Newsy

KNF chce obniżenia opłat za nadzór. Skorzystają także inwestorzy indywidualni

2012-07-09  |  06:50
Mówi:Wojciech Kwaśniak
Funkcja:Zastępca Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego
  • MP4

    Obowiązujący od 10 lat system finansowania nadzoru musi ulec zmianie. Zdaniem zastępcy przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego Wojciecha Kwaśniaka, koszty nadzoru finansowego muszą dotyczyć wszystkich podmiotów na sprawiedliwych zasadach.

    Dotychczasowe rozwiązania  zdaniem Wojciecha Kwaśniaka  dyskryminują niektóre instytucje.

      Są to instytucje rozliczeniowe, co negatywnie oddziałuje na poziom kosztów innych uczestników. Dążymy do tego, żeby systemowy poziom kosztów zmniejszać, w szczególności w odniesieniu do indywidualnych inwestorów, korzystających z usług instytucji finansowych  wyjaśnia Kwaśniak.

    Ok. 87 proc. kosztów nadzoru ponoszą teraz Giełda Papierów Wartościowych i Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych.

      Uczciwy rozkład na inne instytucje i zmniejszenie tych kosztów powinno, w naszym przekonaniu, wpłynąć na obniżenie opłat dla klientów, korzystających z usług tych dwóch instytucji rozliczeniowych  tłumaczy Wojciech Kwaśniak.  Pamiętajmy, że ci klienci obsługują inwestorów prywatnych, zarówno drobnych, jak i instytucjonalnych. Chodzi o to, żeby systemowe koszty były niższe, a w szczególności dla tych inwestorów, którzy są inwestorami prywatnymi, indywidualnymi.

    KNF proponuje, by domy maklerskie, Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych i spółki pokrywały po 13 proc. wpłat z całego rynku kapitałowego. Giełda Papierów Wartościowych i Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych płaciłyby o wiele mniej niż teraz, bo po 20,3 proc.

    Jak podkreśla zastępca przewodniczącego KNF, dotychczasowy sposób finansowania nie jest spójny z modelami obowiązującymi w pozostałych sektorach rynku finansowego, a jego podstawowym mankamentem jest to, że nie obejmuje części kategorii podmiotów prowadzących działalność na rynku kapitałowym oraz nierówno rozkłada koszty między poszczególne grupy podmiotów.

      Staramy się dążyć do takiego rozwiązania na rynku kapitałowym, w którym rozkład kosztów związanych z opłatami na nadzór będzie dotyczył wszystkich podmiotów, które temu nadzorowi podlegają. Będzie to powodowało większą racjonalność z punktu widzenia instytucji działających na rynku i ich wewnętrznych planów finansowych  mówi Wojciech Kwaśniak.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.