Mówi: | Monika Tomsia |
Funkcja: | PR Manager |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
Większość internautów chwali PiS za projekt „500 zł na dziecko”
Przez ostatnie dwa miesiące blisko 50 tys. razy Polacy użyli zwrotu „500 złotych na dziecko” w internecie i mediach społecznościowych – wynika z analizy IMM. Najbardziej ożywiona dyskusja miała miejsce 12 lutego, kiedy parlament przyjął ustawę. 61 proc. wpisów miało wydźwięk pozytywny, ale i w tym przypadku internauci znaleźli powód do wyśmiewania.
„Rodzina 500 plus” to flagowy program Prawa i Sprawiedliwości. Było to jedno z głównych założeń w kampanii wyborczej. Premier Beata Szydło zapowiadała go w swoim exposé jako najważniejszy projekt rządu.
– Od momentu ogłoszenia nowego projektu ustawy przez rząd Prawa i Sprawiedliwości pod hasłem „500 złotych na dziecko” rozgorzała dyskusja w internecie. Tylko w ciągu ostatnich 2 miesięcy między 15 grudnia a 15 lutego pojawiło się niemal 50 tys. wzmianek na ten temat – mówi agencji Newseria Monika Tomsia, PR Manager z Instytutu Monitorowania Mediów.
Biorąc pod uwagę dane na temat widzialności treści z serwisów społecznościowych, informacje o rządowym projekcie mogły być wyświetlone 58 mln razy. Najwięcej wpisów – 55 proc. wszystkich – pojawiło się na Facebooku. Wśród serwisów informacyjnych o zapowiedzi rządu PiS najczęściej wspominały strony Fakt.pl, Wiadomości.onet.pl, Wyborcza.pl oraz internetowe wydanie „Super Expressu”.
W sieci najczęściej komentowano cele, które zakłada program, czyli poprawę sytuacji demograficznej w kraju i zmniejszenie obciążenia finansowego związanego z wychowaniem dzieci. Głos zabierali nie tylko eksperci, lecz także beneficjenci.
– Najczęściej zadawane pytania przez internautów na forach internetowych i w serwisach społecznościowych to: kto zapłaci 500 zł na dziecko, kto otrzyma te pieniądze oraz czy i gdzie mogę się o nie ubiegać – wymienia Tomsia. – Ta dyskusja objęła zasięgiem aż 800 tys. wszystkich interakcji takich jak polubienia, udostępnienia czy komentarze.
Dane IMM wskazują, że wśród wszystkich zabarwionych emocjonalnie publikacji 61 proc. miało wydźwięk pozytywny.
– Można powiedzieć, że ta grupa internautów podpisała się pod hasłem „dziecko to nie koszt, to inwestycja”. Pozostałe 39 proc. internautów, którzy wyrażali bardziej krytyczne opinie, skupiało się na argumentach związanych z finansami, czyli obawiali się o budżet państwa – mówi Tomsia.
Według obliczeń rządu program będzie kosztował budżet 21,6 mld zł w 2016 roku, w kolejnych latach kwota ta będzie nieco wyższa.
– Obok zwolenników i przeciwników była też grupa internautów, która potraktowała ten temat bardziej satyrycznie. Na przykład osoby, które nie mają dzieci, zakładały różnego rodzaju wydarzenia na Facebooku pod hasłem np.: „500 złotych na kota” czy „500 złotych na drugi i kolejny rower w rodzinie” – mówi Monika Tomsia.
Do pobrania
Czytaj także
- 2025-01-31: Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
- 2025-01-23: Rośnie pokolenie osób otyłych i z nadwagą. To duże obciążenie dla zdrowia fizycznego i psychicznego młodych ludzi
- 2025-01-20: Coraz więcej rodziców odmawia zaszczepienia dzieci. Statystyki mogłoby poprawić ograniczenie dostępu do żłobków i przedszkoli
- 2024-12-23: Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
- 2024-12-09: Podejście do przemocy wobec dzieci się zmienia, ale wciąż dużo jest do zrobienia. Trwają prace nad uszczelnieniem przepisów
- 2024-11-26: RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-11-27: Beata Tadla: Ludziom się wydaje, że na wizji wkładamy jakąś maskę, żeby nie pokazywać swojego stosunku do tego, o czym mówimy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.