Mówi: | Sylwia Witoszyńska |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Gotówkomat Polskie Płatności |
W Polsce stanęło już 20 gotówkomatów. Oferują szybką pożyczkę do 1600 zł
Gotówkomat to nowa, stacjonarna usługa na polskim rynku finansów. Pozwala w ciągu kwadransa zaciągnąć pożyczkę w gotówce na kwotę maksymalnie 1600 zł. Usługa ta skierowana jest do osób, które nie mają konta bankowego lub operujących głównie gotówką. W okresie pilotażowym w Polsce stanęło 20 gotówkomatów, w przyszłości ma ich być kilkaset. Nie tylko będzie można wziąć za ich pomocą pożyczkę, lecz także doładować telefon, kupić ubezpieczenie czy bilet. Niebawem pojawia się w nich usługa konsolidacji kredytów.
– Gotówkomaty są skierowane do osób przywiązanych do gotówki, które często nie mają kont bankowych. To bardzo duży rynek – 50 proc. wszystkich transakcji w Polsce wykonywanych jest wciąż gotówką – mówi agencji informacyjnej Newseria Sylwia Witoszyńska, prezes zarządu Gotówkomat Polskie Płatności.
Według Narodowego Banku Polskiego aż 20 proc. dorosłych Polaków wciąż nie ma konta w banku.
Gotówkomaty wyglądem przypominają bankomaty. Na razie oferują szybką mikropożyczkę gotówkową – minimalna kwota to 300 zł, maksymalna – 1600 zł. Cała procedura zajmuje ok. 15 minut, a jedynym niezbędnym dokumentem jest dowód osobisty. Wszystkie transakcje są podwójnie zabezpieczone: najpierw maszyna sprawdza wiarygodność dokumentów, a następnie pracownik firmy partnerskiej, w czasie bieżącym, sprawdza osobę klienta. Nie ma więc obaw, że ktoś zaciągnie pożyczkę na ukradziony dowód osobisty. Każdy klient jest weryfikowany na podstawie numeru PESEL oraz danych w Biurze Informacji Kredytowej, bazach dłużników: ERIF, KRD i BIG oraz w wewnętrznych zbiorach Związku Banków Polskich.
– Pierwszym etapem weryfikacji jest maszyna, w której wykonujemy skan dowodu osobistego i zdjęcie klienta. Nagrywamy cały proces składania wniosku na wideo, a później wniosek przesyłany jest bezpośrednio do dostawcy usługi. Pracownik firmy, która dostarcza usługę, weryfikuje ten wniosek jeszcze raz i finalnie decyduje, czy gotówka zostanie przyznana, czy nie – mówi Sylwia Witoszyńska.
Podczas procesu ubiegania się o pożyczkę klient otrzymuje wydruk potwierdzający warunki transakcji i jej całkowity koszt. W przypadku pozytywnej decyzji kredytowej pożyczkobiorca dostaje też na e-mail lub pocztą umowę zawartą z firmą udzielającą pożyczkę.
Urządzenie podobne do naszych polskich gotówkomatów funkcjonują w Gruzji, Rosji i Hiszpanii. W Polsce firma Gotówkomat Polskie Płatności zakończyła niedawno program pilotażowy. W jego ramach w największych miastach – głównie w centrach handlowych – stanęło 20 tego typu maszyn. W 2016 roku firma planuje postawienie kolejnych gotówkomatów oraz poszerzenie zakresu oferowanych przez nie usług.
– Obecnie oferujemy pożyczki jednej firmy. Docelowo będą to usługi różnych firm pożyczkowych. Będzie także możliwość opłacenia rachunków, doładowania telefonu, zakupu ubezpieczenia czy konsolidacji swoich obciążeń finansowych – mówi Sylwia Witoszyńska. – Mamy już kilku kolejnych partnerów, z którymi umowy są finalizowane.
Firma Gotówkomat Polskie Płatności nie wyklucza także wejścia na rynki innych krajów europejskich.
Czytaj także
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-04-25: Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu
- 2025-05-02: Im bliżej wyborów prezydenckich, tym więcej dezinformacji. Polacy nie umieją jeszcze jej rozpoznawać
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.