Mówi: | Sebastian Maśka |
Funkcja: | współzałożyciel i prezes |
Firma: | Versum |
Brak czasu dużym obciążeniem dla mikroprzedsiębiorców. Mobilne narzędzia pomagają im sobie z tym radzić
Sektor MŚP stanowi o sile krajowej gospodarki, generując znaczny procent PKB i zatrudniając ponad 4 mln pracowników. Obok barier administracyjnych czy finansowych, dużym utrudnieniem dla właścicieli mikro, małych i średnich firm jest brak czasu, dlatego coraz częściej szukają oni narzędzi do optymalizacji swojej pracy. Chętnie wykorzystują social media czy nowoczesne aplikacje w prowadzeniu biznesu.
Według GUS w ubiegłym roku działało w Polsce 2,1 mln przedsiębiorstw zatrudniających do 9 osób. Łącznie w mikro-, małych i średnich firmach pracuje 4,1 mln pracowników.
– Małe biznesy stają się świadome tego, że rynek jest coraz bardziej konkurencyjny. Przechodzimy od rynku, na którym wystarczyło być dobrym wykonawcą usług czy dobrym producentem, do modelu, w którym trzeba dodatkowo umieć swój produkt sprzedać i promować – mówi agencji Newseria Biznes Sebastian Maśka, współzałożyciel i prezes Versum.
Jak ocenia, jedną z głównych bolączek dla właścicieli mikro-, małych i średnich firm jest obecnie brak czasu. Potwierdza to tegoroczne „Badanie Polskiej Mikroprzedsiębiorczości”, przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie inFakt, z którego wynika, że 26 proc. przedsiębiorców uznaje brak wolnego czasu za jedno z głównych obciążeń w swojej działalności. Dlatego właśnie firmy z sektora MŚP poszukują narzędzi do automatyzacji i optymalizacji swojej pracy.
Nowe technologie i narzędzia, takie jak modele software as a service czy wynajem długo- i krótkoterminowy, wcześniej zarezerwowane dla dużych firm, teraz są już także powszechnie dostępne dla tych małych i średnich, co ułatwia im funkcjonowanie na rynku i podnosi konkurencyjność. MŚP wciąż jednak ma problem z wykorzystaniem ich na szeroką skalę. Przykładowo, z danych GUS wynika, że w Polsce tylko 11,5 proc. przedsiębiorstw wykorzystuje rozwiązania chmurowe, z czego jedną trzecią (ok. 37 proc.) stanowią duże firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników. Z kolei raport GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2018 roku” pokazuje, że choć dostęp do internetu szerokopasmowego ma już 95 proc. polskich firm, to tylko 2/3 ma internet mobilny.
– Na pewno rynek przechodzi w kierunku mobilności. Mały biznes będzie chciał zarządzać swoją działalnością przez telefon komórkowy i to już się dzieje. Wykorzystywanych jest coraz więcej aplikacji. Dzięki internetowi i social mediom mały biznes jest w stanie rozpropagować swoje usługi czy produkty bardzo szeroko, i to bez dodatkowego wsparcia marketingowego i PR-owego. Sektor MŚP w Polsce w coraz większym stopniu rozumie, że nie trzeba wszystkiego posiadać, można share’ować. Ekonomia współdzielenia to jest trend, który będzie zyskiwał na popularności – mówi Sebastian Maśka.
Stworzone przez Versum oprogramowanie jest przykładem technologii skierowanej do MŚP, która ma optymalizować czas i pracę przedsiębiorstwa. Narzędzie jest skierowane do firm z branży hair & beauty, salonów fryzjerskich, gabinetów SPA itp. Pozwala kompleksowo zarządzać salonem, wizytami, rezerwacjami czy magazynem. W aplikacji można notować terminy wizyt wraz z rodzajem usługi i wszystkimi szczegółami, włącznie z informacjami o kliencie, jego upodobaniach, uczuleniach, dacie urodzin. Wszystkie wpisy synchronizują się z wirtualnym terminarzem. Aplikacja ma też powiadomienia SMS, umożliwia przygotowywanie raportów i statystyk dotyczących działalności firmy i efektywności pracowników. W tej chwili z oprogramowania w 6 wersjach językowych korzysta już ponad 37 tys. specjalistów z branży hair & beauty w blisko 100 krajach na świecie.
Czytaj także
- 2025-07-14: Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba
- 2025-07-10: Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-09: W czwartek głosowanie nad wotum nieufności wobec Komisji Europejskiej. To inicjatywa ponad 70 europosłów, również z Polski
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-16: Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.