Mówi: | Wojciech Rybak |
Funkcja: | wiceprezes komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu, prezes zarządu Millenium Leasing sp. z o.o. |
Odbicie na rynku leasingu. 10 proc. wzrostu w drugim kwartale
33 mld zł – taką wartość w tym roku osiągnie rynek leasingu. Po trudnym pierwszym kwartale, kiedy obserwowaliśmy stagnację, drugi kwartał okazał się dużo lepszy – wzrost rynku wyniósł 10 proc. Przedsiębiorcy chętniej korzystają z leasingu dzięki poprawie nastrojów inwestycyjnych. W leasing brane są przede wszystkim samochody, ale także maszyny i urządzenia dla przemysłu przetwórczego i produkcyjnego.
– Co prawda sygnały z gospodarki są zmienne, ale coraz więcej jest tych pozytywnych, szczególnie w zakresie poprawiających się nastrojów inwestycyjnych wśród przedsiębiorców. Aktualne prognozy mówią o tym, że rynek leasingów w tym roku przekroczy 33 mld złotych, co historycznie jest jednym z najlepszych wyników – przewiduje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Wojciech Rybak, wiceprezes komitetu wykonawczego Związku Polskiego Leasingu i prezes zarządu Millenium Leasing sp. z o.o..
Taki wynik powoduje, że polski rynek leasingowy staje się jednym z największych w Europie. Daleko nam wprawdzie do Niemiec czy Wielkiej Brytanii, liderów pod względem leasingu, ale z innymi gospodarkami tzw. starej Europy możemy już się równać.
Wzrost w drugim kwartale to sygnał, że sytuacja w branży się poprawia. Poprzednie kilkanaście miesięcy na skutek spowolnienia gospodarczego i zahamowania inwestycji były bardzo trudne. Analitycy Deloitte w raporcie z kwietnia br. prognozowali, że jeśli nie dojdzie do głębszego tąpnięcia w polskiej gospodarce, firmy z branży wejdą w fazę szybkiego wzrostu w kolejnych latach, a rynek będzie rósł w tempie ok. 9 proc. rocznie.
Rybak podkreśla, że leasing to uniwersalne rozwiązanie, z którego mogą korzystać przedsiębiorcy z wielu branż. Najpopularniejszy jest w branży usługowej i transportowej. Firmy leasingują szczególnie dużo pojazdów, co wynika z tego, że Polska jest europejskim liderem pod względem przewożonych ładunków. Na naszym rynku działa ok. 140 tys. przedsiębiorstw zajmujących się transportem.
– Drugim rodzajem finansowanych aktywów pod względem wielkości są różnego rodzaju maszyny i urządzenia, które są wykorzystywane w przemysłach przetwórczym czy produkcyjnym, a także branża ożywiająca się ostatnio, czyli branża nieruchomości, w której widzimy wzrost, oparty o pojedyncze transakcje, ale procentowo dosyć istotny – dodaje Rybak.
Leasingują również firmy z sektora medycznego, przede wszystkim z sektora prywatnego. Takich przedsiębiorstw przybywa i jak podkreśla Rybak, coraz chętniej zwracają się oni do firm leasingowych.
Zaznacza, że z leasingu korzystają przede wszystkim przedsiębiorcy, choć od ponad dwóch lat w taki sposób swoje zakupy mogą finansować również klienci indywidualni w ramach tzw. leasingu konsumenckiego. Jest to jednak znacznie mniej istotny dla rynku segment.
Czytaj także
- 2025-07-22: Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-02: Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-07: Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-06-23: E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży
- 2025-07-29: Mężczyźni generują dużo wyższy ślad węglowy z transportu i konsumpcji niż kobiety. Główne powody to spożycie czerwonego mięsa i jazda samochodem
- 2025-07-17: Za 90 proc. wypadków drogowych odpowiada człowiek. Rozwój autonomicznych pojazdów może to ryzyko ograniczyć
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Polska może się stać Doliną Krzemową Europy. Potrzeba jednak wsparcia finansowego start-upów i mocniejszej deregulacji
Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje.
Transport
Na półmetku wakacji ceny paliw na stacjach nie powinny się wyraźnie zmienić. Znaczące różnice między regionami i stacjami

W sierpniu ceny benzyny, oleju napędowego i autogazu powinny pozostać na poziomach z lipca – uważa ekspertka rynku z firmy Reflex. Wyższe będą zawsze na stacjach premium, tych, które oferują bogatszą ofertę dodatkową, promocje dla uczestników programu lojalnościowego, oraz w regionach, w których tradycyjnie paliwa są droższe ze względu np. na wyższą siłę nabywczą mieszkańców. Różnice mogą sięgać kilkudziesięciu groszy na litrze. Obszary, wokół których te wartości oscylują, zależą z kolei od sytuacji globalnej. Warto patrzeć na sytuację na Bliskim Wschodzie i w Ukrainie.
Polityka
A. Mularczyk (PiS): Nawiązanie poważnego dialogu z Niemcami jest konieczne nie tylko w kontekście reparacji. Powinien być podpisany traktat polsko-niemiecki

– Nie wystarczy jednorazowy gest czy inicjatywa. To musi być podjęcie dialogu, być może też przygotowanie nowej umowy bilateralnej, nowego traktatu polsko-niemieckiego, który regulowałby wszystkie obszary, które wynikały ze skutków II wojny światowej – mówi Arkadiusz Mularczyk, poseł do Parlamentu Europejskiego z PiS-u. Podkreśla, że proces ten nie będzie łatwy, bo wymaga konsekwencji i stanowczości, ale widzi szansę w prezydenturze Karola Nawrockiego, który już zadeklarował kontynuację starań w tym zakresie. Zdaniem europosła wsparciem w polsko-niemieckim dialogu może być administracja Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.