Mówi: | Anna Pakulska |
Funkcja: | Dyrektor Sprzedaży w Obszarze Klienta Strategicznego Rejestru Dłużników |
Firma: | ERIF BIG S.A. |
Coraz więcej na liście tzw. dobrych dłużników
Rośnie liczba klientów, którzy figurują na „liście dobrych dłużników”, prowadzonej przez ERIF BIG S.A. Pod koniec 2012 roku w bazie pozytywnych informacji firmy znajdowało się już 18 tysięcy rekordów. Lista ma zachęcać do terminowego płacenia zobowiązań, może też być wykorzystywana przez firmy do pozyskiwania sprawdzonych i lojalnych klientów.
– Na koniec czwartego kwartału 2012 roku, kiedy miał miejsce ostatni audyt, liczba informacji pozytywnej w bazie to było 18 tys. rekordów przy ogólnej ilości 1 mln 352 tys. rekordów – mówi Anna Pakulska, dyrektor w Rejestrze Dłużników ERIF BIG S.A. – Liczba ta sukcesywnie rośnie. Z kwartału na kwartał widzimy dynamiczny przyrost.
Tzw. lista dobrych dłużników to lista osób czy podmiotów, które rzetelnie wywiązują się ze zobowiązań. Celem jej utworzenia jest ocieplenie wizerunku biur informacji gospodarczej wśród konsumentów.
– Chcemy trochę zmienić obecne na rynku postrzeganie BIG-ów przez konsumentów i firmy tak, by były one nie tylko listami długów, ale też by można było w niej znaleźć lub umieścić informację pozytywną, którą właśnie jest informacja, że ktoś reguluje płatności w terminie – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Anna Pakulska.
Korzyści dla konsumentów i przedsiębiorców
Informacja jest coraz częściej wykorzystywana w obrocie gospodarczym, również ta pozytywna.
– Uważamy, że informacja będzie miała coraz więcej zastosowań – twierdzi dyrektor z ERIF BIG. – Chcemy, żeby sami konsumenci i podmioty mogli czerpać korzyści z tego, że są rzetelnymi płatnikami, żeby mogły budować swoją wiarygodność płatniczą po to, żeby móc osiągać korzyści na rynku. Z drugiej strony też rozmawiamy z podmiotami, z wierzycielami, z dostawcami usług, by one zechciały honorować te informacje, że ktoś jest rzetelnym płatnikiem.
Jak podkreśla, rzetelny płatnik to dobry i lojalny klient.
– Jeżeli przychodzi konsument do podmiotu oferującego usługę np. na rynku multimediów i jest w stanie udokumentować fakt, że jest rzetelny, płaci w terminie, nie jest problematycznym klientem, to chcemy, żeby taka firma mogła dać w zamian dodatkową zachętę, lepsze warunki umowy, być może jakiś dodatkowy bonus, motywator, żeby tego klienta przyciągnąć i budować też portfel klientów rzetelnych – mówi Anna Pakulska.
W ramach promocji pozytywnych informacji o rzetelnych dłużnikach firma ERIF uruchomiła portal infopozytywni.pl, na którym można dowiedzieć się jak trafić na listę dobrych dłużników i jakie konkretne korzyści można dzięki temu uzyskać.
Wpis na pozytywną listę, podobnie jak na negatywną, nie dokonuje się automatycznie. W jednym i drugim przypadku dzieje się to za wiedzą głównego zainteresowanego i przy zachowaniu odpowiednich procedur. W przypadku zarejestrowania informacji negatywnej, dłużnik musi zostać powiadomiony o możliwości znalezienia się na „czarnej liście”. Musi też wiedzieć jakie warunki ma spełnić, by tego uniknąć. W praktyce sprowadza się to do konieczności dokonania wpłaty w ciągu 30 dni od wysłania wezwania do zapłaty.
Stosowne procedury istnieją także przy zarejestrowaniu informacji pozytywnej. W tym przypadku tryb postępowania jest dwojaki.
– Informacja pozytywna może zostać umieszczona w BIG na wniosek zainteresowanego lub za jego zgodą – wyjaśnia Pakulska. – Firma oferująca usługi na rynku może wystąpić do swojego klienta, może będzie to dla niego pewne dowartościowanie. Każdy z nas może też pójść do firmy, z którą mamy podpisaną umowę, np. do banku. Jeżeli spłaciliśmy w terminie kredyt, możemy złożyć wniosek i poprosić o dokonanie wpisu informacji pozytywnej w BIG – tłumaczy Pakulska.
Czytaj także
- 2025-03-19: Tylko co piąty nakaz powrotu migranta do kraju pochodzenia jest realizowany. UE chce wprowadzić nowe skuteczne procedury
- 2025-03-04: Anna Dec: Za mówienie kontrowersyjnych rzeczy byłam karcona w szkole przez rówieśników. Teraz w pracy jestem za to doceniana
- 2025-03-31: Coraz więcej dronów dzieli przestrzeń powietrzną z załogowymi statkami powietrznymi. Powstaje system do koordynacji lotów
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-01-17: Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
- 2025-01-14: Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
- 2024-12-17: Polscy badacze pracują nad kwantowym przetwarzaniem sygnału. To rozwiązanie pomoże zapewnić superbezpieczną łączność
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-11-15: Anna Lewandowska: Są aż trzy odsłony „Czerwonego dywanu” w „Pytaniu na śniadanie”. Ten punkt naszego programu ma bardzo dobrą oglądalność
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim
Polska prezydencja zbiegła się z rozpoczęciem rozmów na temat wieloletnich unijnych ram finansowych (WRF), które określą cele i priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. Projekt budżetu ma być gotowy w lipcu, a potem rozpoczną się negocjacje między instytucjami unijnymi. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad WRF, dlatego to od naszego kraju swoje konsultacje rozpoczęli europarlamentarzyści, którzy są współsprawozdawcami PE ds. wieloletniego budżetu Unii Europejskiej.
Prawo
Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych

W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa. To wynik o 59 proc. niższy niż rok wcześniej – wynika z „Barometru prawa” Grant Thornton. Eksperci wskazują, że nie przekłada się to jednak na jakość nowych przepisów. Tempo prac regulacyjnych przyspiesza, a konsultacje publiczne rzadko są transparentne. Przedsiębiorcy czują się pomijani w procesie konsultacji i zaskakiwani nagłymi zmianami w prawie.
Konsument
Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów

Niemal trzy czwarte uczniów w wieku 15–16 lat już sięgnęło po alkohol. Jak wynika z badania ESPAD 2024, to wciąż najbardziej wśród młodzieży rozpowszechniona substancja psychoaktywna. W ostatnich 20 latach o ponad 20 pp. spadł odsetek nastolatków palących papierosy, ale prawie 70 proc. 17–18-latków przyznaje, że sięgnęło w swoim życiu po e-papierosa. Eksperci wskazują na potrzebę nie tylko bardziej restrykcyjnego ograniczania dostępności tych produktów dla młodych ludzi, ale też o działania na rzecz edukacji zdrowotnej i kompleksowego podejścia do profilaktyki i leczenia uzależnień, bez podziału na poszczególne grupy substancji.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.