Polacy ostrożnie planują urlopy. Prawie 40 proc. przeznaczy na ten cel mniej niż zwykle [DEPESZA]
W tym roku na wakacyjny wyjazd Polacy przeznaczą średnio 2,1 tys. zł na osobę – wynika z badania Barometr Providenta. 38 proc. przyznaje, że ich tegoroczne plany są skromniejsze finansowo niż zwykle, a 28 proc. – że niepewność związana z pandemią podnosi koszty ich urlopu. Sytuacja epidemiczna powoduje, że Polacy ostrożnie planują wakacje. Niemal 30 proc. zostanie w domu, nieco większy odsetek zdecyduje się na wyjazd, ale w kraju, a tylko niecałe 14 proc. wyruszy za granicę.
W ubiegłym roku pandemia zmusiła wielu Polaków do zrewidowania, a nawet odwołania wakacyjnych wyjazdów. W tym roku jest podobnie. Niemal połowa badanych przyznaje, że koronawirus ponownie krzyżuje ich zamiary. Ponad 36 proc. Polaków podkreśliło, że z powodu pandemii zawiesiło plany wakacyjne i czeka na rozwój sytuacji. Około 30 proc. zrezygnowało przez nią z wypoczywania za granicą, a po 18 proc. musiało zmienić miejsce lub termin wyjazdu.
Sytuacja jest o tyle lepsza, że w tym roku od razu na etapie podejmowania decyzji można uwzględnić czynnik epidemiczny. Widać też, że Polacy są spragnieni wyjazdów, bo w ubiegłym roku połowa z nas została w domach.
– Okazuje się, że w tym roku nieco bardziej optymistycznie patrzymy na wakacje. 28 proc. Polaków wskazuje, że zostanie w domu, podczas gdy w ubiegłym roku 54 proc. z nas nigdzie nie wyjeżdżało na wakacje. Zmienia się kwestia tego, dokąd wyjeżdżamy. Tylko 14 proc. badanych decyduje się na wyjazd za granicę, podczas gdy przed pandemią było to ok. 35 proc. – mówi Karolina Łuczak, rzeczniczka Provident Polska.
Co czwarty Polak nie podjął wprawdzie jeszcze decyzji, gdzie spędzi wakacje, ale 30 proc. już wie, że zostanie w domu. Na wyjazd, ale w kraju, zdecyduje się co trzeci z nas.
– To, co nas zniechęca przed wyjazdami, to obawa o zdrowie i bezpieczeństwo, ale też konieczność wykonywania testów przed wyjazdem i po powrocie do kraju – podkreśla Karolina Łuczak.
Wiele osób zniechęca także niepewność co do sytuacji epidemicznej w momencie wyjazdu. Ponadto zwracamy uwagę także na obostrzenia w krajach, do których podróż rozważamy.
Z badania Barometr Providenta wynika, że pandemia wpłynie także na wydatki wakacyjne. Tylko 22 proc. takiego wpływu nie widzi. Za to prawie 40 proc. ma skromniejsze plany, a ok. 28 proc. podkreśla, że niepewność związana z pandemią podniesie koszty ich urlopu. Średnio Polacy wydadzą na ten cel nieco ponad 2,1 tys. zł. Niemal 30 proc. zamierza się zmieścić w kwocie do 1 tys. zł, a 24,6 proc. przeznaczy na wakacje 3 tys. zł lub więcej.
– 40 proc. mężczyzn uważa, że za rok pandemia nie będzie nam towarzyszyła i będziemy mogli podróżować tak jak przed jej wybuchem. Kobiety mniej optymistycznie patrzą na tę kwestię. Tylko 25 proc. z nich mówi o tym, że wrócimy do normalności – mówi rzeczniczka Provident Polska. – W sumie 15 proc. badanych uważa, że w przyszłym roku nic się nie zmieni i będziemy musieli pozostać w domach.
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.