Newsy

Blisko połowa pracodawców da świąteczne prezenty pracownikom. Najpopularniejsze są bony i paczki

2014-12-17  |  06:00

44,4 proc. pracodawców planuje świąteczne prezenty dla pracowników – wynika z badania Benefit Systems oraz HRNews. Najczęściej wybierają bony podarunkowe i paczki. Dwie trzecie pracowników jednak przyznało, że wolałoby w zamian gotówkę.

Bardzo popularnym środkiem motywowania, czy dowodem uznania dla pracowników przed świętami, są bony, które pracownicy mogą przeznaczyć na bardzo konkretnie określone cele. Często wybieranym świadczeniem są wciąż paczki. Choć to nie pracownicy o nich mówią, a raczej pracodawcy starają się zabiegać o uzupełnienie paczkami portfolio swoich benefitów pozapłacowych dla pracowników – mówi agencji informacyjnej Newseria Iwona Grochowska, dyrektor ds. rozwoju produktów w Benefit Systems, spółce działającej na rynku pozapłacowych świadczeń dla pracowników.

Jak wynika jednak z badania Benefit Systems oraz HRNews, 69,2 proc. pracowników wolałoby przed świętami dodatkowy zastrzyk pieniędzy.

Na rynku coraz częściej pojawiają się specjalne platformy zakupowe, które są formą pozapłacowego wynagrodzenia pracownika, dając mu wolny wybór, co do kierunków wydania dodatkowych środków – wyjaśnia Iwona Grochowska. – Rozwiązanie jest szczególnie atrakcyjne ze względu na zróżnicowanie, wieku, płci czy zainteresowań, a co za tym idzie zróżnicowanie potrzeb i zainteresowań ludzi.

W badaniu zainteresowanie platformą wyraziło 55,6 proc. ankietowanych. Polscy pracownicy w ramach dodatkowych świadczeń – nie tylko przedświątecznych – najbardziej cenią sobie szkolenia i kursy oraz prywatną opiekę medyczną. Gdyby była możliwość zakupienia takich usług przez platformę, to taką opcję wybrałoby 2/3 ankietowanych. Na wybór zajęć sportowych wskazał prawie co drugi pracownik.

Dodatkowa opieka medyczna i elastyczny czas pracy lub praca w domu to benefity częściej wskazywane przez kobiety. Mężczyzn bardziej motywują dodatkowe premie pieniężne.

Grochowska podkreśla, że trudno sobie wyobrazić ofertę pracodawcy, która spełniłaby w równym stopniu oczekiwania wszystkich pracowników. Dlatego coraz więcej firm stara się różnicować oferowane świadczenia i zostawić zatrudnionym wybór.

Niektóre firmy pytają pracowników o ich oczekiwania i próbują odpowiedzieć na to szerszym portfolio swojej oferty. Jest to jednak rzadkie. Aż 75 proc. pracowników podkreśla, że nigdy nie zostali przez pracodawcę zapytani o oczekiwane świadczenia. A to wydaje się przecież najprostszym i najszybciej osiągalnym źródło wiedzy – podkreśla ekspertka

Dla 61,5 proc. respondentów biorących udział w badaniu dodatkowe świadczenia są bardzo istotne. Ale według nich aż w 90 proc. przedsiębiorstw system świadczeń jest okazjonalny i nieregularny.

Wyniki badania wskazują na coroczny wzrost wydatków pracodawców na bonusy dla pracowników. Średnia kwota świadczeń pozapłacowych przyznana na jednego pracownika w 2014 roku to 150 zł.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Infrastruktura

Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.