Mówi: | Ireneusz Węgłowski, prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego Julia Tomicka, właścicielka hotelu Zatoka Aniołów w Łebie |
Utrzymanie obostrzeń na wakacje nie napawa hotelarzy optymizmem. Największe szanse na odbicie mają obiekty w letnich kurortach
Po częściowym odmrożeniu hoteli rezerwacji przybywa, wciąż jednak jest ich mniej niż w normalnych warunkach. Majowe wyniki bardzo rozczarowały hotelarzy. Są zawiedzeni również tym, że w czasie wakacji będą mogły oferować nie 100 proc., ale 75 proc. miejsc. Mimo to liczą na odbicie i odrobienie choć części strat spowodowanych obostrzeniami. Mogą na to liczyć głównie hotele w stricte turystycznych miejscowościach. – Zauważyliśmy wzrost rezerwacji po zniesieniu lockdownu, weekendowe przyjazdy już się zaczęły. Wszystko zależy od pogody, ale wszyscy jesteśmy dobrej myśli – mówi Julia Tomicka, właścicielka hotelu butikowego Zatoka Aniołów w Łebie.
– Jesteśmy po 15 miesiącach od wejścia w okres pandemii koronawirusa i ograniczeń związanych z działalnością obiektów hotelowych, więc ich sytuacja finansowa nie wygląda dobrze. Mieliśmy trzy lockdowny, trzy znaczące ograniczenia działalności hoteli, zamknięcie – praktycznie po dziś dzień – dużych spotkań, czyli tego segmentu, który dotyczy gości biznesowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ireneusz Węgłowski, prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.
Branża hotelowa jest jedną z tych, które wskutek pandemii COVID-19 ucierpiały najmocniej. Z danych GUS wynika, że w I kwartale tego roku w turystycznych obiektach noclegowych zatrzymało się 1,6 mln turystów, którym udzielono 4 mln noclegów, czyli odpowiednio o 71,9 proc. oraz 72,8 proc. mniej niż w tym samym okresie przed rokiem. Był to jednak okres kolejnego zamknięcia spowodowanego wzrostem zachorowań.
Od 8 maja br. rząd ostatecznie zezwolił na wznowienie działalności hoteli, ale przy zachowaniu 50-proc. limitu obłożenia. Z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego wynika, że choć sytuacja względem kwietnia była lepsza, to i tak straty branży w maju zwiększyły się o 750 mln zł. To o 250 mln zł więcej, niż szacowała na początku miesiąca.
– Z ankiety, którą przeprowadziliśmy wśród hotelarzy zrzeszonych w izbie, wynika, że w maju frekwencja w 3/4 hoteli wyniosła poniżej 30 proc., podczas gdy w normalnych warunkach w tym okresie powinniśmy mieć już frekwencję na poziomie 70–80 proc. – mówi Ireneusz Węgłowski.
Pozytywną informacją jest to, że już tylko 2 proc. hoteli w maju pozostawało zamkniętych. Z kolei negatywne dla branży są niskie poziomy średnie ceny. W porównaniu do maja 2019 roku dwie trzecie hoteli odnotowało niższe ceny, przy czym co piąty notował spadki większe niż 20 proc. 26 proc. hoteli odnotowało wyższe średnie ceny (o nie więcej niż 10 proc.), a 15 proc. utrzymało je na takim samym poziomie jak w 2019 roku.
Ponad 87 proc. hoteli nie przewiduje osiągnięcia zysku z działalności operacyjnej wcześniej niż na koniec 2022 roku, a 55 proc. wskazuje na okres jeszcze późniejszy.
Jak wynika z badania BIG InfoMonitor, cała branża związana z zakwaterowaniem ma już łącznie ponad 1 mld zł zaległości, z których większość (947 mln zł) przypada na hotele. Problemy z płatnościami dotyczą zaś w sumie 9 proc. hotelarskich biznesów.
– Trzeba jednak zauważyć, że są też hotele, które radzą sobie nie najgorzej. To są głównie obiekty położone w atrakcyjnych turystycznie miejscowościach, hotele, które pracują głównie dla tzw. turystów wakacyjnych czy urlopowych, a więc tych gości, którzy przyjeżdżają wypocząć. Natomiast hotele biznesowe, które są położone w miastach, notują ogromne straty – mówi prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.
Hotelarze liczyli, że poprawę przyniosą wakacje, a na sezon urlopowy rząd całkiem uwolni obiekty hotelowe od koronawirusowych restrykcji. Tak się jednak nie stało. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów od 26 czerwca br. hotele mogą przyjmować gości do limitu 75 proc. zajętości pokoi. Obostrzenia zostały więc poluzowane, ale nie zniesione.
