Mówi: | Mariusz Kurzac |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | ING Lease |
Branża leasingowa: przez propozycje resortu finansów firmy mogą stracić dostęp do leasingu
Nowe przepisy o podatkach dochodowych, nad którymi pracuje parlament, mogą ograniczyć firmom dostęp do finansowania inwestycji – oceniają przedstawiciele branży leasingowej. Prognozują, że propozycje Ministerstwa Finansów, które mają uszczelnić system podatkowy, będą skutkować spadkiem inwestycji, nawet o 15 mld zł rocznie
Za pomocą leasingu polskie firmy, które mają problem z dostępem do kredytu bankowego, finansują dziś ok. 30 proc. inwestycji. Jeśli parlament przyjmie nowe przepisy, które dla firm pożyczających oznaczają utrudnienie w prowadzeniu działalności gospodarczej, ten odsetek może się znacząco zmniejszyć.
Z analiz przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego wynika, że inwestycje w Polsce spadną o około 5 punktów procentowych.
– W samym leasingu możemy ograniczyć inwestycje o jakieś 15 mld zł rocznie, z czego głównie jest to branża motoryzacyjna i finansowanie aktywów, maszyn i urządzeń. Łatwo policzyć, jaki to skutek dla gospodarki niesie i stąd jest ta kalkulacja spadku PKB w punktach procentowych o 1 proc. oraz wzrost bezrobocia o co najmniej 1 proc. w Polsce. A przypomnę, że nie ma w tej kalkulacji efektu banków, spółek factoringowych i innych instytucji udzielających pożyczek – mówi Mariusz Kurzac, prezes ING Lease, w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Zdaniem przedstawicieli firm leasingowych negatywne skutki odczuje przede wszystkim branża motoryzacyjna. Zmiany mogą spowodować spadek nabywanych nowych aut osobowych i dostawczych o około 50 tys. sztuk. Propozycje mogą też okazać się dotkliwe dla firm z sektora MŚP, dla których leasing jest często jedynym źródłem finansowania inwestycji. Przede wszystkim na rynek wpływ będą miały rozwiązania dotyczące tzw. cienkiej kapitalizacji.
– Spółka faktoringowa, spółka leasingowa czy inna instytucja pożyczająca pieniądze, jeżeli będzie chciała od swojego banku [w macierzystej grupie kapitałowej – red.] pożyczyć kwotę, żeby sfinansować przedsiębiorców, będzie napotykała na znaczne ograniczenia prowadzenia takiej działalności. Koszty uzyskania przychodów od odsetek, które pobiera spółka, nie będą mogły być uwzględnione w rachunku wyników, czyli my nie będziemy mogli tego w żaden sposób zaliczać do swojej codziennej działalności – wyjaśnia Mariusz Kurzac, prezes ING Lease.
Projekt zmian ma na celu np. uszczelnienie systemu podatkowego m.in. poprzez objęcie niedostateczną kapitalizacją nie tylko pożyczek od spółek-matek, ale - jak twierdzi branża - także spółek „babek, prababek, sióstr, kuzynek”. To o tyle groźne, że na skutek zmian, które planuje UE (Bazylea III i Dyrektywa CRD-4), podstawowym źródłem finansowania działalności firm leasingowych staną się właśnie środki od podmiotów powiązanych.
Przedstawiciele branży leasingowej mówią, że sam pomysł Ministerstwa Finansów jest dobry, ale kierunek nie do końca przemyślany. Intencją resortu finansów jest to, aby spółki matki "nie zabierały" kapitału z Polski. Jednak, w opinii Mariusza Kurzaca, propozycje zmian w prawie nie powinny dotyczyć niektórych instytucji finansowych.
– Ta zmiana jest potrzebna, ale musi mieć taki charakter, jak w innych krajach Unii Europejskiej. Tam instytucje finansowe, które przyczyniają się do wzrostu inwestycji, pożyczają pieniądze od spółek matek, a następnie pożyczają je normalnemu biznesowi, małym i średnim przedsiębiorstwom czy inwestorom zagranicznym, są z ograniczeń wyłączone – prezes ING Lease.
Przykładowo w Wielkiej Brytanii, Szwecji, Danii czy na Cyprze nie stosuje się rygorów niedostatecznej kapitalizacji, o ile zachowane są warunki rynkowe pożyczek. Natomiast w Belgii, Francji i Słowenii wprowadzono specjalne zwolnienia dla firm z branży finansowej.
Czytaj także
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-06-04: Trwa budowa nowoczesnego systemu ostrzegania i alarmowania. Ma być gotowy do końca tego roku
- 2025-04-23: Eksperci apelują do Ministerstwa Zdrowia o zmianę w polityce nikotynowej. Powinna lepiej chronić dzieci i młodzież
- 2025-04-25: Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje
- 2025-04-18: Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-09: Sejmowa Komisja Zdrowia ciągle czeka na projekt ustawy o reformie szpitali. Po raz trzeci nie został zatwierdzony przez rząd
- 2025-03-31: Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-11: Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców chciałby zyskać nowe kompetencje. Wśród nich mediacje między przedsiębiorcami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.