Newsy

Grupa Azoty do 2017 roku zaoszczędzi o 1/3 więcej niż zakładała

2015-02-11  |  06:45

Wdrażany w Grupie Azoty program doskonałości operacyjnej przynosi efekty. Już po pierwszym roku funkcjonowania oszczędności wyniosły blisko 30 mln zł, w tym mogą być nawet dwa razy większe. Już dziś wiadomo, że do 2017 roku uda się zyskać 30 proc. więcej, niż zakładano w strategii.

Nasz cel na 2017 rok to 300 mln zł, ale już dziś możemy powiedzieć po różnych kalkulacjach każdego działania w programie, że te efekty będą większe. Obliczamy, że będą ok. 30 proc. wyższe, niż zakładaliśmy – mówi agencji informacyjnej Newseria Krzysztof Jałosiński, wiceprezes zarządu Grupy Azoty, prezes zarządu Grupy Azoty Police.

Program doskonałości operacyjnej Azoty PRO jest jednym z trzech filarów strategii Grupy na lata 2014-2020. Dzięki niemu ma się wzmacniać jej pozycja konkurencyjna na rynku globalnym. Spółka liczy na wzrost efektywności i wydajności pracy, rozwój kadr, wzrost zaangażowania pracowników, wymianę doświadczeń i poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań biznesowych.

Przede wszystkim jednak na maksymalizację istniejących synergii. Grupa Azoty to gigant, w skład którego wchodzą wielkie zakłady chemiczne, m.in. Puławy, Police, Tarnów i Kędzierzyn.

To jest wykorzystanie pewnej wiedzy, która jest zgromadzona w poszczególnych spółkach – podkreśla Krzysztof Jałosiński. – Konsolidacja dała efekt w postaci wykorzystania i powielania najlepszych rozwiązań istniejących w spółkach.

W 2013 roku Grupa Azoty miała przychody ze sprzedaży sięgające 9,8 mld zł oraz 714 mln zysku netto. Po trzech kwartałach 2014 przychody spółki przekraczały 7,3 mld zł, a zysk netto sięgał 243,6 mln. Koszt własny ze sprzedaży spółki przekraczał w tym czasie 4 mld zł. W ocenie zarządu dzięki programowi doskonałości operacyjnej koszty spółki można obniżyć o 3-4 proc.

Po pierwszym roku funkcjonowania programu, to możemy pochwalić się tym, że uzyskaliśmy ok. 30 mln zł – mówi Jałosiński. – To nie tylko wynika z oszczędności, lecz także poprawy efektywności procesów, które realizujemy w spółce.

Oszczędności, zdaniem Krzysztofa Jałosińskiego, Grupa Azoty może osiągać w wielu sferach działalności – na poziomie produkcyjnym, menadżerskim, operacyjnym.

– Jeśli spojrzymy na przekrój programów, które realizujemy w ramach programu doskonałości operacyjnej, to dostrzeżemy, że są tam zarówno programy operacyjne, związane z produkcją, jak i strategiczne, związane z programem zaangażowaniem pracowników. To elementy, które przynoszą efekty nie w skali roku, na poziomie operacyjnym, lecz w skali kilku lat – mówi Jałosiński.

Realizowany przez Grupę Azoty program doskonałości operacyjnej jest czymś nowym w Polsce, na świecie jest już jednak standardem.

Wchodzimy w coś, co jest elementem działań i strategii poszczególnych spółek chemicznych – ocenia wiceprezes zarządu Grupy Azoty. – Nie mówię o polskich spółkach, ale np. o BASF, bo to jest marka, którą obserwujemy. Tam takie działania prowadzone są od dłuższego czasu i dziś wdrażają już kolejny programy. Chcielibyśmy dorównać światowym spółkom i być flagową firmą w Europie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.