– Decyzja o częściowym zniesieniu obostrzeń na pewno pomoże części branży. Zwłaszcza hotelom położonym w atrakcyjnych turystycznie miejscowościach, obiektom wypoczynkowym, które pracują głównie dla gości przyjeżdżających na wypoczynek – mówi Ireneusz Węgłowski.
– Liczymy, że Polacy w te wakacje – ze względów bezpieczeństwa – zostaną jednak w kraju, a ten sezon wakacyjny okaże się udany. Zauważyliśmy wzrost rezerwacji po zniesieniu lockdownu, więc wszyscy jesteśmy dobrej myśli. Wszystko zależy od pogody, ale weekendowe przyjazdy już się zaczęły, z czego jesteśmy bardzo zadowoleni – dodaje Julia Tomicka, właścicielka hotelu butikowego Zatoka Aniołów w Łebie.
Jak pokazuje majowe badanie IMAS dla KRD („Turystyczne plany Polaków w pandemii”), Polacy nie zamierzają rezygnować z wypoczynku wakacyjnego. Ponad 62 proc. planuje letni urlop, przy czym 75 proc. z nich spędzi go w kraju. Co istotne, 23 proc. zamierza wypoczywać w Polsce przede wszystkim po to, aby wspomóc w ten sposób rodzimy sektor turystyczny.
Badanie pokazuje też, że Polacy w te wakacje najchętniej będą rezerwować pobyty w kwaterach prywatnych (42 proc. wskazań), a w hotelu zamierza zatrzymać się 30 proc. Co istotne, na tegorocznym wypoczynku nie zamierzamy też oszczędzać – 38 proc. wyda na ten cel od 1 do 3 tys. zł na jedną osobę.
– Rozpoczynające się wakacje to okres wypoczynku, wyjazdów turystycznych. Hotele, które przygotowały się do tego, żeby obsługiwać gości urlopowych, z pewnością na tym skorzystają. Nadal nie skorzystają na tym jednak hotele położone w miastach, głównie ze względu na wciąż obowiązujące ograniczenia w organizacji imprez biznesowych. Dlatego spodziewamy się, że przez okres wakacji branża złapie trochę oddechu. Trzymamy jednak kciuki, żeby imprezy, które dostarczają tzw. popyt biznesowy, zostały wznowione, żeby pozostałe hotele w miesiącach powakacyjnych też mogły skorzystać – podkreśla prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.
85 proc. obiektów w maju potwierdziło, że otrzymuje zapytania o możliwość organizowania spotkań biznesowych, w tym połowa oceniła liczbę zapytań na dużą lub umiarkowaną. Jednocześnie zdecydowana większość potwierdziła też, że w związku z narzuconym limitem organizacji konferencji (od 25 czerwca 1 osoba na 10 mkw.) jest zmuszona odrzucać takie zlecenia.
Czytaj także
- 2024-03-20: Polski rynek leasingu jest jednym z największych w UE. Prawie 1/3 inwestycji jest finansowana leasingiem
- 2024-03-04: Dorota Szelągowska: Moje wymarzone wakacje zawsze są w Tajlandii. Staram się być tam na najmniejszej wyspie, jaką znam, i czuję się tam trochę jak na wsi
- 2024-02-14: Kwestie klimatyczne coraz bardziej obecne w strategiach firm. Część z nich wyprzedza nawet unijne regulacje
- 2024-02-26: Ostatnie cztery lata mocno wpłynęły na spółki paliwowe. Branża szuka alternatyw dla paliw kopalnych
- 2024-02-05: Rekordowe wyniki lotniska w Gdańsku. Rozbudowa siatki połączeń pozwoli na obsłużenie w tym roku ponad 6 mln pasażerów
- 2024-01-22: Silne zakłócenia w transporcie międzynarodowym. Niedługo mogą odczuć je też europejscy konsumenci
- 2024-01-24: Ewa Minge: Opracowałam inteligentną kolekcję ubrań. Projekty mają różnego rodzaju czujniki pozwalające monitorować stan zdrowia
- 2024-01-16: Ewa Minge: Rynek mody udaje, że ma się dobrze, ale tak nie jest. Jesteśmy zalewani przez bardzo tanią modę fast-foodową z Azji, z którą projektantom ciężko jest konkurować
- 2024-01-09: Wciąż napięta sytuacja na granicy z Ukrainą. Rekompensaty dla przewoźników mogłyby pomóc w jej uspokojeniu
- 2023-12-21: Przemysł konferencyjny odbudowuje się po pandemii. Hotele dzięki temu odrabiają część strat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.
Ochrona środowiska
Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie
Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Prawo
Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.