Newsy

45 mln zł dla firm z Mazowsza na wsparcie innowacji, badań i rozwoju. We wrześniu ruszą nowe konkursy

2017-08-24  |  06:40
Mówi:Krzysztof Wocial
Funkcja:kierownik Wydziału Wdrażania Projektów z obszaru Innowacyjności i Przedsiębiorczości
Firma:Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
  • MP4
  • Jesienią Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych planuje uruchomić kolejne konkursy dla firm z Mazowsza dotyczące wsparcia innowacji, badań i rozwoju. Do rozdysponowania będzie łącznie około 45 mln zł. Jednostka kończy właśnie opracowywanie dokumentacji przed ogłoszeniem wrześniowych naborów. Jednocześnie jeszcze do końca sierpnia przedsiębiorcy z Mazowsza mogą się ubiegać o granty na działalność badawczo-rozwojową.

    – Na innowacje przeznaczonych jest łącznie około 1,5 mld zł z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Mazowsza. Te środki są podzielone na dwie osi priorytetowe: oś I, która zajmuje się badaniami dla potrzeb gospodarki, oraz oś III, która zajmuje się wdrażaniem wyników tych badań – mówi agencji Newseria Biznes Krzysztof Wocial, kierownik Wydziału Wdrażania Projektów z obszaru Innowacyjności i Przedsiębiorczości w Mazowieckiej Jednostce Wdrażania Programów Unijnych.

    Jeszcze do końca sierpnia MJWPU prowadzi otwarty nabór w ramach działania 1.2 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Budżet konkursu „Działalność badawczo-rozwojowa przedsiębiorstw” wynosi 10 mln euro. O granty mogą się ubiegać zarówno mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, jak i duże firmy. Dotacja obejmie fazę prac badawczo-rozwojowych aż do etapu uruchomienia pierwszej produkcji. Jej wysokość może sięgnąć do 80 proc. kosztów kwalifikowanych projektu w przypadku badań przemysłowych oraz do 60 proc. dla prac rozwojowych.

    – W ramach projektów beneficjenci będą prowadzić badania nadające się później do wdrożenia ich w gospodarce. Drugi otwarty konkurs dotyczy tzw. bonów na doradztwo. Beneficjenci będą mogli uzyskać najczęściej drobną usługę doradczą z tzw. instytucji otoczenia biznesu. Ten konkurs profilowany jest pod mikro-, małych i średnich przedsiębiorców – mówi Krzysztof Wocial.

    Zgłaszane projekty powinny się wpisywać w tzw. inteligentne specjalizacje regionu, czyli obszary o największym potencjale rozwojowym. Na Mazowszu są to cztery obszary: wysoka jakość życia, bezpieczna żywność, inteligentne systemy zarządzania i nowoczesne usługi dla biznesu.

    MJWPU planuje uruchomić w tym roku jeszcze co najmniej dwa nabory w ramach pierwszej osi priorytetowej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Pierwszy ma zostać otwarty we wrześniu. W ramach tego konkursu przedsiębiorcy będą mogli pozyskać unijne wsparcie na stworzenie własnych centrów badawczo-rozwojowych. Trwa opracowywanie szczegółowej dokumentacji konkursowej.

    – Drugi nabór, który planujemy, dotyczy konkursu na tzw. eksperymentowanie i poszukiwanie nisz rozwojowych. To również są projekty o charakterze badawczo-rozwojowym, jednak w tym przypadku nie trzeba się opierać na czterech kluczowych obszarach inteligentnej specjalizacji regionu. Można rozszerzyć działalność, poszukując nisz rozwojowych. Prawdopodobnie we wrześniu pojawią się bardziej szczegółowe dokumenty, a od października rozpoczniemy nabór – mówi Krzysztof Wocial.

    Na oba konkursy, która jednostka ogłosi jesienią, przeznaczonych jest 11 mln euro, czyli około 45 mln zł. To, jak wielu przedsiębiorców skorzysta z tych środków, będzie uzależnione od wielkości projektów. Na podstawie dotychczasowego doświadczenia MJWPU prognozuje, że wsparcie otrzyma kilkadziesiąt podmiotów, a średnie dofinansowanie takiego projektu waha się zazwyczaj w granicach 1–2 mln zł.

    – Są to dotacje bezzwrotne. Natomiast w ramach działania 3.3 RPO dla Mazowsza przewidziane jest finansowanie w formie tzw. instrumentów zwrotnych. Jednak jest jeszcze zbyt wcześnie, żeby mówić o szczegółach. Podpisaliśmy umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, któremu przekażemy ok. 225 mln zł. Te środki będą w dyspozycji banku, który ogłosi konkurs na przygotowanie ofert końcowych dla beneficjentów. Myślę, że szczegóły pojawią się za około pół roku – mówi Krzysztof Wocial.

    Specjalista Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych ocenia, że największą popularnością i zainteresowaniem przedsiębiorców cieszą się właśnie konkursy w ramach działania 3.3 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego, czyli innowacje w MŚP.

    – To potencjalnie najbardziej atrakcyjny konkurs dla przedsiębiorców. Polega na wdrożeniu wyników badań, np. poprzez wytworzenie linii technologicznej, produkcyjnej. Siłą rzeczy w wyniku tego konkursu przedsiębiorca ma nie tylko opracowany produkt, lecz także linię technologiczną do masowego wytwarzania tego produktu i pełnej komercjalizacji. Duże jest również zainteresowanie konkursami w ramach działania 1.2, czyli tam, gdzie dopiero opracowywane są nowe technologie czy tworzone jest zaplecze pod badania. Końcowym efektem takiego projektu może być wytworzenie linii pilotażowej –mówi Krzysztof Wocial.

    Do tej pory MJWPU podpisała z przedsiębiorcami ponad 300 umów na wsparcie sięgające kwoty 200 mln zł. Zakończonych zostało kilkadziesiąt projektów, a w trakcie realizacji jest około 300 kolejnych, które czekają na podpisanie umowy o dofinansowanie.

    – Mamy nadzieję, że długoterminowym efektem tych działań będzie wzrost innowacyjności regionu, wprowadzenie na rynek innowacyjnych produktów, które zostały opracowane w dużej mierze na Mazowszu i są efektem myśli naukowej tego regionu – mówi Krzysztof Wocial.

    W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014–2020 na rozwój przedsiębiorczości zostanie przeznaczone aż 23 proc. budżetu całego programu, czyli ok. 491,5 mln euro. Największy nacisk położony jest na urynkowienie prac badawczo-rozwojowych, większe zaangażowanie przedsiębiorstw w działania B+R i zastosowanie innowacyjnych rozwiązań w firmach.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.