Mówi: | Paweł Kuncicki, dyrektor generalny Bolt w Polsce Katarzyna Dobrzańska-Junco, prezeska Centrum Inicjatyw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego |
Bolt rozpoczyna szkolenia z bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Będzie wprowadzać także nowe funkcje bezpieczeństwa
W I kwartale br. na polskich drogach było bezpieczniej niż rok wcześniej, ale wciąż jest jeszcze wiele do poprawy – wynika z danych Policji. W poprawę bezpieczeństwa na drogach angażuje się Bolt, organizując szkolenia dla partnerów flotowych firmy, z których finalnie skorzystają kierowcy taksówek. Cykl zajęć poprowadzą eksperci Centrum Inicjatyw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Bolt podkreśla, że działania na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym to element wartego 100 mln euro globalnego programu inicjatyw na rzecz poprawy bezpieczeństwa przejazdów zamawianych przez aplikację firmy.
Kwestia bezpieczeństwa jest jednym z najważniejszych oczekiwań pasażerów. To dlatego Bolt wprowadził procedury szczegółowej weryfikacji kierowców oraz pojazdów. W ostatnich latach pojawiły się takie możliwości jak np. śledzenie trasy przejazdu, dzielenie się trasą ze znajomymi lub nagrywanie dźwięku w trakcie przejazdu. Wdrażane ostatnio nowości to m.in. kod odbioru, żeby zniwelować ryzyko pomylenia auta, czy zdjęcia otoczenia, które ułatwią określenie dokładnego miejsca odbioru.
– Dzięki wykorzystaniu nowych technologii, procesów weryfikacji oraz wszystkich funkcji bezpieczeństwa mamy pewność, że usługa, którą pasażer zamawia, jest bardzo przejrzysta. Pasażer od samego początku zna jej przebieg, wie, kto i w jaki sposób ją wykona. Ma również przekonanie o tym, że ta usługa będzie bezpieczna i komfortowa – wyjaśnia Paweł Kuncicki, dyrektor generalny Bolt w Polsce.
Bolt zadeklarował, że w ramach trzyletniej inwestycji ogłoszonej w ubiegłym roku przeznaczy globalnie 100 mln euro na rozwój kolejnych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, w tym technologicznych. Środki mają być przeznaczone także na działania zespołu wsparcia ds. bezpieczeństwa. Istotnym elementem tej polityki są szkolenia z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. W Polsce cykl takich szkoleń rozpoczął się w 2023 roku.
– Dwa lata temu zaczęliśmy oferować szkolenia online, których treści były konsultowane z Komendą Główną Policji. Teraz podjęliśmy współpracę z Centrum Inicjatyw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i wspólnie z ekspertami z tej instytucji przygotowaliśmy szkolenie dla partnerów flotowych, czyli dla naszych partnerów biznesowych. W czasie szkolenia zapewniamy im narzędzia, które będą mogli wykorzystywać w szkoleniu kierowców z nimi współpracujących – mówi dyrektor generalny Bolt w Polsce.
Mowa o inicjatywie szkoleniowej, która gwarantuje edukację w całej sieci transportowej platformy. Poświęcona jest zwiększeniu świadomości bezpieczeństwa drogowego i odpowiedzialnej jazdy wśród kierowców taksówek. W ramach projektu realizowane są warsztaty edukacyjne oparte na modelu peer-education – przeszkoleni przedsiębiorcy będą następnie edukować kierowców na temat najlepszych praktyk bezpieczeństwa drogowego. Taka forma edukacji zapewnia lepsze zrozumienie i wdrożenie zasad bezpieczeństwa drogowego – wspomniani przedsiębiorcy dzielą się wiedzą z innymi kierowcami w ich ojczystym języku. Szkolenia skupiają się przede wszystkim na aspektach BRD, które są bardzo istotne dla kierowców taksówek.
