Newsy

Coraz więcej firm docenia rozwiązania chmurowe. Za pięć lat powszechność ich wykorzystania będzie porównywalna do użycia internetu

2016-02-15  |  06:35

Rozwiązania chmurowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Jak prognozuje IDC, w ubiegłym roku firmy na całym świecie mogły wydać na ten cel ponad 32 mld dol., o jedną czwartą więcej niż w 2014 roku. Do 2020 roku wydatki będą rosły w tempie średnio 15 proc. i będą stanowiły połowę nakładów firm na IT. Nieprzyjęcie rozwiązań chmurowych będzie w najbliższych latach porównywalne z brakiem obecności w internecie. 

Rynek rozwiązań chmurowych w Polsce zgodnie z ostatnim raportem IDC  wygląda obiecująco. Według ostatnich szacunków w 2014 roku wynosił 130 mln dol., co oznacza wzrost o 35 proc. w porównaniu do 2013 roku. Prognozy na 2015 rok mówią o 160 mln dol., zaś na 2019 rok – już o 450 mln dolarów – mówi agencji Newseria Biznes Patrick Opas, który odpowiada za dywizję chmurową w IBM Polska.

Jak wynika z raportu „IDC Worldwide Quarterly Cloud IT Infrastructure Tracker”, w 2015 roku na chmurową infrastrukturę firmy na świecie mogły wydać ok. 32,6 mld dol., czyli o 24 proc. więcej niż rok wcześniej.

W Polsce wydatki na usługi chmurowe rosną kilkukrotnie szybciej niż na tradycyjne usługi IT. IDC ocenia, że dziś cloud odpowiada za ok. 4 proc. rynku usług IT, a w 2019 będzie to 11 proc.

Jak wskazuje ekspert IBM Polska, rynek cloudowy jest obecnie zdominowany przez chmurę publiczną.

Odpowiada ona za 3/4, zaś chmura prywatna – za 1/4 wszystkich wydatków. Chmurę prywatną dzielimy na SaaS, czyli Software as a Service, które odpowiada za 62 proc. przychodów, następnie PaaS, czyli Platform as a Service (10 proc.) i na IaaS, Infrastructure as a Service (ok. 28 proc.). Widać więc, że zostało to zdominowane przez rozwiązania software’owe – wyjaśnia Opas.

IDC podaje, że na infrastrukturę dla prywatnych chmur przedsiębiorstwa przeznaczą ok. 12 mld dol. (wzrost o 15,8 proc. rdr.), a na zakup technologii związanych z chmurą publiczną – 20,5 mld dol. (wzrost o blisko 30 proc. rdr.).

Trudno jednoznacznie określić, ilu obecnie klientów korzysta z rozwiązań chmurowych, jednak ich liczba rośnie. Pomaga to w usprawnieniu pracy, poprawia również bezpieczeństwo.

Klientów można podzielić na tych, którzy już zainwestowali w IT, oraz tych, którzy kupują taką usługę, żeby móc rozpocząć działalność gospodarczą – wskazuje Patrick Opas. – Według raportu Gartnera wszystkie firmy, które do 2020 roku nie nie będą korzystać z chmury w swojej organizacji, będą porównywalne do firm, które w ogóle nie mają internetu. To trend, który można zaobserwować – przekonuje.

Przyszłością usług cloudowych jest chmura hybrydowa, łącząca chmurę prywatną i publiczną. W ten sposób można wydzielać te elementy, które pozostaną we własnych zasobach (np. dane wrażliwe), i te, które trafią do centrum danych zarządcy chmury.

Możemy się spodziewać bardziej przyjaznego podejścia do korzystania z usług. Więcej będzie rozwiązań hybrydowych, w których już klient korzysta i amortyzuje sprzęt, który kupił, i do tego dołoży chmurę publiczną – analizuje ekspert.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.