Newsy

Akcje promocyjne i konkursy wiążą się z obowiązkami podatkowymi. Wiele firm popełnia w tej kwestii błędy

2017-03-08  |  06:40

Konkursy i promocje pomagają budować markę i pozyskiwać nowych klientów, dlatego firmy coraz chętniej z nich korzystają. Muszą jednak pamiętać o obowiązkach podatkowych, jakie się z takimi akcjami wiążą. Wątpliwości przedsiębiorców dotyczą m.in. możliwości zaliczenia kosztów z tym związanych do kosztów uzyskania przychodu. W określonych przypadkach podatnicy mogą też zostać zobligowani do odprowadzenia 10-proc. podatku od nagród.

W praktyce przedsiębiorcy, którzy przeprowadzają akcje promocyjne, najczęściej pomijają aspekt podatkowy takich działań. Ich celem jest rozpropagowanie działalności firmy. Warto jednak pamiętać o tym, że jeżeli w razie kontroli podatkowej lub skarbowej uprawnione organy dopatrzą się niedopełnienia obowiązku podatkowego, to podatnik będzie miał z tego tytułu problemy – przestrzega w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Elżbieta Jankowska, konsultant podatkowy w kancelarii doradztwa podatkowego i księgowego Advicero Tax.

Akcje marketingowe, konkursy i promocje albo rozdawanie gadżetów reklamowych to dla większości firm sposób na wypromowanie marki, zwiększenie sprzedaży i pozyskanie nowych klientów. Organizując akcję promocyjną, firma musi jednak zadbać o to, żeby właściwie ją rozliczyć. W przeciwnym wypadku narazi się na konsekwencje podatkowe.

Częste pytanie związane z rozliczaniem akcji promocyjnych dotyczy tego, czy koszty związane z tymi akcjami promocyjnymi mogą stanowić koszty uzyskania przychodu w podatku dochodowym.

– Co do zasady mogą, ponieważ niezaprzeczalnie te koszty są ponoszone w celu otrzymania lub zwiększenia przychodu – podpowiada konsultant podatkowy Elżbieta Jankowska.

Firma, która organizuje akcje promocyjną, może też zostać zobowiązana do odprowadzenia zryczałtowanego podatku od nagród, które wydaje uczestnikom konkursów lub swoim klientom. Stawka tego podatku wynosi 10 proc. i powinna zostać odprowadzona od wartości nagrody, jednak przewidziane są różnego rodzaju zwolnienia podatkowe od tej reguły.

Przykładowo, jeśli nagradzanym nie jest stricte osoba fizyczna, tylko osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą lub osoba prawna, to wówczas taki podatek nie powinien być odprowadzany – mówi Elżbieta Jankowska.

Konsultant prawny z kancelarii Advicero Tax podkreśla, że firma organizująca kampanię promocyjną powinna każdorazowo sprawdzić, z jakimi obowiązkami podatkowymi będzie się ona wiązać, czy może podlegać pod przewidziane w ustawie zwolnienia podatkowe i czy można dokładnie wyliczyć koszty zorganizowania takiej akcji i uzyskania przychodu.

– Dobrze jest od razu poznać możliwe skutki podatkowe. Lepiej zapobiegać, niż potem zwalczać ewentualne negatywne skutki. Najlepiej skontaktować się z doradcą podatkowym lub z organami podatkowymi, które w wielu przypadkach również służą podatnikowi pomocą – wskazuje Elżbieta Jankowska.

Przedsiębiorca, który chce rozwiać ewentualne wątpliwości, może się skontaktować z biurem Krajowej Informacji Podatkowej. Pod specjanym numerem infolinii może uzyskać od konsultanta informacje dotyczące rozliczeń i obowiązków fiskalnych. Nie musi w tym celu podawać żadnych swoich danych.

W przypadku poważniejszych wątpliwości warto wnioskować o indywidualną interpretację podatkową, która w razie przyszłych problemów może uchronić podatnika przed częścią konsekwencji karno-skarbowych lub podatkowych – wskazuje Elżbieta Jankowska.

Przedsiębiorca, który skorzystał z innych źródeł informacji, ale wciąż ma wątpliwości co do zakresu i stosowania prawa podatkowego, może wystąpić o wydanie interpretacji indywidualnej. W imieniu Ministerstwa Finansów przygotowują ją dyrektorzy pięciu izb skarbowych (w Warszawie, Poznaniu, Łodzi, w Katowicach i Bydgoszczy).

Aby złożyć wniosek, trzeba wypełnić odpowiedni formularz dostępny na stronie KIP lub resortu finansów i wnieść opłatę. Indywidualna interpretacja na wniosek podatnika jest wydawana w terminie maksymalnie 3 miesięcy od wystąpienia z taką prośbą. Podatnik, który w rozliczeniu zastosuje się do treści interpretacji, nie może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karno-skarbowej, nie zostaną mu naliczone odsetki za zwłokę, a w niektórych przypadkach może nawet zostać zwolniony z obowiązku zapłaty podatku. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.