Newsy

Dystrybutorzy sprzętu IT na szczycie rankingu Computerworld Top 200. Rosną o ponad 20 proc. rocznie

2013-06-26  |  12:00
Mówi:Tomasz Bitner
Funkcja:redaktor naczelny magazynu Computerworld
  • MP4
  • Dystrybutorzy sprzętu IT i oprogramowania to najszybciej rozwijające się firmy na rynku teleinformatycznym. Dwa pierwsze miejsca w zestawieniu Computerworld Top 200, liście największych firm w tej branży na polskim rynku, zajmują ABC Data i Action S.A. Na trzecie miejsce spadł lider rankingu od 1997 roku – HP Polska. Dystrybutorzy notują ponad 20-proc. wzrost i rekordowe przychody.

     – Rok wcześniej HP Polska był jedyną firmą w całym rankingu, która osiągnęła przychód większy niż 3 mld złotych. W tym roku są cztery takie firmy. Trzy z nich to dystrybutorzy, oprócz ABC Data i Action S.A., a także AB S.A.. Wszyscy oni rośli w tempie powyżej 20 proc. rocznie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tomasz Bitner, redaktor naczelny magazynu Computerworld.

    Bitner podkreśla, że na rynku teleinformatycznym następuje rozwarstwienie pomiędzy największymi firmami a tymi mniejszymi. Raport Top 200 uwzględnia tylko przedsiębiorstwa, których przychód przekroczył milion złotych – w 2012 r. było ich 271, ale rok wcześniej ponad 320. Choć w rankingu znalazło się mniej firm, to ich łączny przychód wyniósł 43,3 mld zł, czyli o 8,9 proc. więcej niż w 2011 r.

     – Widać podobne zjawisko jak to, które obserwujemy w życiu społecznym – bogaci się bogacą, a biedniejsi stają się jeszcze biedniejsi. Co ciekawe, ta mniejsza liczba firm w rankingu wygenerowała w sumie wzrost o 8,9 proc., co uzasadnia tę tezę, że tym, którym wiodło się do tej pory dobrze, wiedzie się jeszcze lepiej – mówi Bitner.

    W rankingu czołowe dziesięć miejsc po równo podzielili między siebie dystrybutorzy sprzętu i oprogramowania oraz polskie oddziały największych światowych koncernów teleinformatycznych. Poza zajmującym trzecie miejsce HP Polska. W pierwszej dziesiątce znalazły się też IBM Polska, Dell Polska oraz polski oddział Microsoftu.

    Bitner podkreśla jednak, że to dystrybutorzy są najszybciej rozwijającym się segmentem rynku teleinformatycznego. To już drugi rok z rzędu, w którym najlepsi z nich rosną w tempie 20-30 proc. rocznie. Według niego spadek HP Polska z pozycji lidera nie świadczy o problemach tej firmy, bo jej wzrost wyniósł 7 proc. i utrzymuje się na stabilnym poziomie.

    Bitner ocenia, że cała branża notuje jednak świetne wyniki. Wzrost o niemal 9 proc. to znacznie powyżej wyniku całej gospodarki, która w 2012 r. rozwijała się w tempie 1,9 proc.

     – Widzimy też silny wzrost zainteresowania programami takimi jak ARP, czyli systemami do zarządzania przedsiębiorstwem, systemami do utrzymywania relacji z klientami, czyli CRM. Bardzo silnie rosną nowoczesne technologie chmurowe i związane z tym technologie wirtualizacyjne – wyjaśnia Bitner.

    Z raportu Top 200 wynika, że aż 60 proc. firm odnotowało wzrost liczby zamówień w 2012 r. Tylko 13 proc. doświadczyło pogorszenia koniunktury. Bitner podkreśla, że prognozy na ten rok dają podstawy do optymizmu – 70 proc. firm oczekuje wzrostu sprzedaży, a tylko 3 proc. uważa, że 2013 r. będzie gorszy od ubiegłego.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Infrastruktura

    Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

    Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

    Handel

    Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

    Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.