Mówi: | Michał Macierzyński |
Funkcja: | zastępca dyrektora Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej |
Firma: | PKO Bank Polski |
PKO BP chce przekonywać klientów do bankowości elektronicznej. Ma temu służyć zmiana prowizji i opłat
Od maja PKO Bank Polski zmienia tabelę opłat i prowizji. Nowe stawki dotyczyć będą głównie usług, z których bank powoli chce się wycofywać, a których odpowiedniki można bezpłatnie realizować w kanale internetowym i mobilnym. PKO BP chce w ten sposób zachęcać klientów do tych kanałów dostępu, a także do nowych usług i produktów. Zarząd PKO BP podkreśla, że decyzja o zmianach nie jest podyktowana wprowadzeniem podatku bankowego.
Decyzja o wprowadzeniu zmian została podjęta w grudniu 2015 roku. Korekty dokonywane są średnio raz w roku, a ostatnia miała miejsce w maju 2015 roku. Zarząd PKO Banku Polskiego podkreśla, że nie planuje w tym roku dalszej modyfikacji prowizji i opłat.
– Celem zmian jest promowanie kanałów zdalnych bankowości internetowej oraz mobilnej – wyjaśnia Michał Macierzyński, zastępca dyrektora Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej w PKO Banku Polskim. – Tak jest na przykład z opłatami za karty z hasłami jednorazowymi do przelewów, tzw. zdrapki. Proponujemy klientom korzystanie z haseł SMS-owych, one cały czas pozostają bezpłatne.
Temu służyć ma także zniesienie opłat za dostęp do internetu dla starszych typów kont, zakładanych kilka czy kilkanaście lat temu.
– Zachęcamy klientów, żeby swoje saldo i historię konta sprawdzali przez internet bez ponoszenia żadnych opłat – mówi Macierzyński agencji informacyjnej Newseria.
Wprowadzane zmiany w Tabeli Prowizji i Opłat dotyczyć będą ok. 20 proc. z 8,8 mln klientów PKO BP. Jak podkreślają przedstawiciele banku, nie będą miały znaczenia dla osób, które aktywnie korzystają z najpopularniejszych usług, czyli kont osobistych i kart debetowych oraz kredytów hipotecznych i pożyczek gotówkowych.
– Zależy nam na tym, żeby klienci byli lojalni, a PKO Bank Polski był bankiem pierwszego wyboru, dlatego wprowadziliśmy zmiany w opłatach dla klientów bankowości osobistej i prywatnej. Jeżeli dalej jesteśmy bankiem pierwszego wyboru, to tacy klienci nie poczują tych zmian, dalej nie będą ponosić żadnych opłat – mówi Michał Macierzyński.
Na przygotowanie się do zmian klienci mają czas do maja, kiedy wejdzie w życie nowa tabela.
– Do tego czasu klienci mogą przejść na hasła SMS-owe czy zmienić typ rachunku, z którego korzystają – mówi Macierzyński.
Jak pokazują dane finansowe, w ostatnich pięciu latach wynik prowizyjny PKO BP obniżył się o ponad 320 mln zł. Średnia marża prowizyjna spadła – z poziomu 1,76 proc. w 2010 roku do 1,04 proc. w 2015 roku, co oznacza, że bank pobiera coraz niższe opłaty od klientów od każdej transakcji. W tym roku prognozy mówią o obniżce do poziomu 1,01 proc.
Czytaj także
- 2024-11-28: P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-05: Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-05: Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-06: Coraz więcej Polaków deklaruje, że nie marnuje żywności. Wciąż jednak do kosza trafia 5 mln t jedzenia rocznie
- 2024-11-12: Ekstremalne zjawiska pogodowe będą coraz częstsze. To może pociągnąć za sobą problemy z dostępnością ubezpieczeń
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł
Historyczna polska akwizycja w USA sfinalizowana. Chemiczny koncern należący do Kulczyk Investments zyskuje mocną pozycję w Ameryce Północnej
Chemiczna grupa Qemetica, należąca do portfela Kulczyk Investments, sfinalizowała transakcję nabycia od koncernu PPG biznesu krzemionki strącanej za 1,2 mld zł, czyli ok. 310 mln dol. Tym samym przejmuje fabryki w Holandii i USA, stając się trzecim graczem w Europie i drugim w Ameryce Północnej na rynku tego surowca, kluczowego m.in. dla globalnej branży motoryzacyjnej.
Polityka
Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
Parlament Europejski w tym tygodniu zaakceptował przyszłoroczny budżet Unii Europejskiej. Jest o 6 proc. wyższy niż tegoroczny i znalazły się w nim dodatkowe środki na skuteczniejsze wsparcie w zakresie ochrony zdrowia, pomocy humanitarnej, zarządzania granicami i zmian klimatu. – Wielkim zadaniem, które dzisiaj w budżecie nie ma swojego finansowania, jest pomaganie europejskiemu rynkowi zbrojeniowemu. Musimy znaleźć europejskie źródło finansowania tzw. militarnej strefy Schengen – ocenia europoseł Andrzej Halicki.
Infrastruktura
PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
Wyniki finansowe i operacyjne PGE Polskiej Grupy Energetycznej za III kwartał 2024 roku są stabilne i zgodne z wcześniejszymi szacunkami, co pozwala utrzymać kurs na wielkoskalowe inwestycje transformujące polską energetykę – podała spółka. Jednym z flagowych projektów jest budowa Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica o łącznej mocy ok. 2,5 GW. W najbliższych dniach zapadnie decyzja inwestycyjna w sprawie jej pierwszego etapu, projektu Baltica 2.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.