– Jednym z bardzo istotnych elementów tych szkoleń jest bezpieczne korzystanie z telefonu komórkowego. Nasze usługi są świadczone za pomocą telefonu komórkowego, który posiada zarówno kierowca, jak i pasażer, natomiast nieprawidłowe korzystanie z niego w trakcie jazdy przez kierowcę może być przyczyną wypadków, tak jak to wynika z wielu danych – wyjaśnia Paweł Kuncicki. – Dlatego szczególnie istotne dla nas jest to, żeby zwrócić uwagę i położyć dodatkowy nacisk na to, w jaki sposób bezpiecznie korzystać z telefonu, żeby to nigdy negatywnie nie wpłynęło na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
– Bezpieczeństwo ruchu drogowego to bardzo szeroki obszar, na który składają się m.in. infrastruktura, pojazdy i edukacja. Dzisiaj dotykamy obszaru właśnie edukacji, przygotowania człowieka. Czynnik ludzki odpowiada bowiem za ponad 90 proc. wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego, czyli nie tylko samochody, drogi, ale przede wszystkim człowiek, który decyduje, co się dzieje na drodze – mówi Katarzyna Dobrzańska-Junco, prezeska Centrum Inicjatyw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i ekspertka Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Z danych Policji wynika, że w ubiegłym roku na drogach doszło do 21, 5 tys. wypadków, z czego 19,6 tys. zostało spowodowanych przez kierowców, 971 przez pieszych, a 127 przez pasażerów. Dla porównania brak sprawności technicznej został wskazany jako przyczyna 32 wypadków.
– Takie działania edukacyjne, które dzisiaj zostały rozpoczęte przez firmę Bolt, pokazują, jak ważna jest edukacja. Pokazują, jaką wagę przykłada się do bezpieczeństwa dzisiaj, i coraz bardziej rozumiemy, że to właśnie człowiek wpływa na to, co się dzieje na drogach. Obojętnie, jakim uczestnikiem ruchu drogowego jesteśmy, czy kierowcą, czy pieszym, czy rowerzystą, zawsze mamy wpływ na to, co się dzieje – wyjaśnia Katarzyna Dobrzańska-Junco.
Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że bezpieczeństwo w ruchu drogowym traktuje priorytetowo. Resort pracuje nad projektem zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym, którego przyjęcie zaplanowano wstępnie na II kwartał br. Przewiduje on m.in. ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny dla młodych kierowców, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym czy też cofnięcie uprawnień za jazdę w okresie zatrzymania prawa jazdy.
Pod koniec kwietnia br. wystartowała najnowsza kampania informacyjna Ministerstwa Infrastruktury i Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego o bezpieczeństwie ruchu drogowego pod hasłem: „Pomyśl przed! Idź, jedź, prowadź bezpiecznie!”. To kilka filmów, które poruszają problemy i zagrożenia, jakie mogą spotkać wszystkich uczestników ruchu drogowego, którzy codziennie korzystają z infrastruktury drogowej. Jeden z tematów dotyczy konsekwencji rozproszenia uwagi, korzystania z telefonu lub pisania wiadomości tekstowych, rozmowach bez zestawu słuchawkowego lub głośnomówiącego.
– Bezpieczeństwo to także partnerstwo na drodze, to, jak współpracujemy z innymi. Również umiejętności miękkie niesamowicie wpływają na to, jakimi jesteśmy kierowcami. Mówimy tutaj o komunikatywności, odporności na stres, empatii, zrozumieniu dla innych uczestników ruchu drogowego. Cieszę się, że na szkoleniu firmy Bolt mówimy nie tylko o tym, dlaczego warto się stosować do przepisów ruchu drogowego, ale też w jaki sposób kontrolować siebie, swoje zdrowie, leki, które przyjmujemy – wymienia prezeska Centrum Inicjatyw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Czytaj także
- 2025-06-11: Wiceprzewodniczący PE: Polska prezydencja zapewniła UE stabilność w niepewnych czasach. Wiele inicjatyw dotyczyło obronności
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-06-09: Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
- 2025-06-06: Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-05-08: J. Scheuring-Wielgus: Napięcia geopolityczne wymagają silniejszego zjednoczenia państw Europy. To lekcja z II wojny światowej
- 2025-05-14: Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Transport
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.
Firma
Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.