Mówi: | Tomasz Mironczuk |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Bank Polskiej Spółdzielczości |
Banki spółdzielcze będą miały większe możliwości kredytowania firm
Bank Polskiej Spółdzielczości zamierza wspierać zrzeszone banki spółdzielcze w organizowaniu konsorcjów kredytowych. Dzięki temu zwiększą się ich możliwości kredytowania firm. Strategia działalności komercyjnej BPS na najbliższe cztery lata zakłada zwiększenie oferty produktowej dla małych i średnich przedsiębiorstw.
– Banki spółdzielcze w ostatnim okresie znacznie mocniej niż pozostała część bankowości finansowały sektor małych i średnich przedsiębiorstw. Będziemy ten kierunek kontynuować dzięki współpracy między bankami spółdzielczymi. Tam, gdzie klient jest większy niż możliwości jednego banku spółdzielczego, tam konieczny jest udział Banku BPS i współudział innych banków spółdzielczych, aby tego klienta nie stracić – wyjaśnia Tomasz Mironczuk, prezes Banku Polskiej Spółdzielczości w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.
Jednym z celów strategii BPS na lata 2014-2017 jest zwiększenie współczynnika wypłacalności do 12 proc., czyli poziomu wymaganego przez nadzór. To może oznaczać mniejszą niż w ostatnich latach dynamikę kredytów. Jednak BPS będzie jednocześnie wspierał zrzeszone w nim banki (363 instytucje, czyli 64 proc. segmentu bankowości spółdzielczej) w organizowaniu konsorcjów, w ramach których kilka banków wspólnie udzieli kredytu jednej firmie.
Zgodnie ze strategią BPS kredyty w ramach konsorcjów mają stanowić 1/3 portfela kredytowego banku.
Prezes zapewnia, że w kolejnych latach bank poszerzy swoją ofertę produktową dla małych i średnich przedsiębiorstw.
– Segment MŚP był w ostatnich latach, a zgodnie z prognozami będzie również w najbliższym czasie głównym segmentem rozwijającym polską gospodarkę. Jesteśmy po prostu zgodni z kierunkiem, w którym płynie nasza gospodarka – mówi Mironczuk.
Strategia zakłada, że bank będzie rozwijał ofertę kredytów wspomaganych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej i Bank Gospodarstwa Krajowego. Poszerzy również ofertę o produkty wspierające korzystanie z OZE, dofinansowywane z funduszy unijnych. Bank zapowiada również zmiany technologiczne, które przyciągną nowych, młodych klientów.
– Nowa strategia przede wszystkim koncentruje się na segmentach klientowskich i produktach, które mamy tym segmentom dostarczyć. Jesteśmy w trakcie przebudowy narzędzi informatycznych, które udostępniamy i będziemy udostępniać naszym klientom po to, aby pozyskać klienta młodego, perspektywicznego, który wchodzi na rynek, który ma być motorem napędowym polskiej gospodarki – wyjaśnia Tomasz Mironczuk.
Od tego roku banki będą podlegać nowym regulacjom unijnym w zakresie norm płynności i wypłacalności, a bankowość spółdzielcza, aby się do nich dostosować, będzie musiała przekształcić się z obecnego modelu w tzw. zrzeszenie zintegrowane.
– Tzw. zrzeszenie zintegrowane umożliwia pokazywanie płynności, jaką realnie bankowość spółdzielcza ma, czyli wysokiej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Mironczuk, prezes Banku Polskiej Spółdzielczości.
Nadwyżki finansowe, które banki spółdzielcze lokują w BPS, wynoszą dziś 16 mld zł. Zmiana modelu będzie polegać na wprowadzeniu zintegrowanego modelu sprawozdawczego, co pozwoli wypełnić wymogi ostrożnościowe. Przekształcenia nie powinny mieć jednak wpływu na działalność biznesową banków spółdzielczych.
Grupa BPS zrzesza 363 banki spółdzielcze, które wspólnie obsługują 6 mln klientów i posiadają blisko 3 tys. placówek.
Czytaj także
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-05: Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
- 2024-11-06: Coraz więcej Polaków deklaruje, że nie marnuje żywności. Wciąż jednak do kosza trafia 5 mln t jedzenia rocznie
- 2024-11-26: Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.