |  06:20
Mówi:Paweł Kuncicki, dyrektor generalny Bolt w Polsce
Katarzyna Dobrzańska-Junco, prezeska Centrum Inicjatyw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

W I kwartale br. na polskich drogach było bezpieczniej niż rok wcześniej, ale wciąż jest jeszcze wiele do poprawy – wynika z danych Policji. W poprawę bezpieczeństwa na drogach angażuje się Bolt, organizując szkolenia dla partnerów flotowych firmy, z których finalnie skorzystają kierowcy taksówek. Cykl zajęć poprowadzą eksperci Centrum Inicjatyw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Bolt podkreśla, że działania na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym to element wartego 100 mln euro globalnego programu inicjatyw na rzecz poprawy bezpieczeństwa przejazdów zamawianych przez aplikację firmy. 

Kwestia bezpieczeństwa jest jednym z najważniejszych oczekiwań pasażerów. To dlatego Bolt wprowadził procedury szczegółowej weryfikacji kierowców oraz pojazdów. W ostatnich latach pojawiły się takie możliwości jak np. śledzenie trasy przejazdu, dzielenie się trasą ze znajomymi lub nagrywanie dźwięku w trakcie przejazdu. Wdrażane ostatnio nowości to m.in. kod odbioru, żeby zniwelować ryzyko pomylenia auta, czy zdjęcia otoczenia, które ułatwią określenie dokładnego miejsca odbioru.

– Dzięki wykorzystaniu nowych technologii, procesów weryfikacji oraz wszystkich funkcji bezpieczeństwa mamy pewność, że usługa, którą pasażer zamawia, jest bardzo przejrzysta. Pasażer od samego początku zna jej przebieg, wie, kto i w jaki sposób ją wykona. Ma również przekonanie o tym, że ta usługa będzie bezpieczna i komfortowa – wyjaśnia Paweł Kuncicki, dyrektor generalny Bolt w Polsce.

Bolt zadeklarował, że w ramach trzyletniej inwestycji ogłoszonej w ubiegłym roku przeznaczy globalnie 100 mln euro na rozwój kolejnych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, w tym technologicznych. Środki mają być przeznaczone także na działania zespołu wsparcia ds. bezpieczeństwa. Istotnym elementem tej polityki są szkolenia z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. W Polsce cykl takich szkoleń rozpoczął się w 2023 roku.

 Dwa lata temu zaczęliśmy oferować szkolenia online, których treści były konsultowane z Komendą Główną Policji. Teraz podjęliśmy współpracę z Centrum Inicjatyw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i wspólnie z ekspertami z tej instytucji przygotowaliśmy szkolenie dla partnerów flotowych, czyli dla naszych partnerów biznesowych. W czasie szkolenia zapewniamy im narzędzia, które będą mogli wykorzystywać w szkoleniu kierowców z nimi współpracujących – mówi dyrektor generalny Bolt w Polsce.

Mowa o inicjatywie szkoleniowej, która gwarantuje edukację w całej sieci transportowej platformy. Poświęcona jest zwiększeniu świadomości bezpieczeństwa drogowego i odpowiedzialnej jazdy wśród kierowców taksówek. W ramach projektu realizowane są warsztaty edukacyjne oparte na modelu peer-education – przeszkoleni przedsiębiorcy będą następnie edukować kierowców na temat najlepszych praktyk bezpieczeństwa drogowego. Taka forma edukacji zapewnia lepsze zrozumienie i wdrożenie zasad bezpieczeństwa drogowego – wspomniani przedsiębiorcy dzielą się wiedzą z innymi kierowcami w ich ojczystym języku. Szkolenia skupiają się przede wszystkim na aspektach BRD, które są bardzo istotne dla kierowców taksówek.

Jednym z bardzo istotnych elementów tych szkoleń jest bezpieczne korzystanie z telefonu komórkowego. Nasze usługi są świadczone za pomocą telefonu komórkowego, który posiada zarówno kierowca, jak i pasażer, natomiast nieprawidłowe korzystanie z niego w trakcie jazdy przez kierowcę może być przyczyną wypadków, tak jak to wynika z wielu danych – wyjaśnia Paweł Kuncicki. – Dlatego szczególnie istotne dla nas jest to, żeby zwrócić uwagę i położyć dodatkowy nacisk na to, w jaki sposób bezpiecznie korzystać z telefonu, żeby to nigdy negatywnie nie wpłynęło na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

 Bezpieczeństwo ruchu drogowego to bardzo szeroki obszar, na który składają się m.in. infrastruktura, pojazdy i edukacja. Dzisiaj dotykamy obszaru właśnie edukacji, przygotowania człowieka. Czynnik ludzki odpowiada bowiem za ponad 90 proc. wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego, czyli nie tylko samochody, drogi, ale przede wszystkim człowiek, który decyduje, co się dzieje na drodze – mówi Katarzyna Dobrzańska-Junco, prezeska Centrum Inicjatyw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i ekspertka Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Z danych Policji wynika, że w ubiegłym roku na drogach doszło do 21, 5 tys. wypadków, z czego 19,6 tys. zostało spowodowanych przez kierowców, 971 przez pieszych, a 127 przez pasażerów. Dla porównania brak sprawności technicznej został wskazany jako przyczyna 32 wypadków.

– Takie działania edukacyjne, które dzisiaj zostały rozpoczęte przez firmę Bolt, pokazują, jak ważna jest edukacja. Pokazują, jaką wagę przykłada się do bezpieczeństwa dzisiaj, i coraz bardziej rozumiemy, że to właśnie człowiek wpływa na to, co się dzieje na drogach. Obojętnie, jakim uczestnikiem ruchu drogowego jesteśmy, czy kierowcą, czy pieszym, czy rowerzystą, zawsze mamy wpływ na to, co się dzieje – wyjaśnia Katarzyna Dobrzańska-Junco. 

Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że bezpieczeństwo w ruchu drogowym traktuje priorytetowo. Resort pracuje nad projektem zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym, którego przyjęcie zaplanowano wstępnie na II kwartał br. Przewiduje on m.in. ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny dla młodych kierowców, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym czy też cofnięcie uprawnień za jazdę w okresie zatrzymania prawa jazdy.

Pod koniec kwietnia br. wystartowała najnowsza kampania informacyjna Ministerstwa Infrastruktury i Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego o bezpieczeństwie ruchu drogowego pod hasłem: „Pomyśl przed! Idź, jedź, prowadź bezpiecznie!”. To kilka filmów, które poruszają problemy i zagrożenia, jakie mogą spotkać wszystkich uczestników ruchu drogowego, którzy codziennie korzystają z infrastruktury drogowej. Jeden z tematów dotyczy konsekwencji rozproszenia uwagi, korzystania z telefonu lub pisania wiadomości tekstowych, rozmowach bez zestawu słuchawkowego lub głośnomówiącego.

– Bezpieczeństwo to także partnerstwo na drodze, to, jak współpracujemy z innymi. Również umiejętności miękkie niesamowicie wpływają na to, jakimi jesteśmy kierowcami. Mówimy tutaj o komunikatywności, odporności na stres, empatii, zrozumieniu dla innych uczestników ruchu drogowego. Cieszę się, że na szkoleniu firmy Bolt mówimy nie tylko o tym, dlaczego warto się stosować do przepisów ruchu drogowego, ale też w jaki sposób kontrolować siebie, swoje zdrowie, leki, które przyjmujemy – wymienia prezeska Centrum Inicjatyw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.