Newsy

Od marca nowe zasady rozliczaniu podatku VAT od pojazdów

2014-01-29  |  06:40
Mówi:Andrzej Sugajski
Funkcja:prezes
Firma:Związek Polskiego Leasingu
  • MP4
  • Prawdopodobnie w marcu wejdą w życie przepisy regulujące rozliczanie podatku VAT od nabycia i użytkowania samochodów. Wczoraj rząd przyjął projekt ustawy w tej sprawie. Nowa ustawa ma uporządkować rynek pojazdów firmowych o masie do 3,5 tony.

    Ministerstwo Finansów zapowiedziało stworzenie stabilnych zasad dotyczących rozliczenia podatku VAT. W ramach nowych przepisów zostanie uregulowane użytkowanie samochodów wyłącznie dla celów służbowych oraz wykorzystywanych także w celach prywatnych. W pierwszym przypadku odliczano by cały podatek VAT za zakup oraz eksploatację samochodów, w drugim – tylko 50 proc.

     – Nowe przepisy budzą jeszcze dużo wątpliwości i niejasności, ponieważ przeciętna firma leasingowa wiedzę czerpie jedynie z dokumentów zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacji. To za mało, by przewidywać skutki wprowadzenia ustawy. Nie wiadomo, czy – jak twierdzi Ministerstwo Finansów – regulacje poprawią sytuację podatników, czy wciąż będą utrudnieniem – komentuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Sugajski, prezes Związku Polskiego Leasingu (ZPL).

    Ministerstwo Finansów chciało wprowadzenia nowych przepisów już od początku 2014 roku, ale za późno rozpoczęto ścieżkę legislacyjną nowych przepisów. Na ograniczenie odliczania VAT od samochodów musi bowiem specjalną zgodę wyrazić Komisja Europejska; prawo ogólne nakazuje całkowity odpis.

    Niejasne przepisy i niepewny termin ich wprowadzenia nie ułatwiają działalności spółkom leasingowym. Z drugiej strony branża ma za sobą rok rekordowych obrotów. Rynek wzrósł o 13 proc.

     – Praktycznie w każdym segmencie rynku rekord został podbity, zarówno w części rynku pojazdów, jak i maszyn i urządzeń. Spodziewamy się dalszego wzrostu w tym roku na poziomie 14-15 proc. – informuje prezes ZPL.

    Na ubiegłoroczny dobry wynik w leasingu pojazdów wpłynęło wejście w życie od 1 stycznia nowej normy emisji spalin Euro 6. W takiej sytuacji wiele firm chciało przed terminem wprowadzenia nowej normy nabyć ciągniki siodłowe zgodne z łagodniejszą normą Euro 5.

     – To zjawisko rzeczywiście miało wpływ na wyniki branży, ale i w tym roku kilkunastoprocentowy poziom wzrostu powinien być utrzymany – podsumowuje Andrzej Sugajski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Problemy społeczne

    37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

    Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

    Telekomunikacja

    Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

    Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.