Newsy

Liczba wniosków o kredyt hipoteczny najwyższa od 10 lat. Formalności z nimi związane załatwiane są głównie online

2021-04-23  |  06:30
Mówi:Tomasz Pol
Funkcja:dyrektor Departamentu Marketingu Bankowości Detalicznej
Firma:Bank Millennium
  • MP4
  • Rynek kredytów hipotecznych jest rozgrzany do czerwoności. Do banków wpływa rekordowa liczba wniosków od klientów o te produkty – w I kwartale br. była najwyższa od 10 lat. Stale rośnie też liczba udzielanych kredytów, zwłaszcza na kwotę powyżej 350 tys. zł. W okresie styczeń–marzec br. już ponad połowa wartości zaciągniętych kredytów dotyczyła tego przedziału kwotowego. Inwestorom sprzyjają najniższe w historii stopy procentowe, choć część banków zaczęła oferować kredyty hipoteczne ze stałym oprocentowaniem. Coraz więcej instytucji daje też możliwość zdalnej aplikacji o kredyt mieszkaniowy.

    – Rynek kredytów hipotecznych pomimo pandemii jest obecnie rozgrzany do czerwoności. Najnowsze dane Biura Informacji Kredytowej pokazują, że liczba wnioskujących o kredyt w I kwartale 2021 roku wyniosła 56 tys. i była najwyższa od 10 lat – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Pol, dyrektor Departamentu Marketingu Bankowości Detalicznej w Banku Millennium. – Ogromne zainteresowanie kredytami hipotecznymi wynika z wyjątkowej sytuacji na rynku stóp procentowych w Polsce. Nigdy jeszcze nie były one tak niskie jak obecnie, co sprawia, że kredyt hipoteczny jest dzisiaj naprawdę tanim produktem. Decydując się na niego, powinniśmy jednak brać pod uwagę, że nasze miesięczne obciążenia mogą rosnąć w przyszłości.

    Według NBP dla kredytów wypłaconych w lutym (najnowsze dostępne dane) średnie oprocentowanie wyniosło 2,82 proc., a średnia rzeczywista roczna stopa oprocentowania 3,17 proc. W obu przypadkach są to najniższe wartości w historii.

    To powoduje, że w marcu popyt na kredyty mieszkaniowe był wyższy od szczytu trendu wzrostowego z lutego 2020 roku, który był ostatnim miesiącem przed pandemią. Po serii ujemnych odczytów z okresu marzec–sierpień 2020 roku oraz z listopada 2020 roku obecny odczyt jest ponownie bardzo wysoki. Jak wynika z danych BIK, w marcu br. liczba udzielonych przez banki kredytów mieszkaniowych wzrosła o 13 proc. r/r. W całym pierwszym kwartale tego roku udzielono łącznie 59,6 tys. kredytów mieszkaniowych (wzrost o 0,2 proc. r/r) na kwotę 18,25 mld zł (wzrost o 5,9 proc.).

    – Już w IV kwartale 2020 roku wypłaty nowych kredytów mieszkaniowych były wyższe niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Wartość nowych umów na kredyty mieszkaniowe gospodarstw domowych wyniosła wówczas ponad 16 mld zł i była o prawie 30 proc. wyższa względem IV kwartału 2019 roku, czyli okresu bez pandemii – mówi Tomasz Pol. – W całym 2020 roku jako Bank Millennium udzieliliśmy kredytów hipotecznych na kwotę około 60 proc. większą w stosunku do roku poprzedniego, co dało nam czwarte miejsce na rynku.

    Sprzedaż nowych kredytów hipotecznych (podpisanych umów) osiągnęła w Banku Millennium rekordowe wartości. W 2020 roku było to 7,2 mld zł, a ich udział w rynku wzrósł do 12,2 proc. Najnowsze dane ZBP wskazują, że w I kwartale 2021 roku bank podpisał umowy o wartości 2,56 mld zł (wzrost o 63 proc. r/r).

    – W ostatnich miesiącach wprowadziliśmy szereg zmian. Oferujemy np. możliwość wyceny nieruchomości czy zlecenia jej za pośrednictwem banku, ale także zrealizowania całkowicie zdalnie, co okazało się sporym atutem w okresie pandemii, która ogranicza mobilność naszych klientów. Oferujemy także możliwość przekazywania i potwierdzania dokumentów w sposób cyfrowy. Chcemy, żeby klienci w ten sposób znacznie wygodniej niż w przeszłości komunikowali się z bankiem – wskazuje dyrektor Departamentu Marketingu Bankowości Detalicznej w Banku Millennium.

    W I kwartale 2021 roku Bank Millennium był wśród trzech najczęściej wybieranych banków na rynku, biorąc pod uwagę wartość zawartych umów na kredyt hipoteczny. To m.in. efekt wprowadzanych w banku cyfrowych nowości.

    – Wprowadziliśmy bieżącą informację o wniosku w aplikacji mobilnej i obecnie każdy klient ma podgląd, co się dzieje z jego wnioskiem kredytowym – wskazuje Tomasz Pol. – To są zmiany, które zmierzają do pełnej cyfryzacji procesu hipotecznego. Nagroda Złotego Bankiera w kategorii Kredyt Hipoteczny utwierdza nas tylko w przekonaniu, że te działania podążają w słuszną stronę. Będziemy dążyli do tego, aby już wkrótce hipoteka w Banku Millennium była w pełni cyfrowa.

    Pandemia przyspieszyła wykorzystanie rozwiązań cyfrowych w bankowości. Klienci, którzy dotychczas woleli obsługę w oddziałach stacjonarnych, stopniowo przekonują się do zdalnego i mobilnego załatwiania spraw, także aplikowania o kredyty hipoteczne, które do tej pory w tych kanałach w zasadzie nie istniały. Banki intensywnie pracują nad tym, aby zaoferować jak największą część swoich usług w wygodny i szeroko dostępny dla klientów sposób.

    – Klienci naprawdę chcą porozumiewać się z bankiem zdalnie. Akceptują potwierdzanie dokumentów w sposób elektroniczny, doceniają fakt, że bank na bieżąco informuje ich chociażby o statusie wniosku hipotecznego. Staramy się w Banku Millennium dostrzegać te potrzeby i realizować projekty, które na nie odpowiadają. Produkty hipoteczne, wbrew wielu powszechnym opiniom, mają ogromną szansę na to, aby stać się w pełni cyfrowe w całkiem niedalekiej przyszłości – przekonuje dyrektor Departamentu Marketingu Bankowości Detalicznej w Banku Millennium.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace

    W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027

    Polityka

    Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio

    W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.

    IT i technologie

    Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań

    Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.