Newsy

Maj trudnym miesiącem dla budżetów domowych. Na majówkę Polacy zamierzają przeznaczyć średnio 230 zł

2016-04-28  |  06:40
Mówi:Przemysław Kasza
Funkcja:ekspert ds. badań rynkowych
Firma:Provident Polska
  • MP4
  • Długi weekend, uroczystości komunijne, Dzień Matki i Dzień Dziecka – nagromadzenie wielu świąt i okazji powoduje, że maj może być obciążeniem dla domowych budżetów. Według Barometru Providenta, jeśli ktoś zamierza świętować wszystkie te dni, to musi się liczyć z wydatkami rzędu 2,5 tys. zł.

    Pierwsza majowa okazja do zwiększonych wydatków to długi weekend, który w tym roku potrwa od 30 kwietnia do 3 maja. Wiele osób wykorzystuje majówkę do jeszcze dłuższego urlopu.

    Na ten weekend chcemy przeznaczyć średnio około 230 zł. Jest to o 40 zł więcej, niż deklarowaliśmy jeszcze rok temu. Ta różnica wynika najprawdopodobniej z tego, że wydajemy mniej w ramach normalnego weekendu, kiedy to wydajemy 140 zł, a jeszcze rok temu wydawaliśmy około 150–160 zł. Czyli generujemy pewne oszczędności na wydatkach na żywność i chętniej przeznaczamy te wygospodarowane oszczędności na specjalne okazje – podkreśla Przemysław Kasza, ekspert ds. badan rynkowych w Provident Polska.

    Maj to także sezon komunii. Organizacja takiej uroczystości to wydatek ok. 2 tys. zł. Z kolei jako gość musimy się liczyć z kosztami średnio 400 zł. To o 100 zł więcej niż rok temu.

    26 maja przypada Dzień Matki. Deklarowane wydatki na ten cel to ok. 70 zł.

    Zaobserwowaliśmy, że kobiety chcą wydać parę złotych więcej niż mężczyźni. To ciekawe, bo po raz pierwszy obserwujemy, że mężczyźni wydadzą na prezent mniej niż kobiety. Wynika to najprawdopodobniej z tego, że kobiety bardziej solidaryzują się z matkami i doceniają ich rolę – mówi Przemysław Kasza.

    Zwiększone wydatki w maju czekają także rodziców, którzy chcą zdążyć z prezentem na Dzień Dziecka. Polacy deklarują, że średnio wydadzą na prezent lub organizację tego dnia 160 zł. To o ok. 10 zł więcej niż przed rokiem. Największe wydatki deklarują dziadkowie, którzy chcą sprawić niespodziankę swoim wnukom.

    Z Barometru Providenta wynika również, że większe wydatki na prezenty dla dzieci deklarują mieszkańcy największych miast. Chcą oni wydać na ten cel ok. 200 zł, podczas gdy mieszkańcy mniejszych miast i wsi – poniżej 160 zł.

    Pod koniec maja czeka nas kolejny długi weekend – Boże Ciało przypada w tym roku również 26 maja. To może jeszcze zwiększyć wydatki ponoszone w tym miesiącu.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Polityka

    Dramatyczna sytuacja ludności w Strefie Gazy. Pilnie potrzebna dobrze zorganizowana pomoc humanitarna

    Według danych organizacji Nutrition Cluster w Strefie Gazy w lipcu br. u prawie 12 tys. dzieci poniżej piątego roku życia stwierdzono ostre niedożywienie. To najwyższa miesięczna liczba odnotowana do tej pory. Mimo zniesienia całkowitej blokady Strefy Gazy sytuacja w dalszym ciągu jest dramatyczna, a z każdym dniem się pogarsza. Przedstawiciele Polskiej Akcji Humanitarnej uważają, że potrzebna jest natychmiastowa pomoc, która musi być dostosowana do aktualnych potrzeb poszkodowanych i wsparta przez stronę izraelską.

    Polityka

    Wśród Polaków rośnie zainteresowanie produktami emerytalnymi. Coraz chętniej wpłacają oszczędności na konta IKE i IKZE

    Wzrosła liczba osób, które oszczędzają na cele emerytalne, jak również wartość zgromadzonych środków. Liczba uczestników systemu emerytalnego wyniosła w 2024 roku ponad 20,8 mln osób, a wartość aktywów – 307,5 mld zł – wynika z najnowszych danych Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF). Wyraźny wzrost odnotowano w przypadku rachunków IKE i IKZE, na których korzyść działają m.in. zachęty podatkowe. Wpłacane na nie oszczędności są inwestowane, a tym samym wspierają gospodarkę i mogą przynosić atrakcyjną stopę zwrotu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.